Jeg vil fjerne lægter 22x95 i loftet, som er spikret i reglarne og kottlingerne ovenover med sømpistol. Sømmerne er omkring 70x3mm og er riflede og har derudover modhager, der ligner tyndere tråde, som ser ud til at være fastloddet eller fastsvejset på selve sømmet.

Jeg prøvede først at blotlægge sømhovedet i lægterne med et stemmejern og brugte derefter et koben. Sømmet knækkede dog lige under hovedet. Næste forsøg var at flække hele brættet væk, så sømmene blev blotlagt. Jeg prøvede derefter både med koben og skiftenøgle. De fleste søm knækkede, jeg fik kun fjernet et par ud af omkring 10. Jeg købte også en sømudtrækker fra Bahco, "type 36", som kun gled på sømmene. Den var ganske vist skæv i kæberne, hvilket gjorde, at de kun mødtes på halvdelen af kæbebredden, men jeg har svært ved at tro, at en fejlfri ville fungere så meget bedre, da sømmene synes at være så hårde og skøre.

Jeg skal fjerne et antal lægter med i alt ganske mange søm. Hvordan gør man?

Taknemmelig for input!

/L-O

Bryd brættet løs med et tyndt brækkjern, knib eller bøj sømmet af og slå det derefter helt ind.

• Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
L Leif i Skåne sagde:
Bræk brættet af med en tynd koben, kneb eller bøj af sømmet og slå det derefter helt ind.
Mener du, at det slet ikke er muligt at få sømmene ud, eller er det en mere bekvem løsning at kappe og slå dem ind? Jeg bliver nødt til at bore nogle nye huller til elrør, og der er ikke så mange alternative steder at bore, hvis sømmene skulle være tilbage, så jeg vil derfor helst fjerne sømmene helt, hvis det er muligt.

Ingen som ved, om man kan få bort hærdede maskinspiker?

De der søm er sandsynligvis ikke hærdede. Det lyder som almindelige harpiksbelagte rulspig. De to fastloddede eller fastlimede tråde et stykke under hovedet er rester af tråden, der holdt dem sammen til en rulle. Den guaktige harpiks smelter, når sømmet skydes ind, og så bider det fast i træet.
Slå hårdt med hammer på sømhovederne et par gange, før du begynder at rive noget ned. Når sømmet er slået ind et par millimeter, slipper harpiksens greb, og derefter kan man rive brædderne løs med koben som sædvanligt, og sømmene følger normalt med.

• Synes
62_an og 2 andre
  • Laddar…
H heimlaga sagde:
De der søm er sandsynligvis ikke hærdede. Det lyder som almindelige harpikssmede søm. De to fastloddede eller fastlimede tråde et stykke under hovedet er rester af tråden, der holdt dem sammen til en rulle. Den guaktige harpiks smelter, når sømmen skydes ind, og så bider den sig fast i træet.
Slå hårdt med hammer på sømhovedet nogle gange, før du begynder at rive noget ned. Når sømmen bankes ind nogle millimeter, slipper harpiksen grebet, og derefter kan man rive brædderne løs med koben som normalt og sømmene følger normalt med.
Tak for tipset, skal prøves!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.