Som topic lyder, så har jeg og min hustru et dilemma lige nu.
vi ved ikke, hvordan vi skal gøre med vores væg mellem stue og køkken.
prøvede i dag med at skære et "midlertidigt vindue" ud, kan man sige.
så man kan se ind i stuen fra køkkenet. men hvordan ville I have gjort??? fjernet væggen helt eller bare ladet det være som det var.

gerne så mange svar som muligt tak

mvh stefan
 
  • Væg mellem stue og køkken med udskæring til midlertidigt vindue, set fra dagligstuen.
Kan jo bare meddele, at der vil blive efterspurgt mere info om, hvordan væggen ser ud/er bygget...
 
Ola78
Ved du om væggen er bærende? Upload et billede, hvor du tegner din væg, retning på evt. bjælkelag/tagspær + lidt info i øvrigt om jeres hus, fx antal etager, tykkelse på væggen du overvejer at rive ned, og hvilket materiale den er lavet af. Det ser ganske vist ud til at være træ, men jeg kan måske tage fejl.
 
hej igen ola78: væggen er af rent træ og har 70x70 stående træregler fra gulv til loft.
det er 60 i cc mellem stolperne. og jeg ved ikke om væggen er bærende eller ikke.
 
Ola78
70*70 reglar var en lidt anderledes dimension, havde væggen bestået af 45*70 havde jeg nok sagt, at den ikke var bærende da man ikke plejer at have så spinkel dimension til bærende vægge men nu er jeg ikke 100% men sandsynligvis er den ikke bærende. Dog kan det være, at væggen har en stabiliserende virkning på huset men det behøver ikke at være sådan men eftersom de har brugt 70*70 reglar er det nok ikke umuligt men nogen anden her på forummet kan måske svare på dette. Godt nok skal man ikke udelukke, at den er bærende, har du nogen anelse om retning på dit bjælkelag eller spær hvis det er et 1 planshus I har.
 
70 x 70 går ikke at regne hjem som bærende, hvis de er etagehøje uden anden stagring end skiverne.
 
Ikke overvejet at åbne op halvdelen af væggen og få en "bardisk"? Vi gjorde det hjemme, og det blev rigtig hyggeligt syntes vi, men det har jo med smag at gøre! Perfekt at kunne stå i køkkenet og ordne ting, samtidig med at man kan snakke med gæsterne i stuen!
 
Ola78
anaitis sagde:
70 x 70 går inte att räkna hem som bærende om de er etagehøje uden anden stagning end pladerne.
Men hvorfor 70*70, de burde have en funktion kan man mene. En 70*70 har jo en højere knækgrænse end en 45*70 som burde have været sædvanlig at anvende hvis den ikke har en funktion som bærende eller stabiliserende væg. Men selvfølgelig, en almindelig 70 regel er for svag til at være bærende, det er derfor jeg syntes det var en mærkelig dimension på reglerne.

Maveric77: udmærket forslag, har også lavet en halvvæg her hjemme og jeg er enig med dig, bliver rigtig godt.
 
Ola78 sagde:
En 70*70 har jo en højere knækgrænse end en 45*70 som ...
Netop for knækning er de omtrent lige stærke, da de får samme slankhedstal, hvilket er faktoren, der bestemmer, hvor stor last man kan tillade.

Hvis min hukommelse stemmer, det er dog frygteligt længe siden, jeg regnede på dette, så kræves der mindst 95x45 for at kunne tillade aksial last i etagehøjde.
 
nu mine herrer har jeg lidt mere kød på benene angående væggen. på trods af at det er 70x70 tværgående regler i væggen så er den ikke bærende. har haft besøg i dag af en snedker af den gamle slags altså sådan nogle personer som ved, hvad de snakker om. (intet ondt ment) og han sagde direkte når han så væggen at denne her har ingen som helst bærende funktion. på trods af at huset er 1 1/2 plans hus så er tagspærene selvbærende og hviler udelukkende på husets ydervægge så der var ingen som helst problemer med at rive væggen for han kiggede inde i væggen og så at 70x70 stolperne hvilede på hver sin 45x70 i bunden og i toppen. så nu er det bare at sætte øksen i væggen og rive.
takker så meget for hjælpen så længe så vender jeg tilbage med billeder af nedrivningen og renoveringen
 
Ola78
anaitis sagde:
Bare for bøjning er de cirka lige stærke, de har jo det samme slankhedstal, hvilket er faktoren, der bestemmer, hvor stor last man kan tillade.

