På min loft ligger der først et lag sand og så på det grus omkring skorstenen.
Jeg vil gerne fjerne sandet og gruset, og i stedet støbe omkring skorstenen med flydespartel/cement.
Mit spørgsmål er først og fremmest, jeg skal vel bruge en bevægelsesfuge mod trægulvet? Hvordan ville I gøre det?
Spørgsmål to er, hvordan ville I støbe, og med hvad?
Jeg har gravet lidt med fingrene og skønner, at det er ca. 10-15 cm dybt. Under kanten ved trægulvet er der en regel, der stikker ind i sandet ca. 2-3 cm.
Ved skorstenen bliver den nogle cm bredere lige under sandoverfladen.
Jeg undrer om det ikke er den, der har malet trægulvet som synes det var fint med hvid grus på sandet.
På min ved fra 1919 er der muret en krave som holder isolermaterialer (spån) på behørig afstand fra murstokken. Sandet fylder nok samme funktion hos dig.
Jeg spekulerer på, om det ikke er den, der har malet trægulvet, som syntes det var pænt med hvidt grus på sandet.
På mit billede fra 1919 er der muret en krage, som holder isoleringsmaterialer (spån) på behørig afstand fra skorstenen. Sandet fylder nok samme funktion hos dig.
Det er sikkert så, at gruset er kommet til senere.
Men jeg ville gerne fjerne både grus og sand. Det er utroligt upraktisk med børn i huset, da det havner overalt.
Ingen der har noget mere at tilføje? Gjuta måske er helt forkert med tanke på varmespredning, men hvad ville I have gjort i stedet for at slippe for sandet da?