Søger efter tips til, hvordan man kan afslutte enden på en 6mm stålkabel (af denne type), så den ikke spredes så meget.

Skal trække den gennem flere smalle huller, så løsningen må ikke opbygge for meget i diameter. Tape har jeg allerede prøvet, men den rives i stykker efter det første hul. Overvejer, om det ville være muligt at lodde, men formoder, at det ville kræve et loddejern med ordentlig kraft. Har også set stålkabler, der er formet spidse i enden, ved at et værktøj formentlig er roteret med boremaskine. Er der nogen, der ved, hvad dette værktøj kan tænkes at hedde? Eller har nogen forslag til, hvordan man ellers kan gøre?

Smeltelim måske

Krympeflex?

MrPlow
Tag til et firma, der beskæftiger sig med mast og rig, så kan de nok løse det!

Jeg har ofte foretaget en hårdlodning.
Silverlod plejer at gå fint.

Det bedste du er ude efter er en form for endehylster. 6mm i diameter er dog ret meget, man skal normalt have værktøj til at presse disse hylstre med også. Da holdbarheden ikke synes at betyde så meget i det lange løb, kan man måske bruge en polygrip i stedet for at deformere den. Kig hos et autoværksted, cykelhandler eller elektriker, om de har noget brugbart hjemme.

Lod med gas i stedet for loddekolbe, lodder du før du skærer/klipper, kan jeg tro, at det holder sammen (har ikke testet)

Bind den med ståltråd et par centimeter fra enden, derefter smelter du enden med en gasvets. Behøves oftest intet tilsatsmaterial.

Se også til at bruge en rigtig wire-tang, så bliver snittet meget finere end det bliver med en bidetang. Bidetang moser jo wiren, så den bliver spredt direkte efter klippet.

Jeg har lært, at man varmer og vrider wire, til den smelter sammen.

Protte

Bjørntråd som du vikler stramt rundt, og så kan du dryppe et par dråber superlim på.

Hvis det holder, så er krympeflex jo klart det enkleste.
Alternativt dyppe enden i lidt epoxylim og vikle derefter tape stramt rundt. Lad det hærde. Fjern tapen.

thomasx sagde:
Hvis det holder, er krympeslange klart det enkleste.
Alternativt dyppe enden i lidt epoxylim og vikle tape stramt rundt. Lad det hærde. Fjern tapen.
For mindre rod burde man kunne krympeslange på epoxyen... Hvis ikke varmen påvirker epoxyen negativt selvfølgelig.

Edit: med så mange forslag må det vel selv være f*n om ikke ts skulle lykkes:)

• Synes
Sundsbron
  • Laddar…
Det burde nok funke også, brænder man ikke på alt for meget så fremskynder det nok bare hærdningen, og det gør jo ikke noget ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.