Vi havde smuldrende og dårlig tretex i et af vores rum og fjernede det for at skifte til gips.
Et par ting jeg er usikker på:
der sidder sort pap på ydervæggene. Efter lidt googling tror jeg det er en slags diff-spærrer. Er det noget jeg bør skifte ud?
Hvordan bør jeg gøre omkring stikkontakter, vinduer, døre osv.?
Har læst at tretex har isolerende egenskaber.. om noget vil man vel gerne have MERE isolering i den nuværende økonomi, ikke fjerne? Behøves der noget mere isolerende end gipsen?
Har også læst at tretexen giver god lyd i rummet og varmere vægge.. Bliver rummet "dødt" nu?
Treetex isolerer en smule, men eftersom det er så tyndt, gør det ingen større forskel. Lyden kan også opleves som lidt blødere med Treetex, men når du stiller møbler og hænger gardiner op, er der heller ikke nogen stor forskel.
Du bør forsigtigt fjerne lister omkring døre og vinduer. De kan sandsynligvis genbruges med lidt træspartelmasse og maling.
Om der er brug for nogen form for pap imellem, ved jeg ikke.
Hvordan man smartest gør med stikkontakter, ved nok andre bedre end jeg, men det er ikke så svært med det rigtige værktøj.
Och sedan har man för evigt en skitvägg att skruva upp saker i........nej tack.
tja om du normalt sett skruvar upp saker med väldigt korta skruv så okej då......de flesta tretexväggar har normalt råspont under sig och det är ett alldeles utmärkt underlag att skruva i.
nå ja, hvis du normalt set skruer ting op med meget korte skruer, så okay da......de fleste tretexvægge har normalt råspont under sig, og det er et aldeles udmærket underlag at skrue i.
Javisst, også her ser det ud til at være råspont under. Men kombinationen af gips, tretex og så et stykke inde lidt råspont er jo ikke optimal.
For min egen del ville jeg have fjernet tretexen, som ikke gør nogen glade, og så regnet ud 45 eller 70mm, fixet til udtag osv og lavet om infodringen af vinduerne etc., men alt afhænger jo af, hvor meget man vil arbejde også.
Ja, det ser ud til at der også her er råspont nedenunder. Men kombinationen af gips, tretex og derefter lidt råspont er jo ikke optimal.
For mit eget vedkommende ville jeg have fjernet tretexen, som ikke gør nogen glad, og derefter lavet 45 eller 70 mm regelsæt, fikset udtag osv. og lavet ny indføring af vinduer osv., men alt afhænger jo af, hvor meget man er villig til at arbejde.
Optimal? Det, du talte om, var at fastgøre noget. Gips og tretex er jo ikke anderledes end dobbeltgips i så fald, og det må man vel tage hensyn til i normale tilfælde også.
Ok, men gips og tretex bliver vel ikke bedre bare fordi dobbelgips også er dårligt at fastgøre i. Hænger ikke helt med i argumentationen her.
Ønsker man at gøre så lidt som muligt, så spartler man lidt på tretexen og falder i søvn igen.
Ønsker man at gøre lidt mere og få en bedre overflade at arbejde med, så er gips jo rart. Lægger man det udenpå tretexen, skal man stadig lave lister og indfatning om, så man kan lige så godt gøre arbejdet ordentligt. At både lade tretexen blive og påtage sig mere arbejde lyder tosset i mine ører, men hver til sit.
Vi havde tretex med bedrøvelige sprækker mellem hver plade i vores stue. Da vi lavede om der, sporede vi til el i tretexen og råsponten og tilføjede et antal stikkontakter. Så satte vi faktisk renoveringsgips udenpå tretexen. Ikke ifølge regelbogen, hvis man insisterer på, at alt skal være helt 100 bag det, du ser, men vi slap for at liste ud ved vinduer osv. Det var nok at sætte klokfoder ved de to eksisterende vinduer. Ser stadig godt ud efter 5 år.
Tak for alle svar, men det føles som diskussionen trak lidt sidelæns Tretexen er væk, så det er lige meget, om det er bedst at lade være eller ej, jeg har brug for at forstå, hvad jeg gør nu.
