Hej

Finns det regler för vad som är tillåtet i skarvar på lister och foder vid fasad, på småhusentreprenad?

Jag har hört att fog inte får användas för att dölja dessa glipor, mellanrum.
Dock så är det tillåtet med 2 mm glipa. Glipa över 2 mm ska åtgärdas genom att byta virket eller att flytta på befintligt virke.

Var kan man läsa om dessa regler?
Är mitt påstående korrekt?

Vad man brukar göra är en sak, men vad säger regelverket?
Skarv på husfasade med synligt metalbeslag, viser sprækker mellem træpaneler. Skarv på trælister ved facade med synlige gliper over 2 mm, viser ujævn samling ved husets vinduesramme og facadebeklædning. Byggefodre og træliste på husfacade med synlige samlinger og glipende snit, viser eksempel på konstruktion uden fugemasse.
Bilderna representerar i stort sett hur alla skarvar och foder ser ut på huset.

Ska det vara så?

Jeg kender ikke til nogen lov, der fastsætter størrelsen på sprækker i facade materialet. Træ bevæger sig jo, så sprækker er svære at undgå. Nu er jeg absolut ikke en bygherre, så jeg tager sikkert fejl, men jeg mener, at man plejer at fuge med en elastisk fugemasse netop for at tillade bevægelse. Det vigtigste er jo, at vand ikke kan blive fanget bag fugen. Det ser okay ud i dit tilfælde, synes jeg. Skal der ikke også maling på bagefter?

cederbusch sagde:
Der er jo ingen lov, som foreskriver størrelsen på sprækker i facademateriale, så vidt jeg ved. Træ bevæger sig jo, så sprækker er svære at undgå. Nu er jeg absolut ingen bygherre, så jeg tager med stor sandsynlighed fejl, men jeg har for mig, at man plejer at fuge med en elastisk fugemasse netop for at gøre det muligt at bevæge sig. Det vigtige er jo, at vand ikke kan blive fanget bag fugen. Jeg synes, det ser fint ud i dit tilfælde. Skal der ikke også påmales noget farve der bagefter?
Talte med en autoriseret Besigtigelsesmand for Handelskammeret, og han sagde følgende:

Fuge skal ikke anvendes
Mellemrum må maksimalt være 2 mm
Mellemrum over 2 mm skal udbedres, dog ikke med spartelmasse og fuge.

Noget, der står i Byggeri/Hus AMA 11 måske?

Som sagt, er ikke byggeri. Lyt til besigtigelsesmanden og ignorér, hvad jeg har skrevet. :)

V
Sådan ser det nok ud på de fleste træhuse, ser ingen problemer med det! Fejl kan altid findes, hvis man leder længe nok!

VillaAnna sagde:
Sådan ser det nok ud på de fleste træhuse, ser ingen problemer med det! Fejl kan altid findes, hvis man leder længe nok!
Lede behøver man ikke her, for det er over alle facade dele, og BM sagde, at det var det værste han har set gennem tiderne, han går på pension om 2 år.

Ringede til husejerne:
Hus AMA 11, HSD 167, siger følgende ...

- Træet skal være fuldkantet (dvs. 90 graders hjørner hele vejen rundt)
- Lister, indfatninger, lister mm udvendigt "samlinger i vinkel skal udformes i pasning", hvilket indirekte betyder, at det ikke behøves fuge, ifølge inspektøren.

Der har vi svaret så at sige ...

Mange tømrere kalder fugemasse for det "hvide guld"... Det er nemlig guld værd at kunne skjule små fejl i pasformen. Jeg synes dog, at dine billeder ser helt ok ud, med maling på vil det ikke kunne ses.

• Synes
Macke175
  • Laddar…
På billede 1, hvor man ser en mærkelig lille plade, synes jeg, at snedkeren har gjort helt rigtigt ved at fugen hullerne. Der vil løbe vand fra pladen langs samlingerne der, så ekstra tæthed der er kun godt.

Billede 2 er der ikke noget at bemærke, synes jeg? Er hullet virkelig større end 2mm?

Billede 3 ser lidt snavset ud. Måske ikke helt i orden. Men som sagt, med maling på bliver det nok godt?

