C
70'er hus med plade på jord.

Er lige nu i gang med at efterisolere hele facaden udvendigt med 95 mm isolering, og nu er turen kommet til yderdøre/terrassedøre.

Tanken er at flytte dem ud, men så har de ingen beton at stå på. Jeg tænker og tænker og har et par idéer.

Alternativ 1
Lægge sokkelisolering og sætte nogle lecablokke ind. Klodse, sætte døren. Tætte mellem blokkene med skum og fastholde dem med sømplugge eller lignende. Støbe indvendigt mod tærsklen.

Alternativ 2
Træsokkel. Har brug for at lægge dobbelt for at komme op i niveau. Klodse, sætte døren. Dække med vindpap/tape. Beklæde soklen indvendigt med sokkelisolering, fylde "brønden" mellem sokkel og den eksisterende plade med klinkerkugler og støbe op til gulvniveau. Egetræstærskel.

Alternativ 3
Samme som ovenfor, men lægge isolering i brønden og placere en egetræstærskel ovenpå.

Hvilket ville I vælge? Eller måske noget helt andet? Dette er de alternativer, jeg kan komme på.

C Xcqn sagde:
70'er hus med plade på jord.

Jeg er i gang med at efterisolere hele facaden udvendigt med 95mm, og nu er det blevet tid til yderdøre/terrassedøre.

Tanken er at flytte dem ud, men så har de ingen beton at stå på. Jeg tænker hårdt og har et par idéer.

Alternativ 1
lægge syllisolation og indsætte nogle lecablokke. Klodser, opstille døren. Tætne mellem blokkene med skum og fastgøre dem med sømplug eller lignende. Støbe indvendigt mod dørtrinet.

Alternativ 2
Træsyll. Behøver lægge dobbelt for at komme op i niveau. Klodser, opstille døren. Dække ind med vindsdug/tape. Klæde syllen indvendigt med syllisolation, fylde ”brønden” mellem syllen og den eksisterende plade med klinkerkugler og støbe op til gulvniveau. Egetræs tærskel.

Alternativ 3
Samme som ovenstående, men lægge isolering i brønden og sætte en egetræs tærskel ovenpå.

Hvilket ville I vælge? Eller måske noget helt andet? Dette er de alternativer, jeg kommer på.
En 95mm fals og lad døren sidde hvor den er 😀

• Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
C
T Tompafix sagde:
En 95mm smyg og lad døren sidde kvar 😀
Det er vel ingen sport? 😀

🤣

Et vinkeljern som du bolter i pladen

Hvordan ser det ud lige nu? Det er billeder, jeg vil have
😀

C
T Tompafix sagde:
Hvordan ser det ud lige nu? Det er billeder jeg er ude efter
😀
Nåede ikke at tage nogen, før det blev mørkt.
Det er plade på jord.

Døren står på betonpladen i dag med svill og klodser. Eftersom vi har en såkaldt sandwich-konstruktion, er gulvniveauet cirka 9-10 cm højere end pladen. Gulvet ligger på en plastik/celleplastisoleret fingjutning.

Huset havde mursten inden ekstra isoleringen, og hvor murstenen stod længst ude på pladen, er nu regelskelettet for ekstra isoleringen. Så selve tilbygningen står på pladen.

Skulle have brug for at lægge en bjælke alternativt dobbelte reglar for at komme op i gulvniveau.

Håber det forklarer sagen.

C
Well, nu er det klart.

Døren står på tillægsisoleringens syll. Derefter er der støbt ind mod den eksisterende beton. Vi får se, hvordan det holder, når det bliver koldt.

Træregel isolerer vel ikke fantastisk godt, så risikoen er vel, at klodsen bliver kold.

Fandt ingen bedre løsning på problemet.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.