Et af sommerens projekter er at bygge noget, der ligner en pergola i tilknytning til terrassedørene, tanken er, at "taget" (regler på højkant som solbeskyttelse) skal gå under tagfoden..

Jeg foretrækker, at det er en fritstående konstruktion, der står på fire stolper. Den kunstnerisk ansvarlige for boligen synes, at det ville se klodset ud med stolper nogle cm fra husvæggen.

Kruxet er, at huset har træstamme med facade tegl, og jeg for at undgå stolperne har jeg brug for, at noget skal fæstes i facaden. Jeg føler mig ikke helt komfortabel med at lave den fastgørelse, selvom en tidligere konstruktion havde bjælkesko, der var skruet i fugerne til dette formål. Jeg tænker, at bevægelser kan få fuger/sten til at sprække, hvis det ikke går ind i træbjælker bagved.

Så, hvad har jeg af alternativer, hvis jeg skal undgå stolperne inde mod væggen? Bærelinje højt op ad væggen fungerer nok heller ikke, uanset hvad skal en sådan stadig fastgøres på en god måde.

Ideer?

Alternativerne er stolper inde mod væggen eller bærende bjælke, der skrues i facaden.
Andet alternativ kan jeg ikke komme i tanke om.

Men hvis du skal have stolper inde ved væggen, så kan det være tilstrækkeligt med en simpel 45x95 stående, som du lægger en bærende bjælke på. Du behøver ikke have den nogle cm ud fra husvæggen. Den kan være tæt mod væggen og stikker kun ud 45mm.

Men den skal du også fastgøre til væggen selvfølgelig.

Det er en helt normal fremgangsmåde at skrue bærende bjælker med f.eks. facadeplug i murstensfacader, så jeg tror ikke, du behøver bekymre dig om sprækker.

Er spontant enig med æstetisk ansvarlig (hvorfor sker det aldrig herhjemme!?)

Et billede af indgangen ville hjælpe med tips.

Her er et billede af altandørene + et billede af facaden rundt om hjørnet, som også skal have samme behandling, altså stolper et stykke ud og en form for regler, der forhindrer den værste sol i at komme ind gennem vinduerne.

• Altandør og facade med mørke stolper, klar til behandling for at blokere sollys.
  • Rød murstensfacade med vinduer, sort afdækning på grund, stenplader i række langs væggen.
De blev vist meget små, her er større. :-)

• En sort parasol sammenklappet i en have ved siden af et murstenshus med en terrasse og nogle buske i baggrunden.
  • Række af firkantede fliser langs en murstensvæg, placeret på sort plastdug ved siden af en rød murstensbygning.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.