Kan man ikke bare købe gips, som er lige så tykt som tretexen og save langs med lister og eludtag? Lade lidt tretex sidde tilbage der bagved og spartle evt. sømme?
nåja den svarta pappen som sad mod ydervæg bør du sætte op en ny magen til fra start.
Hvad du end gør, sæt ikke plast der i hvert fald. så er vel gips og tretex typ næsten lige tykke så det går vel at gøre som du tænker men jeg tvivler på at det går at få det pænt.
Jeg har ikke set noget sådant sort pap, som du har, på nogen af de steder, hvor jeg har revet tretex ned. Jeg kan nok ikke råde dig i dette, men jeg ville også rive det ned og bare køre på med gipsplader. Fjern alle dørkarme, gulvlister og loftlister og monter derefter gipspladerne. Hvor du skal have hullerne til dåserne, måler du ud og bruger så denne type: Hålsåg 7-pk | För plast och trä | BOSCH | Jula
Gipsplader lyddæmper også, så du vil næppe mærke nogen forskel i forhold til, hvordan det var før.
Gipsplader, der skal skæres til, kan du bruge en gammel fukssvans til, eller du kan simpelthen skære med en hobbykniv og så knække den.
Rummet bliver ikke dødt nu, og ifølge mig er der ingen større ændring på varmeisoleringen.
Jag har inte sett någon sån svart papp som du har på något av de ställen där jag rivit ner tretex. Jag kan nog inte råda dig i detta, men jag hade slitit ner det också och bara kört på gipsskivor. Ta bort alla dörrfoder, golvlister och taklister och sätt därefter upp gipsskivorna. Var du ska hå hålen till dosorna mäter du ut och använder sen en sån här typ:
Hålsåg 7-pk | För plast och trä | BOSCH | Jula
Gipsskivor ljuddämpar också så du lär inte märka någon skillnad jämfört med hur det var innan.
Gipsskivor som behöver kapas kan du använda en gammal fogsvans till eller helt enkelt skära med en mattkniv och sen knäcka den.
Rummet blir inte dött nu och , enligt mig inge större förändring på värmeisoleringen.
Lyssna inte på Åke.
Skulle tro att det är asfaltspapp du har på väggen.
Hålsågen han tipsar om är för liten. Du behöver 74mm för apparatdosorna och 84mm för kopplingadosor.
Eventuellt kan du behöva flytta ut dosor ifall du tilläggsisolerar och bygger på väggen.
Gipsskivor dämpar ljud utifrån men är en hård yta som reflekterar ljud som kommer inifrån medans treetex fungerar lite som en ljudabsorberent. Hur bra absorbent treetex med spackel och tapet/färg faktiskt är har jag dock ingen aning om!
Däremot så har Åke rätt i att det gör liten skillnad som isolering då treetexen är så pass tunn. Tänk att isolera med 10mm glasull, hade känts rätt futtigt.
Optimal? Det du pratade om var at fæstne noget. Gips og tretex er jo ikke anderledes end dobbeltgips i så fald og det må man vel tage hensyn til i almindelige tilfælde også.
jo det er forskel.
Dobbelt gips er stumt mod råspont.
tretex imellem og du skal skrue noget op.
Så trykkes tretexen lidt sammen, og skruen du tidligere skruede gipspladen med kommer så ud, så du kan få buler i tapet osv.
egen erfaring.
Jeg ville fjerne tretex, men svigerfar syntes, det var unødvendigt.
Det blev en fejltagelse at lade tretexen blive.
fick istället et tip om at bruge 22*95 panel til at rette væggene op med.
Sen skulle vi bruge en isolerings plade som var beklædt med papir på den ene side som var 20 mm tyk, derefter gips.
Blev væggene lige og fine med.
har man regler til at kunne skrue i som vanligt eller gips ankre.
Og sen slippe tretex helt bagved.
Det sorte er en dampspærre, som du skal få på plads igen, jeg tror originalnavnet var alkydpapp eller noget i den stil, og det er ikke en dampspærre som plast, men en kombination af vindbeskyttelse og diffusions-tregt pap, så du skal sætte en ny sådan op for at beskytte ydervæggene.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.