Har lidt hovedbrud over, hvordan jeg skal afslutte flise i halvforbandt på kortsiden af køkkenbordet. Fliserne skal kun række frem til kanten af bordpladen. Det er totalt EN flise, der kommer til at have en skåret kant yderst (stedet er cirklet på et billede længere nede), men min håndtering af fliseskæreren er ikke den bedste, så kanterne bliver ikke helt pæne.

Det optimale havde jo været, hvis jeg havde haft en halv flise at sætte ind der, men det har jeg ikke.
Kantprofilerne i plast eller aluminium er jeg desværre allergisk overfor, og desuden dækker de vel ikke nogen af kanterne, men ender vel bare kant til kant?

Så nu overvejer jeg i stedet fliseliste i træ, men dem jeg har fundet er alt for store til min smag! 55 mm brede ser ud til at være minimum, og jeg havde nok ønsket max 30 mm.

Har også kigget på brystlister, men der er i stedet problemet, at fals højden ser ud til at ligge omkring 13 mm, og mine fliser er kun 6 mm tykke.

Den generelle stil på køkkenet er funktionalistisk møder landkøkken. Tips modtages varmt!
Køkkenbordsplade med hvide kakler fastgjort med blå tape, cirkuleret område viser, hvor det sidste flise er planlagt at blive tilføjet, grøn væg i baggrunden. Køkkenbord med overskabe og grøn væg; hvidt fliseskørt i halvforband. Arbejdsoverfladen rodet, forberedt til afslutning eller installation.

Senest redigeret:

Bedste svar

Kan du ikke trække den almindelige flisefuge i 45 grader mellem fliserne og væggen som afslutning?

jeg har overvejet det men føler at det ikke ville skjule kanten særlig godt? jeg ville helst have noget der havde overlappet kanten 5-10mm

njae det er netop sådan nogle, jeg ikke bryder mig om. skrevede det i indledende indlæg.

nu tænker jeg, at jeg har plader nok til at øve min teknik lidt mere, så jeg måske kan få en godkendt kant, og så vender jeg den indad mod den næste plade i stedet for at have den kant yderst....

• Synes
Orran_3
  • Laddar…
Lykkes du ikke, så er det nok bare at tage med sig fredagsfika og nogle plader til nærmeste flisemurer og få det gjort flot der.

Hvis du vil køre på brøstlistevalget og har adgang til en elhøvl, kan du høvle bagsiden af brøstlisten, så du får den rette tykkelse på falsen.

R Robert-san01 sagde:
Der findes også meget tynde lister, der er formet som et L. Vi satte sådan en i køkkenet, og den generer ikke.

[link]
den der var jo ikke helt dum! må se, hvor man kunne have fundet den...

• Synes
Originalmannen
  • Laddar…
MrJay
major_tom major_tom sagde:
den der var jo ikke helt dum! får se hvor man kunne have fundet den...
Findes på Bauhaus, har selv sådan nogle i børstet aluminium

J
lidt sent tip, der findes jo fliser som har halvfliser, også fliser til hjørner osv. - så gjorde man, hvad jeg forstår, ofte før...

Jeg brugte gysinges fliser til køkkenet, de havde halvfliser. Det ville ikke være økonomisk for større overflader, men i et køkken er materialeomkostningen til fliser ofte ikke så enorm sammenlignet med alt andet...

ja det er desværre lidt sent nu. jeg ved at det findes, men det havde nok været udenfor budget alligevel. har nu ledt lidt rundt efter en glat blank 7.5x15 med tykkelse 6mm, men det har ikke været helt nemt plus har ikke fundet at det sælges stykvis om det da ikke er typ som gysinge eller byggfabriken men tvivler på at de ville passe sammen med det flise jeg nu har.

• Synes
Jon Jon
  • Laddar…
Hvor bor du henne? En træliste i passende dimension og passende træsort tager ikke mange minutter at få lavet for et snedkeri eller et nogenlunde veludstyret hjemmesnedkeri. Faktisk er det sandsynligt, at det kan gøres med blot en bordsav som det eneste værktøj.

Stemmer på latexfog og hvid snedkerfarve.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.