Jeg har taget det spændt lærred ned fra loftet for at sætte gipsplader i loftet i stedet. Jeg vil gerne genbruge den fine gipsstukatur fra 1926. Hvordan er en gipsstukatur fastgjort i træloftet, og frem for alt, hvordan fjerner jeg den fra loftet uden at den går i stykker? Når man først har fået den ned, hvordan fastgør man den bedst muligt til gipspladerne?

Den sidder formentlig med brug og måske nogle søm.

Jeg ville forsøge at save den væk. Typ med en lang fukssvans, sav langs med loftet.

Glem ikke at kortla i loftet hvor den skal sidde, så kan du godt skrue den fast.
Hullerne kan du derefter spartle igen

Ellers kan du nok lime den fast med typ pl400. Brug en liste eller lignende og sæt den i spænd nogle timer indtil limen har tørret.

Östlund, har du prøvet dette selv?

Lyder lidt som teori i mine ører.

Men det kan vel være værd at prøve? Koster jo ingenting

Flöjten5 sagde:
Men det kan vel være værd at prøve? Det koster jo ingenting
En loftroset og et nyt parketgulv i bedste fald...

Jeg havde rosetter, der var fastgjort med søm og mørtel. Løsnet dem med en spartel. Sømmen fulgte med heldigvis. Det blev alligevel grimme huller i rosetterne, så jeg satte ind polystyrenrosetter.

Nej. Men jeg ved, hvordan stukkatører arbejder. Har været med til at renovere gamle huse.

Når de satte stukatur op i loftet, startede de med at hugge hakket i bagsiden, altså den glatte side, der skal sidde mod loft eller væg.
Derefter har jeg en erindring om, at de lagde et lag gipsmørtel på af en slags, og så skruede de det fast.

Nyfniken sagde:
En stukroset og et nyt parketgulv i det højeste...
Er man bekymret, så kan man jo lægge et tæppe under ;)

Håber vi får at vide, hvordan Perra4 lykkes med loftsrosen.

Perra, du rapporterer vel? Helst med billeder selvfølgelig!

Eller så gør du som profferne: slå den ned og erstat den derefter med en frygtelig grim en i flamingo. Benyt også lejligheden til at sætte fingeraftryk i den (!) så man virkelig ikke kan undgå at se, hvor plastisk den ser ud.

Hvis loftrosetten går i stykker, så findes der jo også nye i gips at købe. Vi købte 4 stk fra stuckatur.com, som også har butik i Helsingborg, meget flotte og ikke urimeligt dyre.

fiskbuggaren sagde:
Eller så gør du som profferne: slå den ned og erstat med en frygtelig grim en i flamingo. Sørg også for at sætte fingeraftryk i den (!) så man virkelig ikke kan undgå at se hvor plastisk den ser ud.
Den skal vel males?

fiskbuggaren sagde:
Eller så gør du som profferne: slå den ned og erstat derefter med en frygtelig grim i flamingo. Pas også på at sætte fingeraftryk i den (!) så man virkelig ikke kan undgå at se, hvor plastikagtig den ser ud.
Tanken er nok, at den skal males samtidig med loftgipsen.

Er det virkelig proffer, du skriver om :)

Edit: Anden på bolden som sædvanlig.

Senest redigeret:
Nyfniken sagde:
Den skal vel males?
Det hjælper ikke mod fordybninger i frigoliten.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.