Har fået skorstensinstallationen underkendt ved inspektion, da skorstenen stort set ligger op ad en spær. Forstår ikke, hvordan installationen blev godkendt ved byggeri for over 10 år siden.....
I hvert fald skal afstanden være mindst 50 mm til brændbart materiale, og jeg har tænkt mig at kappe spæret ifølge den røde linje i vedlagte skitse og skrue en ny fast på den eksisterende lægte samt afstandsblokke ifølge de orange områder. Jeg får så en afstand på ca. 90 mm (2x45 mm lægter). Spørgsmålet er, om dette er en ok spærinstallation, eller om der findes en bedre måde?
Ok, lyder som en betydeligt større operation med nye premoduldele for at flytte sidelæns samt nyt hul i taget. Kan man ikke løse det ved at flytte tagstolen, eller hvad er risikoen ved dette?
Ok, lyder som en betydeligt større operation med nye premoduldele for at flytte i sidled samt nyt hul i taget. Kan man ikke løse det med at flytte tagspæret eller hvad er risikoen ved dette?
At bygge et par nye tagspær og erstatte det, der er i vejen, er jo en mulighed, men det kræver nok byggetilladelse.
Begge forslagene er ret omfattende, men de er sandsynligvis de bedste løsninger rent konstruktionsmæssigt, men tænker at det burde være muligt at løse på enklere vis men alligevel funktionsdygtigt, er der nogen der har et andet forslag?
At save af og forsøge at modificere eksisterende tagstol er det værste, du lærer aldrig at få det stærkt og sikkert eller for den sags skyld godkendt af byggetilladelserne.
Hvis du springer distancen over og kun bygger med en ny regel, der skrues direkte på den eksisterende spær (så lang som mulig på begge sider), så føles det som om det burde holde fint. Du bør dog måske konsultere en konstruktør. Så får du 45mm øget afstand sammenlignet med nu, det er måske nok til at få de 50mm, du har brug for.
Hvis der er en margin på 5 mm, dvs. at skorstenen ikke rører. Så ville jeg lave en helt ny tagstol, som jeg havde skruet og limet sammen med den nuværende, men så skåret væk den del, der kommer for tæt på skorstenen.
Lidt samme tankegang som Nikorasu ovenfor, men lav en hel, så vil den endeligt være stærkere end i dag, i stedet for risiko for svækkelse.
Hvis det rører, kan man jo beklæde den nye tagstol i det område, man har "udskåret", med gips, fiberplade osv., så det ikke længere er brændbart. For eksempel 2 lag gips i udskæringen. Så er der kun 20 mm tilbage. Men det er jo ikke brændbart materiale. (Dette kan måske nogen, der ved om brændeovne, svare på, om det er i orden.)
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.