Overvejer stærkt at bygge en pergola i vores solhjørne, som derefter skal suppleres med en vandtæt udtrækkelig dug nedenunder til sol- og regnbeskyttelse.
Den ene gavl skal jeg fæstne til facaden (skalstenmur), og en stolpe skal stå frit på muren, der indrammer terrassen. Problemet er det sidste hjørne, da garagevæggen er den anden væg af vinklen, og tagudhænget/tagrenden slutter ¨~2m over jorden. Jeg kan altså ikke fæstne i væggen, for så bliver pergolaen for lav. Derfor ville det have været praktisk at løfte det hele lidt op på taget (~40 graders tagvinkel).
Nogle forslag til løsninger?
Mine eneste forslag hidtil er:
-en tagbro, som man fæstner lægterne i. Dog ikke pænt, og spørgsmålet er, om det holder.
-Sætte en yderligere stolpe uden for tagudhænget. Kedeligt dog at få en stolpe 50cm fra væggen.
Se billede af problemet nedenfor (dårligt mobilbillede, svært at fotografere når solen skinner). Indfæstningen i murstensvæggen skulle altså begynde lidt til venstre for det lille vindue og slutte over det store vindue til højre på billedet. Taget til venstre er der, jeg ville have brug for at lægge det ene hjørne op (det skal have et vist fald mod fotoet, så vandet kan løbe af, dugen skal trækkes venstre->højre)
Du bør ikke bruge garagetaget til fastgørelse. Pergolaen bør konstrueres, så den fjerde stolpe flyttes ud, dvs. placeres excentrisk/asymmetrisk. Det vil kræve en vis forstærkning. Læg en skitse ud af din pergola, så kan du få mere konkrete synspunkter.
Desværre har jeg ikke fået lavet en 3D-model af mit hus endnu, så her kommer nogle hurtige skitser baseret på den originale tegning.
Den sorte, tykke streg er muren, der afgrænser vores terrasse. Jorden skråner ned mod vejen efter muren.
Problemet med at sætte en stolpe mere er, at den ender midt på vejen, hvor man vil gå, da den er placeret 50 cm fra væggen og passagen kun er omkring 1m bred.
God skitse! Siger alt hvad man behøver at vide. Der findes flere mulige løsninger, lidt afhængig af hvilken slags tag du tænker dig. Du kan stille en stolpe yderst på muren og lægge en bjælke på den, der går ind i hjørnet. (Se vedhæftet skitse) Derefter lægger du tagbjælkerne på denne i en let skrå vinkel og lader dem være frie i den ende, der ligger over garagetaget. Du kan også eksperimentere med taghældningen. Det bedste er vel at lade vandet løbe af på garagetaget, som allerede har tagrender.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.