Jeg har en rammespær, og jeg overvejer at flytte støttebenet og dermed mindske skunkvæggen. Hvis jeg ser på Lathunden, bør det gå fint, men regner jeg korrekt?
Mit hus:
er 8m i bredden
har en taghældning på 45 grader
ligger i snezone 1.5
har tegl, og derunder bræddetag
Så hvis jeg kigger her:
så skal:
overrammen (Ö) være min. 45x145mm
underrammen (U) være min. 45x220mm
højde ved støtteben 1200mm
Det er et gammelt hus, så i øjeblikket er overrammen 100x120mm, underrammen 100x195mm. Centerafstand er ca. 950-1000mm mellem tagspærene. Højde til hanebåndet er ca. 2300mm. Og væggen til skunken (som jeg faktisk ikke tror er bærende) er på 1700 mm.
Nu til spørgsmålet!
Bøjningsstivhed, dvs. (b * h^2) / 6, af den eksisterende overramme og underramme overstiger minimum angivet i Lathunden:
(Ö) 45x145mm = 156cm^3 < 100x120mm = 240 cm^3
(U) 45x220mm = 363cm^3 < 100x195mm = 634 cm^3
Kan man så konkludere, at det går fint at flytte støttebenet fra en højde på 1700mm til ny højde på 1350mm? Det er jo indenfor de 1200mm angivet i Lathunden, og over-/underramme er, hvis jeg regner rigtigt, stærkere end angivet minimum.
Fik fat i Spærbogen 2010 (hurra! for biblioteket) og tastede lidt mål ind i programmet, der følger med. Jeg fik dette frem:
Støttebenene (B-L) og (J-N) har en udnyttelsesgrad på ca. 7%, når de er placeret i en højde af 1200mm. Desværre er det ikke muligt at flytte dem i programmet.
Hmmm.... :|
Spørgsmålet er nu om:
mine gamle overrammer på 100x120mm har samme eller bedre egenskaber end de 45x145mm, der bliver brugt i Lathunden og Spærbogen
der er risiko for, at overrammen knækker, hvis jeg flytter støttebenene til en højde på 1350mm -- jeg kan forestille mig, at der bliver en anderledes belastning på punktet U1.
Er der nogen, der ved, om 100x120mm generelt er ækvivalent til 45x145mm?
Som jeg ser det, har du været meget omhyggelig, når du har søgt og fremlagt fakta for dit tænkte job, det er jo rigtig godt, tænk hvis flere gjorde sådan. Du har tættere satte tagspær end i eksemplerne, dimensionerne synes jeg, vi kan se som mindst lige så stærke i eksisterende, din lille flytning af støttebenene på 350mm horisontalt bør være helt ubetydelig i sammenhængen (ligger jo stadig langt op mod den øvre del).
Sådan ser jeg på det for, hvad det kan være værd, ville selv ikke have tøvet det mindste.
Jo tak så meget, GK100, jeg forsøger at fremskaffe så mange fakta som muligt. Med tagspær kan det jo blive dyrt, hvis man ikke gør det rigtigt
I øvrigt bemærker jeg nu, at jeg havde skrevet forkert i det første indlæg. Den eksisterende skunkvæg og støtteben har en højde på 2000mm -- det er på den anden side af rummet, at den er 1700mm.
Det betyder, at jeg vil flytte den ca. 700mm horisontalt, men det skulle jo stadig være okay ifølge beregningerne fra Spærbogen og Lathunden.
Desuden, hvis man ser på skunkvæggen, er den bygget af nogle 70x75mm stående stolper, CC på ca. 1000mm, med fer- og not-brædder på den ene side bare. Stolperne står på gulvbrædderne (tykkelse 28mm), dvs. ingen følger/afvekslingsbjælke, og de er kun sømmet i gulvet -- ikke direkte i underrammen. På indersiden har overrækken høvlede fer- og not-brædder, og stolperne er sømmet i disse. Så vidt jeg kan se, er de heller ikke sømmet i overrækken (men det er et 30'er hus, hvor jeg nogle gange finder syv helvedes lange søm )
Så det er måske lidt tvivlsomt at kalde stolperne for støtteben, men væggen har jo selvfølgelig en stabiliserende effekt.
Mavefornemmelsen siger, at det ikke skulle være et problem at flytte væggen, men meninger er selvfølgelig meget velkomne.
Jeg kan i princippet bare skrive som tidligere, ser det som helt problemfrit. Hvis du nu desuden sætter stöttorna som korrekte støtben og så skivvägg på det, ja godt bliver bedre. Måske har nogen anden noget at tilføje, men det har jo været mager i tråden.
Har ikke fået taget mig sammen endnu , men var præcis på loftet, hvorfra det er muligt at kaste et blik på overrammerne.
Nu er de 80 år gamle men ser faktisk stadig rigtig gode ud. Lidt tørkesprækker, men ikke noget farligt. Og de er ikke sammensatte i højden med støttebenene/skunkvæggen -- det var det, jeg ville dobbeltjekke.
Jeg fandt også, hvor man har sømmet støttebenene i inderpanelet:
Ret tæt på, men stadig ved siden af overrammen... Måske fordi overrammen er stenhård at sømme i -- det bliver muligvis det største problem i dette projekt
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.