Jeg fjernede en masse gammel grimt malet panel og gammel isolering. Nu har jeg tænkt mig at sætte:
+ ny isolering
+ OSB-plade
+ gipsplade
Dog så jeg alle disse rør og afstande, der ikke er ensartede nogen steder. Problemet er, at rørene går igennem reglarne - både stående og liggende. Hvordan plejer det at se ud?
Hvad ville I have gjort? Skal jeg bare lægge ny isolering ind og måle, hvor reglarne er, og skrue OSB'en op, så jeg derefter kan skrue gipspladerne i OSB'en?`
I og for sig så er dette gangen, så det er måske ikke så mærkeligt, at der er mange rør, men pænt er det ikke i hvert fald.
Helt normalt. Bare at lade være som det er. Det kan være værd at huske, hvor rørerne går gennem reglerne, når du skruer OSB-pladerne, så du slipper for skruer ind i rørene.
Flere af VP-rørene/flexslangerne er meget dårligt trukket, nogle kan ikke gennemtrædes igen.
Trækningen er ikke fagmandsmæssigt udført, med andre ord er der stor risiko for, at det er hjemmelavet. Eltejp, der fikserer rør til hinanden, gør en elektriker aldrig. Skarpe 90°-bøjninger gør en elektriker aldrig, medmindre det er absolut nødvendigt, man forsøger at finde andre veje i stedet. 180° skarp bøjning med flexslang for at forbinde to dåser, der er bygget sammen, gør en elektriker aldrig. Skarpe S-bøjninger på flexslang gør en elektriker aldrig.
Flere af VP-rørene/flexslangerne er meget dårligt lagt, nogle kan ikke trækkes om.
Nedlægningen er ikke fagmæssigt udført, med andre ord er der stor risiko for, at det er hjemmelavet. Eltejp der fikserer rør ved hinanden laver en elektriker aldrig. Skarpe 90°-bøjninger laver en elektriker aldrig, medmindre det er absolut nødvendigt, man forsøger at finde andre veje i stedet. 180° skarp bøjning med flexslang for at forbinde to dåser, der er sammenbygget, gør en elektriker aldrig. Skarpe S-bøjninger på flexslang gør en elektriker aldrig.
Ja du kan have den mening så længe du vil.
Men du ser ud til ikke at have så meget erfaring med hvad "rigtige" elektrikere kan finde på.
Jeg har endda arbejdet under en ABL-autorisering som ikke gjorde det hele pænere end så, det var faktisk sådan, at jeg endda skammede mig over, hvad min chef efterlod sig, når vi arbejdede sammen. :eek:
Jeg så dog aldrig, at han eltejpet nogen VP-rørskæring. Det var selvfølgelig muffer overalt. Men jeg er ret sikker på, at tapen var trukket frem, hvis mufferne var løbet tør med kun en skæring tilbage at lave.
(Selv ville jeg kunne strække mig til at fremstille en muffe af et stykke 20 mm flexslang, der tejpes fast, hvis det virkelig virkelig kniber. )
Hvis nogen synes, det er helt normalt, så undrer jeg mig virkelig over, hvad man skal bruge en elektriker til.
Lav om, lav pænt, lav korrekt. Mange af trådene og rørene kan sikkert genbruges.
Jeg er enig i, at det ikke ser godt ud, og skarpe bøjninger osv. ville man ikke engang selv have lavet... Men spørgsmålet er, hvad/om jeg kan gøre noget nu? Har haft lidt overvejelser om, hvorvidt man skal udskifte elen i huset. Måske kunne det være en idé nu, når væggene alligevel er åbne her... selvom det er en uplanlagt udgift.
Et konkret tip i tråden er at lade det være, men at have styr på, hvor rørerne går hen, så man ikke skruer ind i rørerne. Et andet alternativ findes vel egentlig ikke, medmindre man skal lave det hele om.
