B
Jeg bygger en pergola, hvor jeg har lavet en ramme med 45x145, som er cirka 4 meter. Nu vil jeg indfælde 45x120 reglar mellem disse med cc 400. Vil altså ikke have, at reglarne ligger ovenpå, som man ofte ser.
Tænkte, at jeg skruer disse fra ydersiden med et par 6x100-skruer i begge ender. Bliver dog usikker på, om det vil holde, eller om træet er svagere, når jeg skruer i endetræ?

Bifoger et lille billede af, hvordan jeg tænker.

B
Skulle have gået op i dimension på skrue 6x140 fx.

B
Ja det er måske klogt, hvis jeg skal skrue i endetræ.

Begynder at overveje, om jeg måske skal skære ud i stolperne i stedet.

Det bliver lettere at skrue fast, men jeg ved ikke, om jeg synes det er så pænt at se en masse stumper af stolperne, der stikker op. Vil ikke lægge stolperne i den anden retning heller, da jeg tror, det ser dårligere ud.

• Trækonstruktion med søjler og bjælker i en naturlig, skovbevokset bakkeområde under overskyet himmel.
T
Vores balkon er bygget af 45x220 og den er fastgjort mod facaden i en regel på den måde du beskriver - med skruer ind i endetræet - og jeg tror, at de brugte 3 skruer i hver regel. Dimensionen på skruerne var nok 6x180 mm.
Derefter hviler reglerne på en limtræsbjælke ca. 2 m fra facaden og er skruet på samme måde i en afsluttende regel i yderkant. Reglerne er sat med c/c 600 mm, og der er ingen problemer med bæreevnen eller svaj.

I en pergola er der ikke nogen større belastning, så jeg tror absolut, at to skruer 6x140 i hver ende skal være tilstrækkelige til at holde dine regler på plads.

Findes der bjælkesko til den type konstruktioner, som du kan spraymale, før du sætter dem op
Balksko til konstruktionsprojekter, metal med huller til skruer.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.