Medlem
· Västra Götaland
· 44 indlæg
Hej!
Detta er vel lidt af et kombinationsspørgsmål, men sådan her ligger det til.
Vi skal have en eller anden form for varme, sandsynligvis jordvarme, men så vil jeg kunne supplere med brændeovn, medmindre det bliver en fastbrændselskedel, men nok om dette.
Problemet er, at den lokale skorstens... siger, at der ikke må være noget brandbart tættere på skorstenen end 20 cm, men hvordan kan man finde ud af dette uden at skulle bryde gulvene op på mindst to af tre plan... loftet var ok sagde han, men mellem etagen skal undersøges. :S
Findes der en måde at røntgenbelyse gulvene eller en regelsøger eller lignende, som man kan bruge til formålet?
Selvfølgelig kunne vi sætte rør i skorstenen, men vi har 9 kanaler, hvoraf fem er røggange to er 5m, to eller tre er 7m, og den sidste til kælderen er 10-12m, det ville jo være billigere at bygge ny skorsten... :|
Detta er vel lidt af et kombinationsspørgsmål, men sådan her ligger det til.
Vi skal have en eller anden form for varme, sandsynligvis jordvarme, men så vil jeg kunne supplere med brændeovn, medmindre det bliver en fastbrændselskedel, men nok om dette.
Problemet er, at den lokale skorstens... siger, at der ikke må være noget brandbart tættere på skorstenen end 20 cm, men hvordan kan man finde ud af dette uden at skulle bryde gulvene op på mindst to af tre plan... loftet var ok sagde han, men mellem etagen skal undersøges. :S
Findes der en måde at røntgenbelyse gulvene eller en regelsøger eller lignende, som man kan bruge til formålet?
Selvfølgelig kunne vi sætte rør i skorstenen, men vi har 9 kanaler, hvoraf fem er røggange to er 5m, to eller tre er 7m, og den sidste til kælderen er 10-12m, det ville jo være billigere at bygge ny skorsten... :|
Senest redigeret af en moderator:
2dm??? Tag det til en anden...
Er det et gammelt hus, hvor der tidligere har været en pejs? Så burde det alligevel være ok gennem prøvning i X antal år.
En variant kan være at installere en kamin eller hvad du nu planlægger at have, og lade skorstensfejeren måle temperaturen på skorstenspiben, når du fyrer op. Med største sandsynlighed vil der ikke være nogen problemer (tjek dette med en ekspert på stedet, der kan jo være noget jeg overser her..).
Er det et gammelt hus, hvor der tidligere har været en pejs? Så burde det alligevel være ok gennem prøvning i X antal år.
En variant kan være at installere en kamin eller hvad du nu planlægger at have, og lade skorstensfejeren måle temperaturen på skorstenspiben, når du fyrer op. Med største sandsynlighed vil der ikke være nogen problemer (tjek dette med en ekspert på stedet, der kan jo være noget jeg overser her..).
Medlem
· Västra Götaland
· 44 indlæg
Ja, der har i alt været 4 ildsteder plus koksfyr i kælderen til sidst, dog før vi overtog. Disse blev fjernet i 70'erne tror jeg, og vi har brændeovn lige nu, men tanken var at installere en køkkenovn som støtte til jordvarmen om vinteren og eventuelt en pejs i tv-rummet.
Det var da jeg kom ind på køkkenovnen, han begyndte at snakke om, at det blev klassificeret som nyinstallation og skulle være sådan og sådan osv. osv. bla bla.
Jeg ved ikke noget om dette og gider ikke diskutere med "tjenestemænd".
Jeg må simpelthen kontakte nogen, der arbejder med dette, og se, hvad de siger.
Ang. trægulve, så har vi dem, men de har været meget seriøse, dem der har bygget dette hus, så der er ikke et eneste synligt søm i gulvene fra -33
Det var da jeg kom ind på køkkenovnen, han begyndte at snakke om, at det blev klassificeret som nyinstallation og skulle være sådan og sådan osv. osv. bla bla.
Jeg ved ikke noget om dette og gider ikke diskutere med "tjenestemænd".
Jeg må simpelthen kontakte nogen, der arbejder med dette, og se, hvad de siger.
Ang. trægulve, så har vi dem, men de har været meget seriøse, dem der har bygget dette hus, så der er ikke et eneste synligt søm i gulvene fra -33
Senest redigeret:
Eftersom du ikke har nogle spikrader er en anden løsning, bortset fra regelsøger da, at fjerne en gulvlist forsigtigt, der løber vinkelret mod den retning, som du tror bjælkelaget ligger på. Eftersom du har gamle trægulve har du sandsynligvis en ret stor sprække mellem gulv og væg, hvor du kan se bjælkerne. Sådan har det i hvert fald været i vores hus, som har trægulve fra 20'erne. På denne måde får du i det mindste en indikation på, hvor bjælkerne går i forhold til ildstedet. Så er jeg enig med kalubah, 2 dm lyder som meget. Min skorstensmester sagde, da jeg ringede til ham om vores murstock, at brændbart materiale skal være mindst 1 dm fra murstock, endetræ var tilladt ligesom tapeter på murstock, men helst skulle man male den med varmebestandig maling.
Medlem
· Västra Götaland
· 44 indlæg
Det der med varmebestandigfarve anser jeg dog er overvurderet i dette tilfælde.
For hvis du ikke kan holde på muren har du større problemer
Jeg antager, at det er skorstensfejeren man ringer til og taler med i dette tilfælde, eller er det en anden myndighed?
For hvis du ikke kan holde på muren har du større problemer
Jeg antager, at det er skorstensfejeren man ringer til og taler med i dette tilfælde, eller er det en anden myndighed?
Senest redigeret:
Jo, kan nok give dig ret i malingen. Hvis muren bliver så varm, tror jeg næppe, at det er tilstrækkeligt med 1 dm til brændbart materiale, og malingen holder nok heller ikke i så fald. Nu var det min skorstensfejer, der sagde dette, men jeg har ikke lagt mærke til noget på vores murstykke i hvert fald, og den er malet med almindelig pudsfarve. Ring du til skorstensfejeren, det er jo også dem, der skal inspicere alt senere, så de burde kunne give dig råd om, hvad der gælder angående regler.Repaterion sagde:
Klik her for at svare