Hej alle byggelystne!

Jeg planlægger at bygge nyt ved at købe en flot gammel tømmerstomme og flytte den til en hyggelig grund.

Gennem dette håber jeg på at holde omkostningerne nede og samtidig få et pænt og hjemligt hus. Omkostningen for selve stommen og flytningen er små, men jeg undrer mig, om der er nogen derude, som allerede har gjort dette og kan give mig tips og råd, eller måske fraråde mig?

Stommen skulle koste 50000:- (stort hus), mens grunden (med havudsigt) koster ca. 350000:- inklusive tilslutninger. Hvor meget er det realistisk at tro, at man kan spare sammenlignet med at købe en færdigbygget stamme fra en producent?

Er der nogen, der har erfaring med dette og vil dele deres erfaringer?

Tak på forhånd,

/Magnus Ö-vik

Klip knuderne af og sæt løse på, det sparer tid og slid.

Tak for tipset Ekke!

Kan tro, at det er lettere at passe ind tømmeret uden knuderne. Hvor stort hus har du flyttet, og var der nogle andre komplikationer ved genmonteringen?

/Magnus

Helin.Det var ca 6x6m og 2 etager.Jeg hang på to
timmersaxar i en wire som derefter sad fast i kranarmen.
Men det tog dobbelt så lang tid som jeg havde planlagt, troede
vi ville gøre det på 1 dag men det tog to.

OK, men to dage er jo alligevel hurtigt klaret Ekke.

Et lille spørgsmål om økonomi:
Snyder jeg mig selv ved at tro, at det bliver billigere at bygge nyt ved at flytte en tømmerkonstruktion sammenlignet med at bygge et træhus fra bunden?

Rest konstruktion for 50000:- føles ret billigt, men er der måske nogle "skjulte" omkostninger ved at bygge på denne måde? Det bliver jo helt klart sværere at lave installationer og rørføring i væggene kan jeg forestille mig...

/ Magnus

Vi flyttede en hytte på 6x5 meter ved at placere to bjælker under huset og derefter løftede vi det med kran, placerede det på lastbil og kørte det derefter 2 km til den nye placering. Alt fungerede kanon og de som købte huset har været helnøjde. Kan ikke rigtig huske omkostningen for dette da det var min far som klarede det, (dengang var man jo bare ulønnet husslave)...

Synes det er lidt synd at kappe knuderne hvis du skal pille det ned og flytte det.
Hvis du bare er omhyggelig og mærker hver stamme med dens position så er det lige så enkelt som at bygge lego at sætte det sammen igen.
Vi erstattede vores gamle hytte med et nyt tømmerhus som kom som et plockepinn. At sætte op stommen med alle indre vægge tog os og tre indlejede gutter 4 dage.
(Det nye hus er 12x10 meter).

Held og lykke!

/Calle

Kan tilføje at "proffsen" som arbejder hele dagen
altid kapper knuderne, ikke bare for at spare arbejde men
også for at undgå skader, når knuderne så er monteret, ses det ikke.

Tak for informationen Jörgen!

Nej, jeg mistænkte, at det ikke vil blive meget billigere, så jeg har endnu ikke sluppet tanken på løsvirkeshus.

Jeg har faktisk kigget på to forskellige grunde, en i Själevad (Karins Vej - tæt på Hampnässkolan) og en ude i Vågsnäs. Jeg er dog stadig i planlægnings- og kalkulationsfasen, så der er et stykke tilbage til køb.

Forresten, hvis du har nogen ven eller slægtning med hus eller grund til salg i Ö-vik, må du meget gerne høre af dig.. ;)

Mvh.
/Magnus (sandmagnus@hotmail.com)

Der er du ude og cykle en del Ekke!
Fjern knuderne, og intet holder længere huset sammen!
Man ser måske ikke så stor forskel med løse knuder, men det er knuden, der holder et bjælkehus sammen!
At kalde den, der fjerner knudernes hoveder, for en professionel er en kraftig overdrivelse. Det er sørgeligt, at folk tror, at man kan ændre og fjerne lidt, som man vil, i en bjælkestamme.
At f.eks. fjerne syldstokken er direkte ødelæggende for stammen. Måske ikke direkte, men den vil helt sikkert glide fra hinanden med tiden.
Ser at indlægget er lidt gammelt nu, men håber virkelig at du har beholdt knudehovederne Helin!

Hej CarlOscar!

Flytningen af et tømmerhus blev aldrig aktuelt, fordi jeg faktisk stødte på drømmehuset - et K-mærket stort tømmerhus fra slutningen af 1700-tallet med kilsavede gulve i dinosaurieformat og en stor dejlig grund!

Huset kræver en del renovering og tilsyn men er i bund og grund sundt. Så siden 16. november er jeg en stolt bygningsbevarer... ;D

Tak alligevel for din omtanke CO.

Mvh.
/Magnus

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.