Jeg er i gang med at renovere førstesalen i et muret 1 1/2 plans hus fra 1945. Jeg skal blandt andet isolere hele skråtaget med celluloseskiver.
Jeg har overvejet lidt frem og tilbage om jeg skal tage gulvet op samtidig og erstatte den gamle byggeschakt, der ligger der, med celluloseskiver i stedet. Det, der får mig til at tøve, er risikoen for dårligere lydisolering mellem etagerne. Jeg mener, at lydisoleringen er god i dag i huset.
I øjeblikket ser bjælkelaget ud på følgende måde oppefra.

*Massivt fyrretræsgulv 30 mm
*Schaktmasser/byggeaffald på løse brædder 80 - 100 mm
*Tomt rum 100 mm
*Brædder til loftet i stueetagen
*Puds med siv.

Jeg vil gerne erstatte schaktlaget og det tomme rum med 200 mm cellulose. Eventuelt beholde de løse brædder i midten og lægge 95 mm celluloseskiver på over- og undersiden af disse.
Derefter enten nyt massivt fyrretræsgulv eller spånplade og gulvgips.

Jeg modtager gerne råd og erfaringer omkring dette.

B Bondo sagde:
Er i gang med at renovere overetagen i et muret 1 1/2 plans hus fra 1945. Skal blandt andet isolere hele skråtaget med cellulosaplader.
Har overvejet lidt frem og tilbage at tage gulvet op samtidig og erstatte det gamle byggschakt, som ligger der, med cellulosaplader i stedet. Det der får mig til at tøve er risikoen for dårligere lydisolering mellem etagerne. Jeg mener, at lydisoleringen er god nok i huset i dag.
I dag ser etagedækket ud som følger oppefra.

*Massivt fyrretræsgulv 30 mm
*Byggematerialer/byggestøv på løse brædder 80 - 100 mm
*Tomt rum 100 mm
*Brædder til loft underetage
*Puds med rør.

Jeg ville gerne erstatte laget med byggematerialer og det tomme rum med 200 mm cellulose. Måske beholde de løse brædder i midten og lægge 95 mm cellulosaplader på over- og undersiden af disse.
Så enten nyt massivt fyrretræsgulv eller spånplade og gulvgips.

Jeg modtager gerne råd og erfaringer omkring dette.
Lyder lidt som grov overarbejde. Hvad er målet? At isolere et mellem-etagedæk giver ingen anden effekt end muligvis lydisolering, som du allerede ser ud til at have nok af?

Jonatan79 Jonatan79 sagde:
Lyder lidt som grov overkurs. Hvad er målet? At isolere et mellem-etasjeskelle giver ingen anden effekt end muligvis lydisolering, som du allerede ser ud til at have tilstrækkeligt af?
Tak for hurtigt svar.

Jeg vil gerne af med materialet, da det letter, hvis man skal foretage indgreb fremover i etasjeskellet, da det støver meget. Så overvejer jeg også at lægge et nyt fyrretræsgulv. Skal jeg fjerne det eksisterende, tænkte jeg at tage materialet samtidig. Så er der af brandhensyn, men jeg er ikke sikker på, hvor meget dette påvirkes, da skaktet ikke brænder mere end kutterspånerne, som der også er lidt af. Samtidig er der et tomrum i etasjeskellet under masserne, som måske ville være godt at isolere.

B Bondo sagde:
Tak for hurtigt svar.

Jeg vil gerne slippe af med materialet da det letter, hvis man skal lave indgreb fremover i bjælkelaget, da det støver meget. Så overvejer jeg også at lægge et nyt plankegulv. Skal jeg fjerne det eksisterende, tænkte jeg at fjerne materialet samtidig. Derudover er det af brandsynspunkter, men jeg er ikke sikker på, hvor meget dette påvirker, da skakten ikke brænder mere end høvlspånet som der også er lidt af. Samtidig er der et hulrum i bjælkelaget under masserne som måske ville være godt at isolere.
Isolering er kun nødvendig, hvis du ikke opvarmer etagen ovenfor.

Tag en sugebil, der suger bøset ud.
Min ven lavede sådan en operation.
Han sagde, at det var helt det værd trods omkostningerne.

/W

• Synes
Jonatan79
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero sagde:
Tag en sugebil som suger alt bøset ud.
Min ven gjorde en sådan operation.
Han sagde, at det var helt værd det trods omkostningen.

/W
Tak for tipset.

Ved du, hvordan han isolerede bjælkelaget derefter, og hvad resultatet blev?

B Bondo sagde:
Tak for tipset.

Ved du, hvordan han isolerede bjælkebaget derefter, og hvad resultatet blev?
Har ikke undersøgt det til bunds.
Send PM, hvis du vil, jeg skal spørge.
/W

Der er en risiko for, at du får dårligere dynamiske egenskaber i gulvet, hvis du reducerer massen i det. For eksempel kan vibrationer fra fodtrin eller vaskemaskiner øges.

S
Du burde reducere gulvtrækket, hvis du isolerer langs ydervæggene. Sammenklappet isolering i bjælkelaget plejer at være en stor årsag til gulvtræk i gamle huse.

• Synes
Jonatan79
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.