Hej!

Jeg og min kæreste er i gang med at rive et sommerhus ned for at bygge en ny permanent bolig.

Vi har lige revet skorstenen ned og overvejer, hvad vi skal gøre med murstenene. Der er blevet en del, mange uskadte, men mange med mindre skader og nogle pulveriserede.

Tankerne har gået på at sælge dem? Bruge dem som fyld i grundlaget på det nye hus? Eller smide dem på genbrugspladsen?

Så hvad tror I, kan det generere nogle penge - hvis ikke, egner det sig som fyld?

Tak på forhånd og hav en god dag!

• Indvendigt billede af revet hus med murbrokker fra skorsten på gulvet, trævægge og bjælkeloft synlige, stige i baggrunden.
D
J jonasfin sagde:
Hej!

Jeg og pigen er i gang med at rive et fritidshus ned for at bygge en ny helårsbolig.

Vi har netop revet skorstenen ned og overvejer, hvad vi skal gøre med murstenene. Der er blevet en del, mange intakte men mange med mindre skrammer og nogle pulveriserede.

Tankerne har gået på at sælge? Bruge som fyld i grunden til det nye hus? Eller køre det på lossepladsen?

Så hvad tror I, kan det generere nogle penge - hvis ikke, er det brugbart som fyld?

Jeg ville ikke have lyst til at købe revne mursten. Overvej i stedet, hvad I selv kunne gøre med dem. Bygge noget, f.eks. en brændeovn?

• Synes
jonasfin
  • Laddar…
I kan bruge som sokkel til et drivhus eller som fyld. Sælge? Tja, I slipper i det mindste for arbejdet med at smide dem ud, hvis I tager et par kroner per mursten.

• Synes
jonasfin
  • Laddar…
D datja sagde:
Jeg ville ikke købe nedrevet mursten. Overvej i stedet, hvad I kunne finde på at bygge med det selv. Bygge noget, f.eks. en bageovn?
Kan du fortælle lidt mere om, hvorfor du ikke ville købe nedrevet mursten?
Du anbefaler jo alligevel, at ts skal bygge noget med disse nedrevne mursten..

• Synes
Tusse Tass
  • Laddar…
P
J jonasfin sagde:
Hej!

Jeg og pigen er i gang med at rive et fritidshus ned for at bygge nyt permanentbolig.

Vi har lige revet skorstenen ned og overvejer, hvad vi skal gøre med murstenene. Der er blevet en del, mange uskadte, men mange med mindre slag og nogle pulveriserede.

Tankerne har gået på sælge? Bruge som fyld i grunden til det nye hus? Eller køre det på lossepladsen?

Så hvad tror I, kan det give nogle penge - hvis ikke, dur det som fyld?

Smid det ikke væk, der er et andenhåndsmarked, mange vil have det gamle look f.eks. Til en fond væg indendørs😊

• Synes
jonasfin
  • Laddar…
Tak for engagement og input! Vi lægger det ud billigt og ser om nogen bider på :)

• Synes
lunnabo
  • Laddar…
D
lunnabo lunnabo sagde:
Kan du fortælle lidt mere om hvorfor du ikke ville købe revet tegl?
Du anbefaler jo alligevel, at ts skal bygge noget med dette revne tegl..
Derfor at jeg ikke kender teglens proveniens, hvis jeg skulle købe det af en ukendt. Er det svært at forstå?

Senest redigeret:
Jeg har også nogle tegl stående, overvejer at skære dem på langs og stille dem på højkant/længdekant som gulv i en gang.

• Synes
gaia og 1 anden
  • Laddar…
D datja sagde:
Derfor at jeg ikke ved noget om teglens proveniens, hvis jeg skulle købe det af en ukendt. Er det svært at forstå?
Ja det er svært at forstå, hvorfor det er vigtigt at vide præcis, hvor nedrivningstegl kommer fra.
Desuden havde datja heller ikke angivet nogen som helst årsag til aldrig at ville befatte sig med nedrivningstegl, og jeg har ingen som helst anelse om, hvordan tanker hos datja gik.

S
lunnabo lunnabo sagde:
I kan bruge som sokkel til et drivhus eller som fyld.
Sælge? Tja, I vil i det mindste blive fri for arbejdet med at smide dem væk, hvis I tager et par kroner pr. mursten.
Tegl i skorstene plejer ikke at være frosttålte, så de er ikke egnede til at mure drivhus med.

• Synes
Dilato og 1 anden
  • Laddar…
D
lunnabo lunnabo sagde:
Ja, det er svært at forstå, hvorfor det er vigtigt at vide præcist, hvor nedrivningstegl kommer fra.
Desuden havde datja jo heller ikke angivet nogen som helst grund til aldrig at ville involvere sig med nedrivningstegl, og jeg har ingen som helst idé om, hvordan datjas tanker gik.
Nej, jeg sagde, at jeg ikke ville købe brugt tegl. Læs, hvad jeg skriver. Har selv brugt gammelt tegl nogle gange.

På dupperne?

D datja sagde:
Nej da, jeg sagde, at jeg ikke ville købe brugt tegl. Læs hvad jeg skriver. Har selv brugt gammelt tegl nogle gange.

Klar til kamp?
Kan du ikke uddybe lidt i stedet? Hvorfor spiller oprindelsen en rolle, og sælgeren kan vel angive, hvor teglet kommer fra tænker jeg?

S sinuslinus sagde:
Tegl i murstocke plejer ikke at være frostsikre så de er ikke egnede til at mure drivhus med.
Hej!
Hvordan finder vi bedst ud af det? Er der forskelligt tegl på ydre og indre dele? Det er et fritidshus, som har stået koldt om vinteren.

Mente jeg så et stempel "ÅBY" på en af teglstenene, hvis det hjælper :)

P
Det er garanteret gammelt bagmursten, som ikke er frostbestandigt til udendørs brug..

• Synes
jonasfin
  • Laddar…
Fyld ikke op med det, mursten holder på fugt i jorden og egner sig ikke som fyld tæt på huse.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.