Hej alle!

Jeg har været på forummet et stykke tid nu og samlet en masse inspiration, men dette er faktisk mit første eget indlæg, og der vil sikkert komme flere fremover, da jeg har mange store drømme for min ejendom. Dette spørgsmål er indtil videre kun i planlægningsstadiet, så der kommer ikke til at være nogle brækjern i væggen lige endnu... men forberedelser siges jo at være a og o her i verden.

Mit hus er i høj grad et klassisk 70'er hus, dvs. halvandet plan med indrettet overetage, betontagsten over lakeret masonit (altså ingen råspont) på taget med 45° hældning. Træ-/teglfacade, vandbåren varme via radiatorer (L/V-pumpe) og selvfølgelig stående på en uisoleret plade på jorden. Jeg har for øvrigt ingen problemer med fugt eller syld (endnu i hvert fald), så den diskussion håber jeg ikke at skulle adressere.

Jeg har et ønske om at fjerne ret store dele af en væg, der går mellem soveværelse/stue og køkken, hvor der i dag er to døråbninger til henholdsvis værelserne. Fra gavl til nærmeste væg, som eventuelt kan bære en passende bjælke, er det godt 6 meter (gul markering ifølge plantegningen). I betragtning af spærens (2x7") spændvidde på cirka 9 meter og den noget vage detalje i snitbilledet, er det vel ret åbenlyst, at væggen er ret bærende? Jeg mangler desværre detaljerede tegninger for pladen, bortset fra at den beskrives med ord som Lecaisoleret kantforstærket plade på jorden, og jeg kan visuelt se, at voten er cirka 30 cm (varierer op til 40 cm nogle steder). Udefra kan jeg ane, at der ligger noget "ekstra stål", der stikker ud fra betonen i linje med hjertemurens placering. Væggen i sig selv er bare bygget med 45x90 under enkeltgips.

Bjælkedimension og materiale er et sekundært spørgsmål, mit primære er, om der overhovedet er en smule rimelighed i at forsøge på denne operation, eller om opretningsbelastningerne (i hvert fald ved gavlen) vil blive urimeligt store på stolper og pladen, som skal bære en sådan bjælke?

Plantegning af 70'er hus i 1½-plan med markering af væg mellem køkken og stue for planlagt renovering; detaljer om konstruktion og dimensioner inkluderet.

Taknemmelig for al hjælp og overvejelser. Spørg løs, hvis der er noget, jeg kan uddybe :)

// David

Ps. måske bør det tilføjes, at den midtplacerede væg på overetagen aldrig har eksisteret, siden huset blev bygget.

Hvis pladen er lecaisoleret, betyder det, at der er lecakulor under betonen. Den er således ikke uisoleret!

En 6 m bjælke som erstatning for hjertevæggen synes jeg er urealistisk. Den bliver meget høj, og pillebelastningerne i dens ender kan blive for store i forhold til, hvad voten i pladen kan klare. Du bør overveje mindst én søjle på vejen, helst i midten.

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
Tak for dit svar :)

Ikke uisoleret ville jo ikke på nogen måde være ubehageligt, men jeg tror desværre, at det lyder lidt bedre, end det er.. med forbehold for at jeg næsten er lægmand her selvfølgelig. Men soklen under facade består af pudset blåbetong/(leca?) og jeg har mine anelser om, at det kun er "øverste række" nær jordniveau, da resten af fundamentet under jord er benhård, højst sandsynligt ren beton, og jeg finder egentlig kun sten og grus, når jeg har gravet ned til støbeskægget. Jeg fandt faktisk et billede her på BH, som lidt ligner den grund/plade, jeg ser på mit hus. Præcis som hos mig er gulv betydeligt højere end kanten på soklen.

Byggetegning viser en grundkonstruktion med isolering, vægdetaljer og dimensioner, inkl. plaketering af byggematerialer og sokkelstruktur.

Nå, isoleringens være eller ikke være. Tilbage til skillevæggen :p 6 meter var jo egentlig bare en måde at få et rent lærred at male på. Slutresultatet, jeg har dagdrømt om, er mere noget i stil med billedet nedenfor, hvor jeg vil have mulighed for at spare et stykke væg / kontakt med pladen, om end dog ikke præcis i midten. Hvis dette skulle være gangbart, er det så bedre at tage to separate bjælker, eller vinder man noget ved at beholde en 6 meter fuldlængde hvilende på tre punkter?

Plantegning af hus med rum mærket 'VARD.RUM', 'HALL', 'KÖK', 'BAD', 'MATPL.', og 'TVÄTT'. Rød linje markerer afstande på ca. 1,5m og 3,5m.

Leca er det samme som lecakugler. Det er altid en fordel med hele bjælker.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.