Hej alle sammen!

Har for nylig købt et skærmtag, som jeg efter at have diskuteret med bekendte er blevet usikker på, om det faktisk kan monteres på en god måde i murstensfacade, uden at risikere at det løsner sig eller løsner mursten.

Taget er af følgende type med 4 indfæstningspunkter.
https://www.designtak.se/products/entretak-easy-collection-flat-d800mm

Udfordringen ser ud til at være at fastgøre taget i andet end bare mursten.
En tanke er at sætte det lidt lavere end anbefalet for at prøve at ramme overliggeren over hoveddøren med de nederste skruehuller.

Nogen der har erfaring eller tanker om dette? Ikke engang leverandøren ville/kunne give svar på dette, sandsynligvis for at undgå "ansvar".

B
Det tag skal du ikke hænge i murstensfacaden.
Du skal have stolper yderst.

K
B byron v2 sagde:
Det tag skal du ikke hænge i teglfacade.
Du må have stolper længst ude.
Forstår ikke hvorfor det skal være stolper længst ude?

Kiggede på plugs til tegl og hvis du har hulsten, så tror jeg, at taget definitivt er for tungt til kun at fastgøres i facaden. Har du massivtegl så måske, afhængigt af hvilken dimension på taget du har købt. Men selv der er det en grænsesituation.

Hvordan ser det ud bag teglene, er der luftspalte eller er der fastgørelseselementer bagved som du kunne køre en længere gennemgående skrue til?

Senest redigeret:
For mange år siden fastgjorde jeg et lignende skærmtag på mit hus med murstensfacade, men dengang tog jeg skruer, der var så lange, at de gik helt ind i træfacaden bagved. Hullerne i murstenene var lidt større end skruerne, så de gik frit i murstenen. Fungerede fremragende.

• Synes
sandos
  • Laddar…
B
K kniv sagde:
Forstår ikke hvorfor det skal være stolper yderst?

Jeg kiggede på plug til mursten, og hvis du har hulsten, tror jeg, taget er for tungt til kun at blive fastgjort til facaden. Har du massiv mursten, så måske, afhængigt af hvilken dimension på taget, du har købt. Men selv der er det stadig på grænsen.

Hvordan ser det ud bag murstenen, er der luftspalte, eller findes der fastgørelseselementer bag, som du kunne køre en længere gennemgående skrue til?
Hvis man har stolper, bliver der ingen bøjning. Så bliver det kun vægten nedad, ikke udad.

K
B byron v2 sagde:
Har man stolpar blir det ingen böjverkan. Då blir det bara tyngd neråt, inte udad.
Ja helt sikkert, det er jeg med på, læst til ingeniør og studeret holdf. Men har du overhovedet kigget på TS' link? Stolper fungerer ikke med det tag uden videre modifikation. Derudover skrev du, at det skal være stolper, det er næppe et must i alle situationer.

Download appen Hilti Expander

der får du svar på hvad de beregner med for fastgørelse

T Thomas_Blekinge sagde:
For mange år siden fæstede jeg et lignende skærmtag til mit hus med murstensfacade, men da tog jeg skruer, der var så lange, at de gik hele vejen ind i træfacaden bagved. Hullerne i murstenen var lidt større end skruerne, så de gik fri i murstenen. Fungerede udmærket.
Tror, at jeg kan nå træreglen over dørkarmen, hvis jeg tager en rigtig lang skrue i de nedre fæster.

• Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
B
K kniv sagde:
Jo absolut det er jeg med på, studeret til ingeniør og læst holdf. Men har du overhovedet kigget på TS link? Stolper fungerer ikke med det tag uden videre modifikation. Derudover skrev du, at det skal være stolper, er næppe et must i alle situationer.

B
Professionsbacheloringeniører kaldte vi altid for højebukser eller teknikere under studietiden :).
Vejer man af mod stolper får du ingen bøjning. Bare tryk nedad.
Fastgør med bøjning i skaltegl må I klare på højebukseriet (letingeniøruddannelsen)

Mvh
Clark Olofsson
Jur.kand
MSc indek

B byron v2 sagde:
Det tag skal du ikke hænge i teglfacade.
Du skal have stolper yderst.
Men hvis du kigger på modellen, så er dette et tag, der er beregnet til at hænge i to konsoller på facaden.
Skal man have stolper, bliver det en helt anden konstruktion/model af tag.

Sen måske denne model af tag ikke virker på teglfacade, det ved jeg ikke.
Men jeg kunne tro, at så længe konsollerne har tilstrækkelig højde, og du finder regelsættet bag facaden og kan skrue i det, så det ikke bare hænger i teglstenene, så fungerer det nok.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.