Jeg har købt en lejlighed (80m2), hvor gangen og stuen er 20-30mm lavere i niveau end de andre rum. Dette område er 30m2, og jeg har brug for på en eller anden måde at udjævne dette niveau med de andre rum. I gangen starter det med 20mm lavere niveau og stiger til 30mm i slutningen af stuen, så ja, det hælder (gangen er 4,5m lang, stuen 3,6m). Tanken er derefter at lægge parketgulv uden tærskler/overgangslister, så det ser ud som "et stykke", hvis man kan kalde det sådan.

Jeg har fået forskellige råd om, hvordan man kunne løse dette problem. Første råd er simpelthen at flydespartle. Regner man på det areal og de niveauer, taler vi om ca. 1237,5 kg flydespartel. Eks. regning er ved 1,65 kg per m2 per mm, så bliver det ca. 1,65 x 30m2 x 25mm (20 til 30mm bliver 25mm i gennemsnit) = 1237,5 kg eller ca. 50 sække (25 kg per sæk, ByggMax) eller 8 450 kr (169 kr per sæk, ByggMax). Dette synes jeg er en ret høj pris, og det kræver en del arbejde at få det gjort.

Det andet råd er at lime 2 stk, 12,5mm gulv-gipsskrueplader direkte på betonen og på den måde øge niveauet. Eks. regning bliver ca. 42 plader (med 12,5x600x2400 plader fra ByggMax, så bliver det 1,44m2 per plade eller 21 plader per 30m2, x2 bliver jo 42 plader) eller 3045 kr. Dette er nok et budget, der tiltaler mig bedre. Problemet er bare, at niveauerne er forskellige, så vil slutresultatet også blive forskelligt. Man kunne blande 6mm plader på de lavere højder, men så vil jeg alligevel have brug for en tærskel/overgangsliste af en slags.

Kunne man først flydespartle "lidt" for at udjævne, så niveauerne er ens, og derefter bruge gulv-gipsskruepladerne for at hæve det hele så meget som man føler eller kan man bruge gulv-gipsskruepladerne først og så flydespartle OVER disse? Primer vil der nok være brug for under alle omstændigheder...

Kan man gøre det på en anden nemmere/bedre/billigere måde?

Tak på forhånd!!!

/S.

Det er jo ikke altid, at den billigste løsning er den bedste. Jeg ville have skippet gipset alle gange og kun nivelleret. Hvis du trods alt skal have gips, så tag dem nederst og niveller ovenpå for præcis højde.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.