2,506 læst ·
16 svar
3k læst
16 svar
findes ikke 90mm (B) x 78,5mm (D) reglar - hvad gør man...
Side 1 af 2
Ringede og spurgte den lokale trælast-butik efter reglar, der var 90 bred, 78,5 dyb, men de havde hverken eller kunne skaffe
Alternativerne var at tage limtræsbjælke og save ned = dyrt.
Eller to stykker 45x90 og sætte dem sammen. Save den ene ned og dermed få et fælles mål på 90x78,5... Savearbejdet var hverken dyrt eller tidskrævende heller.
Jeg har svært ved at måle præcise mål på eksisterende reglar lige nu uden skydelæren,
Hvad tror I om dette, er det den enkleste løsning mon? Hvad er den mest hensigtsmæssige måde at samle disse to, og hvilken metode er lettest at få disse mellem de liggende planker ved gulvet og loftet?
(Jeg skal styrke en bærende væg)
Alternativerne var at tage limtræsbjælke og save ned = dyrt.
Eller to stykker 45x90 og sætte dem sammen. Save den ene ned og dermed få et fælles mål på 90x78,5... Savearbejdet var hverken dyrt eller tidskrævende heller.
Jeg har svært ved at måle præcise mål på eksisterende reglar lige nu uden skydelæren,
Hvad tror I om dette, er det den enkleste løsning mon? Hvad er den mest hensigtsmæssige måde at samle disse to, og hvilken metode er lettest at få disse mellem de liggende planker ved gulvet og loftet?
(Jeg skal styrke en bærende væg)
Senest redigeret:
skal du have reglar, der er næsten en hel meter brede, så bliver det dyrt. Er de virkelig 900mm x 785mm?
Er det kun 78,5mm det drejer sig om, så burde et savværk kunne klare det for dig uden problem.
Men skal du blot forstærke væggen, så synes jeg, det burde kunne klares med almindelige 45x70.
Er det kun 78,5mm det drejer sig om, så burde et savværk kunne klare det for dig uden problem.
Men skal du blot forstærke væggen, så synes jeg, det burde kunne klares med almindelige 45x70.
oj, skrev ganske så forkert, det er alt 45x78,5...
vil helst have, at gipspladerne kan ligge imod disse, ellers er jeg enig i, at det ville være at bare tage noget.
alternativet om at lægge fx masonit nævnte byggcenter også, men for mig føles det som at udfordre skæbnen med, at det bliver ujævnt og så videre.
derimod, nu når alle nævner savværker, slog det mig, at vi har to mærkelige savværker ude i skovene, som man kunne tage hen og høre med.
disse vil ikke blive synlige, men skjulte bag nye gipsvægge ved siden af de eksisterende regler, som står for langt fra hinanden og er for smalle... hellere formeget end forlidt - nu når alle væggene er åbne i hvert fald.
vil helst have, at gipspladerne kan ligge imod disse, ellers er jeg enig i, at det ville være at bare tage noget.
alternativet om at lægge fx masonit nævnte byggcenter også, men for mig føles det som at udfordre skæbnen med, at det bliver ujævnt og så videre.
derimod, nu når alle nævner savværker, slog det mig, at vi har to mærkelige savværker ude i skovene, som man kunne tage hen og høre med.
disse vil ikke blive synlige, men skjulte bag nye gipsvægge ved siden af de eksisterende regler, som står for langt fra hinanden og er for smalle... hellere formeget end forlidt - nu når alle væggene er åbne i hvert fald.
Det blir pænt! Orker ikke lægge ud billedet lige nu...Yrrol sagde:oj, skrev ganska så fel, det er alt 45x78,5...
vil helst at gipsskiverne skal kunne ligge mod disse ellers er jeg enig om at det ville være bare at tage noget.
alternativet om at lægge fx masonit nævnte byggcenter også men for mig føles det som at man udfordrer skæbnen med at det bliver ujævnt og så videre.
derimod, nu når alle nævner savværk så slog det mig at vi har to mystiske savværker ude i skovene som man kunne tage hen til og høre med.
disse kommer ikke til at blive synlige men skjult bag nye gipsvægge ved siden af de eksisterende regler som står for langt fra hinanden og er for smalle... hellere for meget end for lidt - nu når alle vægge er åbne i det mindste..
nej jeg har alle egne masonitbeklædte regler at kigge på, og det bliver bestemt flot, men det er præcisionen, der bekymrer mig. Jo flere dele man skal pusle sammen, desto større risiko for, at det ikke bliver de rigtige mål i sidste ende.. 
men nu glemte vi jo, at I skulle fortælle monteringsmetoden.
Jeg har en bærende væg uden plader, så man kan se reglerne, jeg skal have flere regler der...
Lad os sige, at jeg har købt et antal 2,5 meters stykker...
* Hvordan gør jeg så... jeg måler ved hver lejlighed og kapper – præcist? for lidt?
* Og så holder jeg den som den skal stå, og banker den lige ind, eller, ja hvordan skal jeg beskrive malerens forslag, typisk sætte den på gulvet og slå den ind oppefra...
* og hvordan monterer man det endelige, med vinkelbeslag eller søm eller hvad? Skal man have lidt silikone imellem eller rent?
Jeg har en bærende væg uden plader, så man kan se reglerne, jeg skal have flere regler der...
Lad os sige, at jeg har købt et antal 2,5 meters stykker...
* Hvordan gør jeg så... jeg måler ved hver lejlighed og kapper – præcist? for lidt?
* Og så holder jeg den som den skal stå, og banker den lige ind, eller, ja hvordan skal jeg beskrive malerens forslag, typisk sætte den på gulvet og slå den ind oppefra...
* og hvordan monterer man det endelige, med vinkelbeslag eller søm eller hvad? Skal man have lidt silikone imellem eller rent?
Du kan skaffe billige donkrafte på Jula. En liggende bjælke +2 støtter/forlængere til donkrafterne ca 10-20cm fra bjælker du skal skifte. Løft lidt og erstat /læg til din støtte/regler på plads. De kan du fastgøre med trælim og almindelige 90 graders beslag. På længden BMF plader med ankernagler. Skal du aflaste 1.5 pl hus, bør bjælken være mindst 30cm. Selv ville jeg have købt limtræ på ByggMax og lagt til på begge sider af nuv vægge.
//de vertikale saver du præcist. Eller lidt stramt. Sømmes vekselvis med 2 søm fra hver side i 45 gr vinkel.
//de vertikale saver du præcist. Eller lidt stramt. Sømmes vekselvis med 2 søm fra hver side i 45 gr vinkel.
Senest redigeret:
Nu plejer det jo ikke at blive millimeterpræcision på vægge..
Jeg skulle have savet ned 45x95 reglar, men hvis det ikke går, kan man altid slå sammen 45x45 og 22 x 45 til 77 x 45. Overgangen fra 78,5 må maleren bredspartle, hvis den nu skulle være synlig, hvilket jeg tvivler på.
Jeg skulle have savet ned 45x95 reglar, men hvis det ikke går, kan man altid slå sammen 45x45 og 22 x 45 til 77 x 45. Overgangen fra 78,5 må maleren bredspartle, hvis den nu skulle være synlig, hvilket jeg tvivler på.