Jeg skal montere en FTX i et opbevaringsrum.
Rørene skal gå til tilstødende rum via fyrrummet, der skal monteres 3 stk. 160mm spirorør, jeg tænkte på at fjerne en del af overstykket over en gammel dørkarm, væggene er i blåbeton (hus bygget i 1971), den del jeg har tænkt at fjerne er 500 mm bred 180mm høj tykkelse på væg ca. 140mm. Har denne del nogen bærende funktion, det er betonloft, alternativet til at fjerne en del er at bore 3 stk. 160mm huller i væggen ved siden af.
Rørene skal gå til tilstødende rum via fyrrummet, der skal monteres 3 stk. 160mm spirorør, jeg tænkte på at fjerne en del af overstykket over en gammel dørkarm, væggene er i blåbeton (hus bygget i 1971), den del jeg har tænkt at fjerne er 500 mm bred 180mm høj tykkelse på væg ca. 140mm. Har denne del nogen bærende funktion, det er betonloft, alternativet til at fjerne en del er at bore 3 stk. 160mm huller i væggen ved siden af.
Skal den for enhver pris sidde lige der?
Jeg ville alle dage i ugen satse på huller frem for at fjerne. Selvfølgelig efter at have tjekket om det er bærende (ret stor risiko for at det er det tror jeg, men det kan ikke afgøres fra billedet).
Jeg ville alle dage i ugen satse på huller frem for at fjerne. Selvfølgelig efter at have tjekket om det er bærende (ret stor risiko for at det er det tror jeg, men det kan ikke afgøres fra billedet).
Først skal du finde ud af, om det er bærende bjælke/overligger. For at vide det, er der brug for mere info, og konstruktions tegninger er den bedste måde at få det at vide på.M martin@bygg sagde:
Hvis du borer 3x160mm af i alt 180mm højde, er der ingen bæreevne tilbage, så kan du lige så godt fjerne det helt. Hvis det altså ikke er bærende.
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 indlæg
Er væggen bare muret, så er det antageligvis ikke bærende på den måde, men det ses vel sandsynligvis om det er støbt før eller efter muring?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det bedste er at fremtage armeringstegningen for hvælvet. Uden den er det ikke muligt at afgøre, hvad der er passende.
Tak for alle svar. Her kommer lidt mere info.
Det er en blåbeton bjælke over døren, den er fribærende og der er et mellemrum mellem overstykket på karmen og bjælken.
Vi har tidligere lavet hul til vandrør, og ikke stødt på nogen armering.
Min overvejelse er, om den har nogen som helst bærende funktion,
I og med at bjælken kun er 180mm høj, bliver jeg nødt til at fjerne en del af bjælken eller hele bjælken, vil dette påvirke stabiliteten i væggene ved siden af.
Jeg skal også lave endnu et hul på 160mm til en tilluftkanal, denne planlægger jeg at montere i vægsektionen til højre for døren.
Det er en blåbeton bjælke over døren, den er fribærende og der er et mellemrum mellem overstykket på karmen og bjælken.
Vi har tidligere lavet hul til vandrør, og ikke stødt på nogen armering.
Min overvejelse er, om den har nogen som helst bærende funktion,
I og med at bjælken kun er 180mm høj, bliver jeg nødt til at fjerne en del af bjælken eller hele bjælken, vil dette påvirke stabiliteten i væggene ved siden af.
Jeg skal også lave endnu et hul på 160mm til en tilluftkanal, denne planlægger jeg at montere i vægsektionen til højre for døren.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
En uarmeret letbetonbjælke bør man kunne fjerne. Vil man forsikre sig om, at betondækket ikke er støbt med udgangspunkt i bjælkens eksistens, skal man kigge på armeringstegningen.
Klik her for at svare