Hej
Jeg skal bygge en træterrasse, der forbinder garagen med huset. Den er to meter bred og ca. 10 meter lang, men hvordan fastgør jeg bærelinien?
Det er støbt plade på begge bygninger. Garagen har kantelement med 50 mm isolering og huset har kantelement med 100 mm isolering. Frigolit i begge tilfælde selvfølgelig.
Det bliver jo meget lange skruer, kan jeg forestille mig, men hvor lange skal de være?
Skal jeg fastgøre med skruer?
Kan jeg have bærelinien på terrassefødder?
Dvs. at træterrassen bliver (næsten) fritstående.
Alle overvejelser er velkomne, og jeg håber, jeg har forklaret det tilstrækkeligt.
Jeg skal bygge en træterrasse, der forbinder garagen med huset. Den er to meter bred og ca. 10 meter lang, men hvordan fastgør jeg bærelinien?
Det er støbt plade på begge bygninger. Garagen har kantelement med 50 mm isolering og huset har kantelement med 100 mm isolering. Frigolit i begge tilfælde selvfølgelig.
Det bliver jo meget lange skruer, kan jeg forestille mig, men hvor lange skal de være?
Skal jeg fastgøre med skruer?
Kan jeg have bærelinien på terrassefødder?
Dvs. at træterrassen bliver (næsten) fritstående.
Alle overvejelser er velkomne, og jeg håber, jeg har forklaret det tilstrækkeligt.
Fastgør ikke bærlinen til pladen, men placer den løst på betonplader, den flytter sig jo ingen steder i hvert fald. Eventuelt bruger du en justerbar terrassefod, så bliver det meget nemt at få det i niveau.
Jo har tænkt i den bane også. Stolpe eller terrassefødder for at få bærlægten i vater og så sådan set klemme fast bærlægterne med kortlingar. Terrassefod virker at være en god løsning.C carrera86 sagde:
En generel refleksion og naturligvis intet som er rettet mod dig TS:
Jeg har generelt svært ved at forstå meningen med at fastgøre et trædæk til huset. I alle tilfælde undtagen det allerbedste tilfælde, er der en risiko for, at huset og terrassen bevæger sig forskelligt, hvilket uundgåeligt fører til niveauforskelle i dækets indre og ydre kant. Oftest måske ikke så meget. På den anden side, hvad er pointen med at fastgøre det til huset? Bortset fra dovenskab for at undgå nogle søjler da... Dækket vil jo næppe trave afsted længere strækninger, hvis det ikke er fastgjort til huset...
Stil du dækket fritstående, det kommer til at fungere fremragende.
Jeg har generelt svært ved at forstå meningen med at fastgøre et trædæk til huset. I alle tilfælde undtagen det allerbedste tilfælde, er der en risiko for, at huset og terrassen bevæger sig forskelligt, hvilket uundgåeligt fører til niveauforskelle i dækets indre og ydre kant. Oftest måske ikke så meget. På den anden side, hvad er pointen med at fastgøre det til huset? Bortset fra dovenskab for at undgå nogle søjler da... Dækket vil jo næppe trave afsted længere strækninger, hvis det ikke er fastgjort til huset...
Stil du dækket fritstående, det kommer til at fungere fremragende.
Nok kan jeg holde med dig om fastgørelse i huskrop. Antager at det er legio netop fordi det er enkelt (dovenskab). En af mine overvejelser er (var) at jeg ikke ”kan” grave stolpefødder ned pga drænrør, men terrasfødder på fliser vil nok fungere rigtig godt.T ToRy sagde:En generel reflektion og naturligvis intet der er rettet mod dig TS:
Jeg har overhovedet svært ved at forstå meningen med at fæstne en træterrasse i huset. I alle tilfælde udover det allerbedste tilfælde er risikoen, at huset og terrassen bevæger sig forskelligt, hvilket uundgåeligt fører til niveauændringer i terrassens inderste og yderste kant. Oftest måske ikke så meget. Til gengæld, hvad er pointen med at fæstne i huset? Udover dovenskaben ved at undvære nogle stolpefødder... Terrassen vil jo næppe trave væk nogle længere strækninger, hvis den ikke er fæstnet i huset...
Stil du terrassen fritstående, det vil fungere udmærket.![]()
Klik her for at svare