Thomas:
Skal jeg tolke dig som at du mener, jeg skal lade det være åbent, få en elektriker til at sikre, at det bliver korrekt (lægge nye rør og nye regler?) og derefter lukke væggene igen?
Hvad er risikoen ved at have det, som det er, og bare lukke igen, hvis man må spørge? Jeg mistænker, at der er noget mere bag, end at man bare ønsker, det skal være korrekt?
Risikoen er, at det er det samme i alle vægge i huset...
Er der nogen, der har billeder af, hvordan det plejer at se ud, når det "er rigtigt gjort"?
`
Thomas_Blekinge sagde:
Hvis nogen mener, det er helt normalt, så undrer jeg mig virkelig over, hvad man skal bruge en elektriker til.
Gør det om, gør det pænt, gør det korrekt. Mange af trådene og rørene kan sikkert genbruges.
Det ser typ skidt ud, men det er samtidig ikke værre, end at jeg selv nok ikke ville gide at lave det om. Muligvis fikse en eller anden for snæver bøjning, så man ikke får problemer i fremtiden, når væggen er opslået.
Både snedkerarbejdet og elarbejdet holder i øvrigt "samme høje klasse"
Så hvis jeg skulle begynde at lave det ene om, er det spørgsmålet, om ikke begge skal ordnes, når man alligevel er i gang.
Stil dig først og fremmest spørgsmålet, om du skal benytte lejligheden til at flytte stik og afbrydere osv., eller få flere op, eller vægplafonder, eller en ny sikringsgruppe osv. osv., når du alligevel har væggen åben.
Er svaret på dette spørgsmål ja, så er det måske på tide at rive det hele ned og lave det om.
Min datter bor i et område med flere 100 ens huse bygget i begyndelsen af 70'erne, firkantede kasser med gårdhave og flade tage. Billederne kunne være fra sådan et hus, man klør sig i hovedet og undrer, hvem pokker der har bygget husene, når man river væggene ned.
Man behøver måske ikke at reglere om. Jeg havde fjernet alle rør og doser og planlagt en ny elinstallation. I dag har man måske flere stikkontakter og afbrydere, måske på andre højder. Og netværksrør skal det være, hørte jeg. Man kan bore pæne huller gennem reglerne for nye rørlægninger. En del af rørene samt ledningerne kan måske genbruges. Meromkostningerne er lave sammenlignet med en senere opgradering. Og jeg ville ikke få en elektriker derud. Sorry, men gør det selv er bedst.
Intet specielt mærkeligt ved det der, det ser grimt ud, men bortset fra nogle detaljer er der ikke noget at overveje at lave om.
Der er nogle mærkelige "U-bøjninger," det ser ud som ved den smalle dør på det sidste billede, det er synligt på et af de andre billeder også. HVIS det virkelig er bøjninger, der går i "loop," så kan man jo overveje at rydde lidt op der. Det er jo ikke noget farligt eller funktionelt problem med det. Men det vil være svært/umuligt at skifte ledninger i røret, hvis man skulle have grund til det.
Der er også nogle krumninger, der ser ud til at være lidt for skarpe, også det gør, at det bliver svært at skifte ledninger i fremtiden.
Rent aldersmæssigt holder moderne ledninger sikkert i mindst 50 år. Så der er ingen stor grund til at bekymre sig om fremtidig ledningsskifte. Dagens isoleringstype kom i 50'erne. Ledninger, der blev trukket i 1955, ser oftest ud som nye selv i dag. Så disse ledninger i rørene behøver sandsynligvis ikke at blive skiftet indenfor dette århundrede af aldersårsager.
Er virkelig eltejpen der for at skarve? Det virker snarere som om den skal stabilisere rørene der de krydser hinanden.
At rørene går helt uforudsigeligt i væggene er jo derimod horribelt. Man skal kunne gætte, hvor elen er trukket. Nogen har helt klart ønsket at spare nogle kroner på bøjninger og rør og kabel...
Jeg ville græde, bande, mumle og så lave det om ☺
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.