Det er helt i orden at fuge, så længe man bruger en overmalbar SMP/MS-bygningsfuge til udendørs brug af høj kvalitet. Ideelt set fuger man efter træet er grundolieret og grundmalet, men inden slutstrøgene. Overmalet med den rigtige maling holder den lige så længe som malingen, og når det er tid til at male huset om, skraber man eventuelt dårlig fuge væk og lægger ny. Det bliver jo meget pænere med fuger i sprækkerne, og du får en endnu bedre beskyttelse af endetræet, som næsten bliver helt beskyttet.

Hvis du kigger på snedkeriet i de første år, vil du se, at der dukker nye "samlinger" op, da træet ændrer sig over årstiderne på grund af luftfugtighed og at nyt byggemateriale stadig ikke er helt tørt. Det kan også vride sig lidt.
Dernæst skal du tage dette "Træet skal være fuldkantet (dvs. 90 graders hjørner rundt om)" med et gran salt, da f.eks. en del grundet træ har en affasning ved levering, så det passer ikke, at "alt træ" skal have det.

Men grundlaget skal stadig være et veludført snedkerarbejde, hvor byggesamlinger ikke må være en løsning for at skjule dårligt udført arbejde.

Så var jeg altså ikke så galt på den trods alt. :-)

ser kedeligt, men desværre er det sådan det må se ud, når man ikke kan eller ved hvordan det skal se ud. De der bygherrer kunne måske lære sig at planlægge arbejdet.

På mit eget byggeri, har jeg ikke brugt fugemasse for at tætne sprækker, da der ikke er nogen, intet træ på mit hus har bevæget sig, siden det blev sat op for 3 år siden. Alt træ på ydersiden er sømmet med rustfrie kamsøm, ifølge regelbogen, mens det på TS billeder er store klatter til hoveder fra 3 tommerne.

056.jpg

IMG_1243.jpg

Senest redigeret:
AndersS sagde:
Hvis du kigger på snedkerarbejdet i de første år, vil du se, at der dukker nye "samlinger" op, da træet ændrer sig over årstiderne på grund af luftfugtigheden, og at nyt bygningstræ stadig ikke er helt tørt. Det kan også vride sig lidt.
Derefter skal du tage dette "Sådant træ skal være fuldkantigt (dvs. 90 graders hjørner rundt om)" med et gran salt, da f.eks. noget grundet træ har en affasning ved levering, så "alt træ" skal have det passer ikke.

Men grundlaget skal stadig være et veludført snedkerarbejde, og samlinger må ikke være en løsning til at skjule dårligt udført arbejde.
Præcis, og eftersom der måske nte findes byggefuge på 5 fodersamlinger ud af i alt lad os sige 200, så mener jeg, at det handler om at skjule. Mere praksis end undtagelse.

Regelverket skal følges, efter min mening á la "- Foder, lysninger, lister mm udvendigt "samlinger i vinkel skal udformes i pasning",

Hvis man har betalt for træ, skal man ikke få fuge. Har kigget rundt på alle huse / naboer, og der findes ikke antydning af fuge hos dem.

Grænsen går dog ikke kun der, alle skader er blevet repareret med fuge, så det forklarer, hvilken indstilling bygherren har.

Men I her på forummet synes måske, at det er okay at købe et møbel fra IKEA, hvor de indgående dele ikke helt passer? Lægger en fugetub ved, så er det okay? :) ! Eller?

• Synes
Joak
  • Laddar…
saturnus sagde:
ser kedeligt ud, men desværre er det sådan det må se ud, når man ikke kan eller ved, hvordan det skal se ud. De der byggere kunne måske lære sig at planlægge arbejdet.

På mit eget byggeri har jeg ikke brugt fugemasse til at tette sprækker, da der ikke er nogle, intet træ på mit hus har bevæget sig, siden det blev sat op for 3 år siden. Alt træ på ydersiden er sømmet med rustfri kamspik, ifølge regelbogen, mens der på TS billeder er store klodser til hoveder fra 3-tommerne.

[bild]

[bild]
Hvordan er det gået med huset? Har panelet klaret sig mod råd?

Så du har altså savet panelet nøjagtigt, så den går imod foder. Og ikke haft nogen fug?

N
Jeg ville ikke have fuge mellem træstykkerne, det lukker jo bare vandet inde der. Kan forstå, at de har fuget ved pladen, men ellers synes jeg bare, det ser ud som et forsøg på at skjule sprækkerne.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.