Skal som overskriften antyder købe alt nyt til det nyrenoverede hus, men synes at det er dyrt. Går jo masser af meter, så er der nogen, der har gode tips til, hvor man handler til de bedste priser?

Selv er jeg i samme situation og valgte den lokale XL Bygg virksomhed. Handlede lister og foder for adskillige tusinde kroner, så jeg fik en ret god rabat... Det var Södra, f.d. Gapro, sortiment og produkter de solgte.

Da jeg og min kæreste sad og kiggede på forskellige modeller og bredder på tømmeret, ræsonnerede vi, at netop de dele ikke er noget, man udskifter særligt ofte og derfor er det vigtigt at vælge det, man vil have, selvom det koster lidt ekstra penge. Vi valgte mellem 90 mm og 120 mm højde til gulvlisterne, men valgte 120 mm, da vi har højt til loftet og var bange for, at det ville se "fjollet" ud ellers. Og nu hvor listerne er oppe (i de rum, der er færdige indtil nu), kan jeg kun konstatere, at vi valgte rigtigt! Det var værd de ekstra penge! Dog købte vi ubehandlet tømmer og malede selv for at spare nogle penge! Men mange meter bliver det til et hus på 180 m2...

Hvis nogen har et godt trick til, hvordan man gerer almuelister, så det ser pænt ud, modtages tips gerne! ;)

Hos Beijer har de allmogelister i gammeldags stil, som er 21mm tykke (21x95 & 21x120 tror jeg findes). Disse er knastede, og det kræver en del forarbejde og maling for at få det pænt, men de er billige. De er i princippet identiske med de originallister, der sidder i mit hus fra 1907, så jeg har valgt disse.
Derimod er deres "standard" 12mm knastfri list allmogelist meget dyr.....

Har I nogle prisoplysninger?

Gulvlist 120x21 mm tyk tror jeg lå på 58 kr meteren eller noget før rabatten. Dørfoder 95x21 mm på omkring 40 kr meteren.

Hvis jeg husker rigtigt...

Maveric77:

At gera Almuelist:

Første gulvlist skærer du lige af og sætter klods an første væg. Altså ingen gering.

Sav nu en skabelonbid, typisk en 10 cm lang bid list.

Næste list: Tegn almue-mønsteret fra skabelonbiden på listen. Se om du følger med, Listen, der skal op på væggen, ligger på gulvet med "forsiden" op. Skabelonbiden stilles (holdes) på højkant ved den kortside, der skal placeres ved listen, som allerede sidder oppe. Tegn af med blyant (tynd blyant). Figursav efter stregen med stiksaven.

Test din udsavning om den passer "som en puslebrik" i mønsteret (brug skabelonbiden).

Ofte må man justere savningen lidt de første gange.

OBS Det behøver ikke blive PERFEKT. Bare nogenlunde godt.

Skær anden ende lige af, så listen får den rette længde.

Monter. Begynd med at fylde hjørnet med rigeligt med latexfog.

Så fortsætter du rundt om rummet.

Montering: Alle skruer skal forsænkes, ofte kan det blive bedre, hvis man forborer listen. Skruerne spartles derefter med snedkerspartel. Slib og pletmal spartlingerne. Mal det hele. På forhånd kan man grunde + færdigstryge 1 gang, så behøver man kun færdigstryge 1 gang på stedet.

Svar, hvis du har brug for billeder til denne måske ikke helt lette instruktion...

@Niclas Jonsson

Tak for tipset! Jeg tror, jeg forstår, hvad du mener! ;) Altså stiksav eller dekupørsav som værktøj i stedet for en geringssav!

De rum, som jeg nu er færdig med, har jeg geret på "almindelig" måde og (mis)lykkes hver gang med, at der bliver en sprække netop i forsænkningen på listen. Det må blive overmalelig blød fugemasse... Akryl eller hvad er bedst?

Jeg har dog gjort præcis som du skriver i øvrigt, grundet og malet en gang for så at færdigstryge og lappe igen søm- og skruehuller, når de sidder på plads!

Dejligt med folk, der forstår, at lister, især lidt mere pompøse modeller som almue, altid skal males på stedet, så alle skruer skjules! Det er da så trist, når man kommer hjem til folk, der har købt ret dyre fabriksmalede lister og monteret med store grimme skruer, og så skal man sige ..."åh hvor fint...."

Akrylat eller latexfuge spiller ingen rolle her, billig (10 kr-skrammel) fungerer godt til dette.

Så en ting til (men det vidste du nok allerede). Behøver man at sammensætte på længden, girer man samlingen, typisk 30 grader. Denne samling limes med trælim ved montering.

Maveric77 sagde:
Gulvliste 120x21 mm tyk tror jeg lå på 58 kr meteren eller noget før rabatten. Dørkarme 95x21 mm på omkring 40 kr meteren.

Hvis jeg husker rigtigt...
Nu var det et stykke tid siden jeg købte, men som jeg husker det var disse meget billigere (omtrent halvdelen, omkring 20kr/m). Men det er altså lister med knaster osv. (B-kvalitet)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.