17,545 læst ·
5 svar
18k læst
5 svar
Fastgørelse af terrassetag på isoleringsplader
Hej!
For nogle år siden blev huset efterisoleret med facadeskiver, tror de er 80 mm tykke, udenpå dette lægter og så panel. Nu er det meningen, at det skal blive til altantag, og jeg er i tvivl om, hvordan jeg skal få dette til at bære. Skruger jeg en bærende bjælke fast mod væggen, som er 45 mm, så kommer jeg kun 40 mm ind i den gamle ydervæg og vil vel få ret høj "brydebelastning"?
Hvordan løser I dette? Virker det at trække en masse lange skruer ind? Alternativt, fungerer det uden bærende bjælker og med vinkeljern direkte mod facaden? Eller sidste alternativ på grund af udseendet er at have stolper for at stabilisere tagets bærende bjælke.
//Rickard
For nogle år siden blev huset efterisoleret med facadeskiver, tror de er 80 mm tykke, udenpå dette lægter og så panel. Nu er det meningen, at det skal blive til altantag, og jeg er i tvivl om, hvordan jeg skal få dette til at bære. Skruger jeg en bærende bjælke fast mod væggen, som er 45 mm, så kommer jeg kun 40 mm ind i den gamle ydervæg og vil vel få ret høj "brydebelastning"?
Hvordan løser I dette? Virker det at trække en masse lange skruer ind? Alternativt, fungerer det uden bærende bjælker og med vinkeljern direkte mod facaden? Eller sidste alternativ på grund af udseendet er at have stolper for at stabilisere tagets bærende bjælke.
//Rickard
Grundstött
· Halland
· 28 348 indlæg
Er enig i, at det lyder risikabelt at hænge taget i en plade, der er "ophængt" sådan, med lange skruer gennem isoleringen.
Nogle vertikale stolper, der skrues mod væggen, men hvis vægt bæres oppe af terrassefundamentet måske?
På stolperne kan altså bæringen hvile.
For du tager vel højde for tagets vægt i terrassens "grundlægning"?
Nogle vertikale stolper, der skrues mod væggen, men hvis vægt bæres oppe af terrassefundamentet måske?
På stolperne kan altså bæringen hvile.
For du tager vel højde for tagets vægt i terrassens "grundlægning"?
Medlem
· Stockholms Län
· 702 indlæg
Jeg ved ikke svaret.
Men!
Sidder spikrækkerne på plastafstandsstykker gennem facadepladerne? så vil man desuden komprimere disse ret kraftigt, antager jeg, hvis man trækker en bærende bjælke yderst med kraftige skruer. Desuden er det svært at ramme reglar et sted langt inde i væggen bag pladerne.
Og som sagt bliver det jo til, at skruerne hænger i luften og brydes.
Havde jeg været i din situation ville jeg nok have overvejet at:

Alternativt:
Overvejet om det ville være muligt at stille sokler og stolper tæt på væggen.
Lav en Google-billedsøgning på ledger beam, så finder du måske noget.

Men!
Sidder spikrækkerne på plastafstandsstykker gennem facadepladerne? så vil man desuden komprimere disse ret kraftigt, antager jeg, hvis man trækker en bærende bjælke yderst med kraftige skruer. Desuden er det svært at ramme reglar et sted langt inde i væggen bag pladerne.
Og som sagt bliver det jo til, at skruerne hænger i luften og brydes.
Havde jeg været i din situation ville jeg nok have overvejet at:
- Tegnet bærelinjen på væggen.
- Leje en dyksav og fjerne panelet efter stregerne.
- Overvejet, bandet, gået i opløsning og så fundet en løsning på, hvordan man får både isolering og reglar ind til at fastgøre overdækninger i (måske skåret et snit mere og udvidet hullet).
- Indsat nogle bærebjælker i tykkelse (for at komme ud til niveau med væggen) eller bygget videre på de stående reglar i væggen, så man kan fæstne bærelinjen der (på niveau med panelet).
- Sæt underbeslag under bærelinjen, hvis der skulle kunne løbe vand eller kondens, der ender i væggen.
- Typisk sådan tænker jeg mig, at det ser ud udefra.
Alternativt:
Overvejet om det ville være muligt at stille sokler og stolper tæt på væggen.
Lav en Google-billedsøgning på ledger beam, så finder du måske noget.

Senest redigeret:
Tak for jeres svar, som forventet findes der desværre ingen enkel og pæn løsning.
Det er værd at bemærke, at bag tillægsisoleringen står der en tømmerstamme, så det bør ikke være et stort problem at finde en "bærende" væg bag isoleringen. Dagens bærende bjælke for altangulvet står kun på sokkel og er på niveau med facadens nederste kant.
Hvis altantaget skal være 6m mod husvæggen, og jeg placerer en stolpe i hver ende og forsøger med nogen fastgørelse i midten? Jeg ville gerne have en "skrue" som en gevindstang, der kan trækkes gennem den bærende bjælke og ind i tømmermuren, som jeg derefter kan stramme med en møtrik. Jeg er ingen bygningsingeniør, men det burde vel stabilisere det ret godt sammen med en limtræsbjælke?
Alternativet med en dyksav er også en udfordring, hvis man saver lægterne over, skal man nok være forberedt på, at hele væggen bevæger sig, er jeg bange for. Jeg ved heller ikke, om det bliver stabilt at placere 3-4 stk. 2" udenpå hinanden.
//Rickard
Det er værd at bemærke, at bag tillægsisoleringen står der en tømmerstamme, så det bør ikke være et stort problem at finde en "bærende" væg bag isoleringen. Dagens bærende bjælke for altangulvet står kun på sokkel og er på niveau med facadens nederste kant.
Hvis altantaget skal være 6m mod husvæggen, og jeg placerer en stolpe i hver ende og forsøger med nogen fastgørelse i midten? Jeg ville gerne have en "skrue" som en gevindstang, der kan trækkes gennem den bærende bjælke og ind i tømmermuren, som jeg derefter kan stramme med en møtrik. Jeg er ingen bygningsingeniør, men det burde vel stabilisere det ret godt sammen med en limtræsbjælke?
Alternativet med en dyksav er også en udfordring, hvis man saver lægterne over, skal man nok være forberedt på, at hele væggen bevæger sig, er jeg bange for. Jeg ved heller ikke, om det bliver stabilt at placere 3-4 stk. 2" udenpå hinanden.
//Rickard
Det er jo ikke nødvendigt at fastgøre den bageste bærelinje til væggen, dimensionér gavlbjælkerne op og lad den bageste bærelinje ligge på dem.
Klik her for at svare