3,917 læst ·
3 svar
4k læst
3 svar
Flydespartel og belægge inden betonen er tørret
Ja, er det muligt?
Skal belægge køkken samt hall med granit, har støbt med finbeton fra Combimix.
Ingen fugtspærre skal jo på, kan jeg flydespartle samt lægge granitten omgående efter eftervanding er færdig (1 uge).
Ingen lyst til at vente 2-3 måneder unødvendigt...
Mvh
Skal belægge køkken samt hall med granit, har støbt med finbeton fra Combimix.
Ingen fugtspærre skal jo på, kan jeg flydespartle samt lægge granitten omgående efter eftervanding er færdig (1 uge).
Ingen lyst til at vente 2-3 måneder unødvendigt...
Mvh
Næh, det plejer ikke at være en god idé. Ikke fordi man lukker fugt inde, men fordi betonen kommer til at krympe i den nærmeste tid, og at der derfor opstår spændinger, som kan gøre, at flydespartel eller fliserne slipper.
Problemet er, at det ikke rigtig er så enkelt, at det kun handler om fugtindhold. Man vil gerne have, at betonen skal være mindst tre måneder gammel, for at den skal have hærdet færdigt og stoppet med at krympe, under normale omstændigheder. Hvad angår kun fugten, så er din plade sandsynligvis nogenlunde udtørret (omkring RF 90%) efter cirka fire til seks uger.
Men hvis jeg var dig, ville jeg tale med Kiilto. Jeg ved, at de har et tilsætningsstof, som man kan blande i deres fliseklæber, og så garanterer de, at man skal kunne lægge på beton, der er en måned gammel. Måske har andre producenter noget tilsvarende, du kan jo ringe rundt.
Redigering: Havde glemt, at du ikke skulle lægge fliser direkte på betonen, men skulle flydespartle først. Tal med flydespartelleverandøren i stedet. Jeg ville tro, at det fungerer at flydespartle efter seks uger.
Men hvis jeg var dig, ville jeg tale med Kiilto. Jeg ved, at de har et tilsætningsstof, som man kan blande i deres fliseklæber, og så garanterer de, at man skal kunne lægge på beton, der er en måned gammel. Måske har andre producenter noget tilsvarende, du kan jo ringe rundt.
Redigering: Havde glemt, at du ikke skulle lægge fliser direkte på betonen, men skulle flydespartle først. Tal med flydespartelleverandøren i stedet. Jeg ville tro, at det fungerer at flydespartle efter seks uger.
Klik her for at svare