Er i færd med at sætte glespanel op i loftet og skal derefter op med gipsplader.
Overvejer, hvordan man får samlingen mellem gipspladerne så pæn og lige som muligt i samlingen mellem loft og skråloft, men også mellem skråloft og støttebenvæg. Vil helst ikke dække med lister.
Hvordan gør man?
Skal jeg lægge gipspladerne kant til kant eller lade den ene overlappe den anden lidt inden spartling, i så fald hvilken?
Strimmel og spartelmasse eller bare fuge?
Stålskinner?
Har I nogle gode tips?
Det er meget svært at få dette pænt. Jeg har loftlist på siderne af skråtaget (det synes jeg er pænt) og i samlingen mellem loft/skråtag og skråtag/væg limer man en papstrimmel på. Findes færdige med en fold i midten i den nærmeste farvehandel. Bare lim dem på med vævlim og spartel over. Vær dog forsigtig, når du sliber, da det er papir.
I øvrigt bruger jeg altid plåttlist på yderhjørner, da jeg synes, det er nemmest for at få et godt resultat. Men det var lidt OT.
Det er desuden tag/skråtag i et badeværelse vi taler om, så det er vådrumsspartel der gælder.
Kan man ikke vende en pladeprofil og lægge den i samlingen i stedet for remse? Bør holde bedre.
Eller findes der færdige pladeprofiler til indehjørner? Er lidt bekymret for at det skal revne.
Findes der ikke noget magisk trick til hvordan man lader pladerne møde hinanden i samlingen, som kan lette spartelarbejdet?
Tja, spartle og slibe slipper du nok ikke for. Har du fliser på væggen, kræver det måske ikke papirtape. Det bygger jo en del. Jeg har selv kun lavet skrålofter i skure og i en trappe, ikke i badeværelser.
At skære skrålofter kan være tricky. Det bedste er at forsøge at sætte den første plade i lod og ikke bare parallelt med væggen. Så bliver det nemmere at måle de efterfølgende plader ind (så mindst én kant er lige). Skrålofter kan ofte hælde lidt hvordan.
Vi brød pladerne ved overgang væg/skråtag, men uden at skære igennem. Så får man en færdig kant uden spartling. Det fungerer dog kun, hvis væg+skråvæg er mindre end længden på gipsen. Så skal man nok være to for at sætte det op på den måde.
Vi brød pladerne ved overgang væg/skråtag, men uden at skære igennem. Så får man færdig kant uden spartel. Det fungerer dog kun, hvis væg+skråvæg er mindre end længden på gipsen. Så skal man nok være to for at sætte det op på den måde.
Det lød smart.
Men er det nok med kun gipsens papir? Tænker på revnedannelse, hvis lidt bevægelse skulle opstå med tiden.
Måske en form for metalprofil/remse, der holder sammen spær under gipsen, kan minimere bevægelse?
Jeg har en anden metode, som for mig har fungeret fejlfrit.
Mellem skråt tag og tag, i tagbruddet.
Fastgør en pladeprofil i den tynde panel, pladeprofilen er en almindelig hjørneprofil bare ikke 90 grader, lad en blikkenslager bukke en eller banke en almindelig hjørneprofil ud til den vinkel, som taget har.
Gipsen skærer jeg ikke så omhyggeligt, men den må gerne have en sprække på 5 - 10 mm.
Spalten fylder jeg med gipsmørtel, eventuelt overskydende sliber jeg ned i niveau med gipspladen.
Spartler én gang med almindelig spartelmasse (eller vådrumsspartel).
Limer strimmel med vådrumslim.
Spartler over.
Maler.
Så var det tid. Det har virkelig trukket ud, men næste uge begynder jeg at gipse.
Det jeg overvejer nu, er hvad der er lettest at starte med, loft, skråloft eller væg?
Så, bør jeg
1. Begynde med loftet, derefter væg og til sidst skråloftet?
Eller
2. Begynde med loftet, derefter skråloft, derefter væg?
Eller
3. Begynde med væg, derefter skråloft, derefter loft?
Skal nogle plader gærskæres, og skal pladerne mødes kant i kant, eller skal en af dem dække den anden, hvor de mødes i samlingen mellem loft/skråloft/væg?
Fandt Fermacells guide på nettet men så også denne video, hvor tømreren valgte at gærskære den ene plade og lægge den tæt op ad.
Skal i weekenden gipse loft, skråloft og væg. Er gleset kant i kant i overgangene. Ikke sikker på, at det var klogest, men nu er det sådan.
Så spørgsmålet er, hvordan jeg skal få stærke og nogenlunde lige overgange med gipsen!?
Tænkte på at lime båndet med vådrumslim. Men da gipspladerne er brudt i samlingerne, vil der mangle plads til bånd og spartelmasse i overgangene mellem loft/skråloft/væg. De nedsænkede samlinger vil jo være lodrette for at få flotte overgange i den anden retning...
Er dette et problem, eller simpelthen noget man må leve med og løse ved at spartle bort samlingen fra papirbåndet?
Andre tips til at få en jævn og stærk overgang mellem gipsen?
Der findes metalbånd på rulle med stansede huller, som du kan bøje i ønsket vinkel og sætte i samlingen. Så skruer du gipspladen igennem både metal og lægte. Det plejer at give stabile hjørner. Der findes også 3m længder, der kaldes LPP 50. Ser ud som en LP 50.
Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.