S
Holde, spåne lidt ind i den nære fremtid, hvor jeg skal bygge en stald...
Problemet er, at den del af laden, der passer bedst, har for lav loftshøjde, fordi der tidligere har været køer der. Men vi har ikke længere brug for loftet, så spørgsmålet er, om vi kan fjerne det og nogle loftsbjælker uden at bygningen kollapser på grund af tagets vægt.

Her er bygningen, og markeringen er, hvor stalden vil være, og hvor jeg vil fjerne loftsbjælkelaget.
Rød lade med lavt tagløft, markeret område til fremtidig staldinstallation. Græsplæne og træstub i forgrunden.

Loftsbjælkelaget og bærelinjen udefra...
Rødt murstensbygning med skråtag dækket af mos og tre vinduer med buede overkanter.

Spær som de er, og det røde er en regel, som jeg har tænkt mig at forstærke hver spær med, før rivningen af bjælkelaget.
Tagkonstruktion med træbjælker og bølgejern, set indefra. Rød linje markerer bjælker, der ønskes fjernet til hestestaldsprojekt.

Bjælkelaget nedefra...
Gammelt træloft med synlige bjælker i en staldbygning, nogle bjælker planlægges fjernet for renovering.

Set fra midtergangen mod stalddelen...
Loft i en lade med træbjælker og bølgebliktag; væg med hængende kabler/ledninger.

Detaljebillede
Murstensvæg med træbjælker og tag under taget. En træbjælke stikker ud fra muren, understøtter taget.

I alt er der omkring 6 loftsbjælker i træk, som jeg vil fjerne.
Er det bare at køre på, eller bør man tænke om? :)

Tjek først med kommunen hvilke indgreb du må foretage, der kan være restriktioner.
Generelt bør du ikke fjerne reglerne, da de er en del af spærkonstruktionen, de modvirker de horisontale laster, så ydervæggene ikke bevæger sig udad. Jeg tror ikke, at en ny regel så højt oppe løser problemet, det vil ikke falde sammen, men hvis det skulle blæse op engang, er der ret store kræfter, jeg ville ikke have noget levende under taget derinde da.

Et alternativ er "ryggåstag", da lægges reglar langs ydervæggene et stykke oppe for at optage de vertikale kræfter. Under reglerne sættes der stolper ned til fast jord. Der er en del varianter, billedgoogl så ser du princippet.

Men jeg ville få en konstruktør derud, det er for risikabelt at tage chancer med.

S
Nu følger jeg dig ikke...
Se mit billede nedenfor.
Rød = Bjælkelaget (som skal væk)
Gul = Hanebåndsspær
Lilla = Bærende bjælke

Murstensvæg med gammelt tag, markeret med røde, gule og lilla linjer, illustrerer bjælkelag, tagstole og bærline i renoveringsskitse.

Tagbjælkerne er jo ikke en del af hanebåndsspærrene ifølge hvad jeg kan se. Hanebåndsspærrene hviler jo på den bærende bjælke.
Jeg tegnede måske mine forstærkende regler lidt for højt op, men lad os sige, at de lander 0,5 meter over, hvor bjælkelaget ligger i dag, ville det kunne fungere?
Se billede for hvordan jeg har tænkt...
Diagram af en tagkonstruktion med markeringer for nye og gamle bjælker. En ny bjælke er sat højere op for at forstærke taget.

Fjerner du gamle tagbjælker ændrer du tagkonstruktionens opbygning betydeligt, når du flytter dem op kan det betyde, at væggene bevæger sig, dette er ikke væggen bygget til. En tagkonstruktion er designet til at optage tryk/træklaster i alle mulige retninger, det kan gå med dine forslag, men det er så unødvendigt at tage chancer, tag nogen ind, der kan måle dimensioner, tjekke tilstanden på de nuværende spær osv.

Man kunne tro, at gamle huse/lader er bygget med lidt af, hvad der var til rådighed, men der er en tanke bag, det er derfor du har forholdsvis spinkle bjælker, men den nuværende konstruktion tillader dette.

Det er bygget ifølge bindingsværksprincippet. Tagbjælkerne låser bærelinjen, så den og væggene ikke skubbes ud. Det er gammelt, solidt grej, så dimensionerne er robuste, hvilket gør, at tagbjælkerne ikke behøver at sidde i forbindelse med spærstolene, men funktionen er den samme som i nutidens spærstole.

Antager du vil sætte den nye regel/tagbjælke, så du får en rimelig lofthøjde, ca. 240-250 cm, og derefter lægge et nyt gulv på loftet? Da bliver det omtrent som du siger, ca. 50 cm over den nuværende placering. I princippet skal man kunne gøre, som du tænker, men du vil få øgede laster på de nedre dele af spærbenene. Det bliver ikke længere kun trykkende kræfter langs med, men også knækkende kræfter. Formentlig er disse gamle robuste spær i gammelt træ at sammenligne med ståldragere, men det forudsætter, at de er sunde, dvs. ingen råd og ingen husbuk. Tyngden / lasterne er ikke så bloddryppende, da taget er relativt let og hælder tilstrækkeligt til, at der ikke bliver store snebelastninger. Men du skal nok ikke regne med at kunne skifte til tegl- eller betonsten. Uanset hvad, vil du ikke tage chancer og risikere livet. Forsøg at konsultere en konstruktør, der kan sine ting ordentligt, dvs. har praktisk erfaring med gamle bygninger/ombygninger og kender træets historie samt konstruktionsteori i bund og grund og kun har brug for papir og blyant for at udrede alt.

