Hej!

En interessant site med meget viden. Overvejer om det er muligt at erstatte bærende bjælker med en anden løsning, da jeg gerne vil kunne øge loftshøjden i min kælder med 20 cm. 220 i stedet for 200.

Gulvreglerne for overetagen er 20 cm med 60 cc. For et gulv der er ca. 6.60 bredt, hvor 50% har gulvregler på ca. 6.60 længde, og de øvrige 50% har gulvregler med en længde på ca. 9 m.

Da jeg vil indrette kælderen, ville det være interessant at få en bedre loftshøjde, selvom 2 m er godt. Se billede.

Tak på forhånd for eventuelle tips.

• Kælder med grå murstensvægge, lavt loft med røde bærende bjælker, grå beton gulv og en døråbning til et tilstødende rum i svag belysning.
Det er muligt at indfælde stålbjælkeløsninger i bjælkelaget. Dine træbjælkelag vil altså kun gå mellem stålbjælkerne, i stedet for at hvile på dem.

Men så skal du sandsynligvis rive hele gulvet op og gøre det om fra bunden.

H hempularen sagde:
Det er muligt at indfælde stålkonstruktionsbjælker i bjælkelaget. At dine træbjælkelag altså kun går mellem stålbjælkerne, i stedet for at hvile på dem.

Men da skal du sandsynligvis rive hele gulvet og lave det om fra bunden.
En god idé da bjælken er som den er. Naturligvis kan det skæres nedefra, hvis man understøtter det eksisterende gulv mellem etagerne og derefter ved hjælp af donkraft eller en anden løsning løfter op jernbjælken.

Tror du i så fald har brug for en bjælke med HEA profil eller lignende. Og så skal bjælkerne hvile på den nedre flange i bjælken. De skal altså "stikkes ind" i bjælkerne.

Skal du gøre noget sådant, skal du hyre en konstruktør. Selv stivheden i bjælkerne påvirkes negativt, hvis de går som stumper mellem stålbjælkerne. Der kan være brug for flere bjælker.

• Synes
OTG
  • Laddar…
Man har brug for at få et betydeligt bedre overblik over hele konstruktionen, hvis man skal kunne give nogle råd. En plantegning hvor bjælkelagets placeringer er indtegnet, samt at der findes oplysninger om deres dimensioner. At indsætte ståldragere udefra i efterhånden kan blive kompliceret.

• Synes
OTG
  • Laddar…
H hempularen sagde:
Tror du i så fald behøver en bjælke med HEA profil eller lignende. Og så skal bjælkerne hvile på den nedre flangen i bjælken. De skal altså "stikkes ind" i bjælkerne.

Skal du gøre noget sådant, skal du hyre en konstruktør. Også stivheden i bjælkerne påvirkes negativt, hvis de går som stumper mellem stålbjælkerne. Der kan være behov for flere bjælker.
Det er en HEA-bjælke. Skal gå ned og måle dimensioner.

J justusandersson sagde:
Man behöver få en betydligt bättre overblik af hele konstruktionen, hvis man skal kunne give nogle råd. En plantegning hvor bjælkers placering er indtegnet, samt at der findes oplysninger om deres dimensioner. At skyde stålbjælker ind udefra bagefter kan blive kompliceret.
Skal se om jeg får frem en tegning hvordan bjælkerne er placeret.

Måske er det mere fornuftigt at køre ud fra pladen?

Violina Violina sagde:
Måske er det mere fornuftigt at fjerne pladen?
Desværre vil jeg ikke gøre dette. Har lagt isolering og gulvvarmerør med en plade på 10 cm. Hvis der ikke findes en smart løsning, må jeg nøjes med en højde som "Gillestuga". En måde er jo at på den tegning, jeg nu lægger ind for at svare på et andet indlæg, skjule store dele af bjælken med vægge. Nu bliver planløsningen ikke direkte som på tegningen, jeg lægger ud.

O OTG sagde:
Skal se om jeg får frem en tegning hvordan bjælkerne er placeret.
Tegningen er i skala 1:100 og jernbjælken går over væggen til toilet og teknikrum. Det vil ikke blive sådan da dette var en tanke vi legede med.

• Bygningstegning i skala 1:100 med værelser markeret som toilet og teknikrum, og mål påført.
O OTG sagde:
Det er en HEA-bjælke. Skal gå ned og måle dimensioner.
Kiggede på bjælkerne, og de ser ud som HEA men måske noget spinkle.

Dimensioner på de to længere er
20 x 10 cm med en "HEA" dybde på ca. 4,5 cm på hver side.

Længden er 6.98 samt at de sandsynligvis går ind mindst 10 cm på hver side.

Den kortere bjælke ifølge tegning er 3.50 og går sandsynligvis ind 10 cm på hver side.

Limtræbjælken der skymter på bilen i det lille rum er 22x9 cm med en længde på 3.6 m.

• Plantegning af en kælder med mærkede mål og rum, herunder teknisk rum og toilet. Målene er angivet i centimeter.
O OTG sagde:
Tjekkede bjælkerne og de ser ud som HEA men måske lidt spinkle.

Dimensioner på de to længere er
20 x 10 cm med en "HEA" dybde på ca. 4,5 cm på hver side.

Længden er 6.98 samt at de sandsynligvis går ind mindst 10 cm på hver side.

Den kortere bjælke ifølge tegning er 3.50 og går sandsynligvis ind 10 cm på hver side.

Limtræbjælken som skimtes på billedet i det lille rum er 22x9 cm med en længde på 3.6 m.
Desuden vil ikke en del af en længere bjælke blive
skjult af en væg.

richardtenggren
Det er IPE 200 bjælker, som du har

richardtenggren richardtenggren sagde:
Det er IPE 200 bjælker som du har
O OTG sagde:
Desuden vil ikke en del af en længere bjælke
blive skjult af en væg.
Ok. Tak. Så bliver lommen måske for svag til at holde oppe etageadskillelsen for overetagen, hvor vi nu bor.

Vi får kommunalt VA i år eller inden for de næste 2-3 år og har leget med en planløsning som på billedet da det bliver suterræn. Køkkenet bliver eventuelt et rum.
Indebærer at vi har tænkt at bygge ud fremad.

• Plantegning af kælderplan med rum som køkken, soveværelse, badeværelse, teknikrum, entré og relaxområde, markant i sort og hvid.
IPE 200 kan erstattes af HEA 180 eller HEB 160. Ved hjælp af limträ i bjælkelaget kan man klare sig uden stålbjælker, men det er en stor ombygning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.