Hvis mit minde er korrekt, det er dog frygteligt længe siden jeg regnede på dette, så behøves der mindst 95x45 for at kunne tillade aksial last i etagehøjde.
Lidt sent med svaret på dit udsagn, men selvfølgelig er det som du skriver. Tankefejl fra min side, undskylder. Selvfølgelig er reglen lige så svag langs med væggen som den er ud fra vægplanet. Jeg tænkte mere, at den var lidt sværere at knække end en 45mm regel langs væggen, og det burde den vel være, men stadig ikke stærk nok. Det her med konstruktioner er interessant, hvordan beregner man slankhedstallet? Findes der nogen svensk side på nettet, hvor man kan læse lidt om beregning og lignende.......træguiden kender jeg til, men nogen mere? Ville gerne lære lidt mere om sådan noget, mest for sjov. Selvfølgelig skal man kontakte en konstruktør, når man skal bygge noget større.

Undskylder til Ts for at jeg kappede tråden lidt. Godt at det løste sig for dig....held og lykke, det bliver spændende at se lidt billeder.
 
Hvorfor skal man stå og tale med gæsterne, mens man laver mad? Hvor ofte har man gæster? Hvor meget mere forstyrrende er det at have opvaskemaskine mm i gang, når nogen ser tv, samt madlugt og stegefedt, der hvirvler rundt i hele huset.
Jeg stemmer for en lidt mindre åbning i væggen end at fjerne den helt.
 
raveper sagde:
Hvorfor skal man stå og snakke med gæsterne mens man laver mad? Hvor ofte har man gæster? Hvor meget mere forstyrrende er det at have opvaskemaskine mm. kørende, når nogen ser fjernsyn samt madlugten og stegefedt, der hvirvler rundt i hele huset. Jeg stemmer for en lidt mindre åbning i væggen end at fjerne den helt.
Lidt OT:

Det der er vel lidt forskelligt, men vi har selv gæster 1-2 gange om ugen og der mener jeg ikke "rene" middagsinvitationer. Nogle gange er det måske søsteren og hendes mand, der stopper forbi til en kop kaffe, og så begynder man at blive sulten og spørger, om de bliver og spiser. Lidt madlavning i al enkelhed og småsnak med gæsterne!

Opvaskemaskinen kører vi oftest om natten, plus at den næppe kan høres, og madlugten har vi løst med en ventilator! ;)

Fjernsynet har vi ikke i stuen, men i et andet rum. Jeg ser stuen som et rum, hvor man er til daglig og omgås. Og jeg anser ikke fjernsynskiggeri som at omgås... Men det der er meget forskelligt, det ved jeg! Jeg ville for eksempel aldrig have et lille fjernsyn i køkkenet (hvilket jeg ved er meget populært) men lytter hellere til radio, når jeg laver mad - eller allerhelst - snakker med gæsterne eller kæresten eller datteren!
 
Maveric77 sagde:
Jeg ser dagligstuen som et rum, hvor man er til hverdag og omgås. Og jeg anser ikke, at tv-titting er at omgås.
Hear hear!*

___________
*http://en.wikipedia.org/wiki/Hear,_hear
 
Ola78 sagde:
Findes der nogen svensk side på internet, hvor man kan læse lidt om beregning og lignende.......træguiden ved jeg om, men nogen mere? Ville gerne lære lidt mere om sådan noget, mest for sjov.
Findes nok passende lærebøger på nærmeste bibliotek.
En bog jeg brugte senest, da jeg underviste i dette, var skrevet af Johannesson & Vretblad.
Ved ikke om den stadig findes at få fat i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.