Snart er det gået et år, siden vi flyttede ind... Vi har nogle planer om at lave køkkenet om, og det indebærer muligvis at åbne lidt op ved at fjerne en væg mellem netop køkken og stue. Vi er lidt i tvivl om, hvorvidt den pågældende væg er bærende eller ej, måske nogen, der kan tyde tegninger bedre, kan svare på det?
Væggen er markeret med en rød pil, køkkenet blev flyttet allerede inden vi flyttede ind, derfor står der soveværelse der og ikke køkken.
Går nok lodret gennem billedet (altså fra toa til trappe)? I så fald er den nok ikke bærende.
Derimod er nok væggen som går mellem trappe og skorsten, op mod toa og til højre om toan bærende.
Tak for svaret! Det stemmer, at højderyggen går fra toilet mod trappe... det, der gør det hele lidt usikkert, er dog, at huset er i vinkel. Der går altså en højderyg vinkelret mod den tidligere nævnte, ud over stuen.
Lykkedes at skrue en luge op ud til kattvinden for at tage et kig på, hvordan det ser ud... Det ser ud til at passe som du siger, med en bjælke i loftet direkte gennem stuen..
De tagspær, der ligger på den store del af huset, mangler jo en bærende væg under sig ud mod vinklen. Derfor skal disse hænges op i en bjælke eller tilsvarende. Denne bjælke burde være placeret lige over ydervæggenes forlængelse ned mod vinklen, muligvis er den skjult under isoleringen. Tagspærene på vinkeldelen plejer derefter at "klatre" op på hustagspærene.
Som du har tegnet spærene på billedet, ville jeg også gætte at væggen ikke er bærende. Men det er afgørende, at bjælken, du taler om, virkelig bærer på ydervæggen og ikke på indervæggen.
Hvor tyk er indervæggen, og ved du, hvordan den er opbygget?
Nu skal vi se, snydt mig ud i støvet... ikke helt nemt, så jeg håber billederne er i orden! ;-)
Når jeg tager billederne, sidder jeg præcis på den gule bjælke, som gullegrizen har tegnet ind på tegningen ovenfor.
Nu skal vi se, sned mig ud i støvet... ikke helt let, så jeg håber, at billederne duer! ;-)
Når jeg tager billederne, sidder jeg præcis på den gule bjælke, som gullegrizen har tegnet ind på tegningen ovenfor.
Hej! Tak for dit svar og hjælp...
Dimensionerne fik jeg desværre ikke med mig, men der går helt sikkert en bjælke der. Jeg har gjort et forsøg på at illustrere det på billedet nedenfor, måske kan det forklare lidt, hvordan billederne hænger sammen.
Rødt er hvor spærene tilslutter bjælken, og blåt er selve bjælken, der går over dagligstuen nedenunder.
Hvis det er sådan, at bjælken ligger på ydervæggen præcis i det indadgående hjørne, som alt ser ud til at tyde på, er det højst usandsynligt, at den markerede indervæg i indlæg 1 er bærende. Jeg kan i hvert fald ikke komme på nogen grund til at have den bærende, men 100% sikker kan man jo aldrig være.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.