Jeg har taget nogle fliser ned i køkkenet og vil genbruge dem et andet sted i køkkenet. Der sidder stadig cement på bagsiden af fliserne, og jeg vil gerne fjerne det, inden jeg sætter dem op på det nye sted. Jeg har prøvet at opløse mørtlen med citronsyre, og til en vis grad fungerede det, men det meste sidder stadig fast. Er der nogen, der har godt tips til at fjerne det?

Og nej, det er ikke en mulighed at købe nye, for jeg har ikke kunnet finde den samme farve og størrelse som de gamle.

• Synes
Missad
  • Laddar…
Jeg tror desværre det eneste er at skrabe, banke med noget skarpt.

Besserwissern påpeger også, at det vist nok er et cementbaseret produkt på bagsiden af dine fliser, men i dagligt tale plejer det at kaldes fix!

Bedste svar

Fortyndet saltsyre, citronsyre er for svagt.

V vectrex sagde:
Besserwissern påpekar også at det ganske vist er et cementbaseret produkt på bagsiden af dine fliser men i dagligt tale plejer det at kaldes fix!
Besserwissern må måske være lidt forsigtig da det tidligere blev sat fliser i cemetmørtel og vi ved jo ikke fra hvilken tid dette er.

L
Sætte fliserne med meget fix på bagsiden, klart løfter dem lidt og måske skal hærde før næste skifte sættes

Lille vinkelsliber med diamantskive, og arbejd forsigtigt, så pladerne ikke revner.

Stefan N Stefan N sagde:
Besserwissern får måske være lidt forsigtig da der tidligere blev sat fliser i cemetbrug og vi ved jo ikke fra hvilken tid dette er.
Men hvis man skal være omhyggelig, er det da cementbrug, ikke cement. Cement er bindemidlet i beton og cementbrug.

F f91jsw sagde:
Men hvis man skal være præcis, er det så cementmørtel, ikke cement. Cement er bindemidlet i beton og cementmørtel.
Præcis min pointe. Cement er også en af ingredienserne i fix.

Skal teste saltsyre. Hvor kan man købe det?

Tid til en opdatering.
Sådan gjorde jeg:
1. Lad pladerne ligge 24 timer i fortyndet saltsyre.
2. Skrab og stålbørst alt, der er løst og opblødt.
3. Gentag trin 1 og 2 en gang til.
4. Skyl grundigt.
5. Færdig.
OBS, brug gummihandsker og sikkerhedsbriller.

• Synes
Sara Linnea og 2 andre
  • Laddar…
S svenstad sagde:
Dags för en opdatering.
Sådan gjorde jeg:
1. Lad fliserne ligge 24h i fortyndet saltsyre.
2. Skrab og stålbørst alt det, der er løst og opblødt.
3. Gentag trin 1 og 2 en gang til.
4. Skyl grundigt.
5. Færdig.
OBS, brug gummihandsker og beskyttelsesbriller.
Hvor fortyndet saltsyre brugte du (indser at dette er fire år senere)? Ingen skader på forsiden af flisen?

Jeg husker ikke præcist, men måske 1+6 (6 dele vand og en del fra dunken med saltsyra jeg købte i farvehandlen). Hvis du oplever, at dette er for svagt, så prøv med en stærkere blanding. Den totale vandmængde var nok godt 10 l.

• Synes
Missad
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.