Jeg er i gang med min første renovering og vil forsøge at gøre det meste selv, skræmmende og utroligt sjovt. Har et køkken på ca. 3,5 kvm, så det har virkelig været en udfordring at planlægge smart, men jeg er nu i slutfasen og føler mig ret tilfreds. Jeg er dog gået i stå med, hvordan jeg skal fastgøre nogle åbne hyldeplaner samt nogle åbne "hyldebokse", jeg har tænkt mig at bygge under køkkenskabene, så her kommer en hel bunke (sikkert unødvendigt forsigtige) spørgsmål, før jeg tør gå i gang.
Med hensyn til de åbne hyldeplaner tænker jeg, at jeg kan skrue hyldebærere/lister i enderne og undrer om det vil fungere, ville være rart at slippe for grimme konsoller.
- Jeg har tænkt mig hyldeplanerne i krydsfiner, fyr eller mdf. Har tjekket sagulator, alt skulle fungere, men tager gerne imod advarsler, hvis I har nogen.
- Skal lakere køkkenlågerne, bliver jeg skør af forskellen, hvis jeg ikke lakere hyldeplanerne også, men maler selv?
- Til venstre skrue direkte i ikea-stammen (metod+dækplade=2x16mm), alternativt skrue og møtrik?
- Til højre skrue direkte i letbetonvæggen med essve letbetonskrue. Længderekommendationer?
- Hvad har jeg brug for af dimensioner og materiale på listerne? Og hvor mange skruer per liste?
- Vil have hylden nederst i samme højde som hylderne under overskabene, men der sidder emhætten på venstre side. Rækker kortere skruer (liste+10mm?), kan jeg kompensere med flere skruer end de andre hyldeplaner, som kan have længere skruer?
Overskabene tænkte jeg at fastgøre i IKEAs metod ophængningsliste, men er bange for, at de skal falde ned, da væggene er ret dårlige... Fungerer letbetonskruer her også, eller kræves der en form for kemisk fastgørelse? Hvor tæt skal jeg sætte skruerne?
Hyldeboksene under overskabene vil jeg også fastgøre så usynligt som muligt. Der vil stå porcelæn, så jeg er bange for, at skruer ikke rækker, da de ville blive så korte, skabene bliver max 30 mm tykke tilsammen. Holder forbindelsesbeslag til udtræk (tænker som alternativ til skrue og møtrik med to flade hoveder)? Vinkler længst inde mod væggen?
Inderligt taknemmelig for alle råd! Forsøger at tænke på alt og er som sagt første gang, jeg renoverer, vil gerne sikre, at det holder, derfor dobbelte seler og tredobbelte bælte-spørgsmål, hehe.
Lister under hyldeplanet er en god idé. Man kan sætte en i bagkanten også, så bliver der mindre nedbøjning.
Sæt en plade på væggen til højre, som du skruer støttelisterne på. Du vil ikke have tilstrækkelig præcision på pluggehullerne i letbetonvæggen til at sætte støttelisterne direkte på væggen.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.