27,239 læst ·
11 svar
27k læst
11 svar
Findes der ikke stolper, gerne trykimprægnerede, "større" end 95x95 ???
Jeg skal have stolper til et nyt hegn. At bruge limtræsbjælker 115x115 synes jeg bliver for dyrt. Trykimprægnerede stolper har jeg set 95x95 – men ingen større. Byggetømmer er jo ikke pænt som stolpe.
Har jeg misset noget, eller findes det ikke, jeg vil have?!?!
Har jeg misset noget, eller findes det ikke, jeg vil have?!?!
Der findes, gætter jeg på, oftere i områder, hvor tømrede stenkister til bådebroer er almindelige.
Et eksempel som sandsynligvis ligger lidt for langt fra ts, http://vindobyggvaror.se se Trævarer/ Imp.reglar/ Imp Ohøvlet V, der findes der rigtig kraftige dimensioner. Men alt kan vel bestilles hos den lokale forhandler?
Et eksempel som sandsynligvis ligger lidt for langt fra ts, http://vindobyggvaror.se se Trævarer/ Imp.reglar/ Imp Ohøvlet V, der findes der rigtig kraftige dimensioner. Men alt kan vel bestilles hos den lokale forhandler?
Hvorfor skal du have så tykke stolper?
Ellers plejer jeg og mange andre ikke at bruge trykte stolper men i stedet skrue og lime sammen f.eks. 2 stk 45-90 reglar, skal du have større, så er det jo bare at bruge større og måske flere reglar.
Ellers plejer jeg og mange andre ikke at bruge trykte stolper men i stedet skrue og lime sammen f.eks. 2 stk 45-90 reglar, skal du have større, så er det jo bare at bruge større og måske flere reglar.
Velassorterede tømmerhandler har trykket stolpemateriale i grovere dimensioner, behøver ikke specialbestilles. Så får man det desuden kløvet savet, hvilket oftest passer bedre.
I Stockholm har fx Beijer Lissma.
Skal du bygge et langt hegn, ville jeg overveje at droppe det trykte træ, hvis du alligevel skal male.
I Stockholm har fx Beijer Lissma.
Skal du bygge et langt hegn, ville jeg overveje at droppe det trykte træ, hvis du alligevel skal male.
Hvordan ser hele konstruktionen ud. Hvordan skal du fastgøre hegnet mod stolperne, og hvordan skal du fastgøre stolperne og gøre dem stabile? En almindelig konstruktion er at have en regel mellem stolperne, der går ind i stolperne. Med tre sammenlimede regler bliver det meget nemt at lave den konstruktion. Hvis du alligevel skal male alt, er det bare at spartle sprækkerne i samlingerne. Vælg høvlede regler, hvis du vil have bedre finish.
Enig - Valgte dobbelt 120 til terrassen, da 95x95 har en tendens til at revne og desuden bliver lidt mere besværligt at arbejde med efter min mening. Afhængig af konstruktionen kan man indfælde tværregler og på den måde få en flot løsning. Så kan jeg mene, at det er forankringen i jorden, der kræves ordentlig - Stolpen behøver ikke være kraftigere end netop måske dobbelt 95ere eller 12ere. Men igen, helt afhængig af den tænkte konstruktion.chris47 sagde:
Jeg har 115x115 limtræ i stolperne på altanen. Hegnssektionerne er skruet med vinkeljern mod stolperne.
Ulempen med limede stolper er, at alle regler er jo affasede (HVORFOR er de det?) = skidegrim hvis man limer dem sammen. Man kan selvfølgelig høvle dem ned, men jeg mangler sådan udstyr. At spartle i affasningen mistænker jeg ikke vil holde så længe...
Ulempen med limede stolper er, at alle regler er jo affasede (HVORFOR er de det?) = skidegrim hvis man limer dem sammen. Man kan selvfølgelig høvle dem ned, men jeg mangler sådan udstyr. At spartle i affasningen mistænker jeg ikke vil holde så længe...
Klik her for at svare