Hej nybagte husejer, køkkenet skal blive større, så i alt skal 3 vægge fjernes, hvoraf den ene skal flyttes.
Først ud er en garderobelængde mellem soveværelse 1 og soveværelse 2 for at opsætte en ny væg med garderober langs hele væggen i sov2.
Har fjernet garderober på begge sider og nu tapet, men så kommer indervæggen, og det ser ud til at være rent træ. Byggede man indervægge med rene træplanker i 1961, eller kan denne være bærende? Føles meget solidt ellers.
Skal op på loftet, når jeg får fat i en stige og tjekke, men netop denne væg troede jeg skulle være sikker at rive ned.
Senere skal væggen i køkkenet mod sov1 væk samt væggen mod gangen, så sov1 bliver altså køkken.
Vedhæfter en tegning..
Først ud er en garderobelængde mellem soveværelse 1 og soveværelse 2 for at opsætte en ny væg med garderober langs hele væggen i sov2.
Har fjernet garderober på begge sider og nu tapet, men så kommer indervæggen, og det ser ud til at være rent træ. Byggede man indervægge med rene træplanker i 1961, eller kan denne være bærende? Føles meget solidt ellers.
Skal op på loftet, når jeg får fat i en stige og tjekke, men netop denne væg troede jeg skulle være sikker at rive ned.
Senere skal væggen i køkkenet mod sov1 væk samt væggen mod gangen, så sov1 bliver altså køkken.
Vedhæfter en tegning..
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Jeg er ingen ekspert på Myresjöhus fra 1961, men det er sikkert et elementbygget hus. Deraf følger sikkert en del usædvanlige løsninger. I princippet tror jeg, at den væg, der følger tagryggen, er bærende. Tværvæggene bør kunne tages ned. Jeg opfordrer dog til største forsigtighed. Forsøg at finde ud af, hvordan hver væg er bygget og indføjet, inden du begynder at rive. 30 cm er en almindelig elementbredde.
Den væg om går igennem centrum er bærende for tagspærene, samt den sorte til højre ved trappen, i øvrigt alle vægge som sidder langs med tagspærene er løse dele som er sat på plads. Ingen EL-tegning så der kan findes en hel del EL som kommer fra taget ned i væggene og plejer at stille til det lidt, for at få orden på den. Så har du et meget fladt tag oh da er det vigtigt med at spærene bæres op på en god måde.
Tak for svaret, vil forsøge at få nogen herhen, der kan kigge, især da midtervæggen næsten helt skal væk, og den er sikkert bærende. Den lille garderobevæg vil jeg begynde at fjerne lidt forsigtigt nu. Har fundet flere tegninger m.m, som ser ud til at stemme rimeligt godt.
Hvis der står B--> mod en væg, kan det så betyde, at den er bærende? Må finde en tømrer, for jeg tør ikke give mig i kast med bærende vægge.
Hvis der står B--> mod en væg, kan det så betyde, at den er bærende? Må finde en tømrer, for jeg tør ikke give mig i kast med bærende vægge.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
En pil og en bogstav, f.eks. B, refererer til en sektionstegning gennem den bygningsdelen. Vindsfotoet antyder, at huset har fagværkstagstoler. I så fald er ingen indervægge bærende. Tag gerne et bedre foto fra vinden.
J justusandersson sagde:
Okay tak, fik at vide noget andet af en "snickare" skal forsøge at tage mig op i morgen og flytte på lidt isolering osv. Det er desværre lidt besværligt at komme op lige nu, og man kan kun kravle, vedhæfter bef fotos. Ser ens ud over hele taget, så langt jeg kunne se.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Et udvendigt foto af taget kan være meget oplysende også. De fleste "snickare" plejer at mangle kompetence til at afgøre den type spørgsmål.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Flytta VA-stammar under villa, behöver gamla stammar tas bort?
Grund & Markarbeten -
Flytta diskbänken några skåp bort från avloppet i bostadsrätt
Frågor och svar om renovering -
Vad kan jag flytta/ta bort?
Vatten & Avlopp -
VVS Fråga om att flytta/ta bort vattenrör
Badrum -
Flytta, byta eller ta bort element?
Kök