Jeg bor selv i en skånegård, hvor taget til stalden er hævet. Dog tror jeg, det blev gjort ved at tage taget ned. Hos os er spærstolene nu en kombination, hvor de gamle spærben er forbundet med en ny tagbjælke på samme måde, som en moderne hjemmelavet spærstol ser ud. Har der været en bærelinje, så er den nu væk og erstattet af et 10x10cm hammelbånd ovenpå muren/væggene. Hammelbåndet giver de sidste 10 cm ekstra lofthøjde. Dvs som på din skitse, men den nye regel ligger tæt op af bærelinjen.

• Synes
Enk Projektet
  • Laddar…
S
En ny konstruktion, vil denne fungere mon?
De sorte striber og de grå felter er fastgørelser og pladejern...
Diagram af ny byggkonstruktion med sorte striber og grå firkanter som infæstninger og fladjern. Farvede sektioner viser komponenternes placering.

Fint uthus!
Hvad har du tænkt at kunne opbevare på det nye loft?
Hvor bredt er uthuset?
Tror ikke det seneste forslag hjælper.
Sandsynligvis skal tagspærren forstærkes fra oplaget ved væggen og op til nogle meter over dit nye bjælkelag, da den vil blive udsat for en bøjning, den ikke er konstrueret til fra starten.

Som oldboy skriver i indlæg #5.

Flyt underrammen (den grønne) op bør gå godt, man kan også forstærke den nedre del af tagbjælken (den blå) ved at lægge en ekstra planke på hver side, som da skal gå forbi tilslutningspunktet for underrammen.

Underrammen agerer trækstang og forhindrer, at tagstolens "ben" trykker væggene ud.
Flytter man den op, vil tagstolen brydes, hvor grøn og blå mødes, deraf forstærke tagbjælkerne (blå).

Men jeg vil nok også råde til i det mindste at tale med en konstruktør, der har udført lignende arbejde.

S
Ny konstruktion, hvad tror I om denne?

Ny byggekonstruktion med tværsnit og sidevisning af struktur i farverige sektioner, muligvis en tagkonstruktion og vægelementer.

Senest redigeret:
  • Synes
larsbj
  • Laddar…
Sidste variant fungerer, da du i princippet har hævet væggen, bliver endda stærkere end originalen, men reducerer pladsen indeni.
Det brune efter benet kan det være jern? Det er ikke nødvendigt. Spændvidden på spærret er jo blevet mindre.

Protte

Hej,
Hvordan gik det med hævningen af tagbjælkerne? Har lignende overvejelser.

S
Tagkonstruktion i træbjælker med stillads og byggematerialer i en urestaureret loftsrum.

Stald med træbokse og metalgitre, belyst med loftslamper, betonbund. Handsker og værktøj på bordet i baggrunden.

En moderne staldgang med flere hestebokse, lyse træbjælker i loftet og dagslys fra en åben dør for enden af gangen.

Senest redigeret:
  • Synes
Kennie og 5 andre
  • Laddar…
Sjovt at se! Flot!

• Synes
multix
  • Laddar…
S
Hele processen....
Rødt ladebygning med mos på taget, beliggende på en stenet gårdsplads med græsarealer.

Rødt ladebyggeri under renovering med synligt tagkonstruktion.

Rød lade under renovering med åbent skeletag og stenvægge mod blå himmel og græsplæne i forgrunden.

En container fuld af gamle bølgeeternitplader på en mark klar til bortkørsel.

Rød lade under renovering med delvist fjernet tag. Cykel ligger på gårdspladsen, omgivet af brosten og grus.

Ødelagt bygning med kollapset tag, murbrokker i forgrunden og landlig baggrund under blå himmel.

Nedrivning af en gammel bygning på en gårdsplads med murbrokker og en trailer fyldt med træmaterialer.

S
Rødt staldbygning med grå tag, omgivet af græs og brosten, set fra gårdsplads med værktøj og materialer spredt omkring.

Gammelt tag i renovering med nye træbjælker og metalplader, viser konstruktion og forfaldne dele. Perfekt eksempel på byggeprojekt i gang.

Loftkonstruktion i træ med støttespær under bølgeeternittag i en bygning.

Loft med træbjælker og installationslamper, ser mod åbning med udsigt til græsmark. Byggeprojekt under renovering.

Røde murstensbygninger med store tagflader omgivet af græs og buske, pakket byggematerialer mærket "FINJA" ligger foran bygningen i solskin.

Byggerådsene viser en murstenvæg under opførelse med synlige bjælker og en stålstang til støtte. Byggeplads med grus og træplader rundt om.

Byggeri af murstensvæg under konstruktion med træstillads, stålstænger og bjælker, delvist åbent tag og jord med byggematerialer omkring.
'
Et halvfærdigt murværk understøttet af stilladser, med et bord og en trillebør i forgrunden.

Gammelt laderum under renovation med delvist revet facade, bunker af murbrokker, og redskaber spredt foran bygningen.

Byggeplads ved et halvfærdigt murværk, fyldt med sten, jord og skovle, omgivet af byggeredskaber og materialer i baggrunden.

Byggeprojekt med murstenshus. Under opførelse med plastikdækket vindue og materialer som træ og rør samlet omkring.

Gammelt stenhus med mos på taget og flere tilmurede vinduer. Træaffaldsesoter i forgrunden og stenvæg i baggrunden.

Loft med træhylder og en metalnetbund over isoleringsmateriale.

Bygningens indvendige væg med synlige bjælker og metalforstærkninger, gammelt loft og revner i væggen.

• Gammelt hus under renovering, med synlige bjælker og murværk. Væggen har revner, vinduerne er beskidte, og der er byggematerialer liggende.
  • En bygning med grå betonblokke, et tag af bølgeeternit og byggematerialer spredt foran.
  • Synes
larsbj og 2 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.