Jeg skal lave en tilbygning på 6x4,5m til huset, som skal stå på muret krybekælder. Dog overvejer jeg, om jeg kan undgå at dobbelt-mure mod den eksisterende krybekælder og i stedet fastgøre gulvbjælkelaget med bjælkesko direkte på den eksisterende krybekælder. Er dette godkendt ifølge kunstens regler?

Ja, sådan gør man altid :)

For resten, skal du ikke fæstne bjælkeskoene i bef. Bjälklaget? Eller mente du muren?

Tak for hurtigt svar.

Tilbygningen skal have gulvet sænket et trappetrin ca. 15 cm, hvilket betyder, at jeg i så fald skal fastgøre med balksko i muren. Er det ok?

Nå ok. Nej du kan ikke sætte bjælkeskoene direkte i muren, da må du forankre en regel i muren først og derefter bjælkeskoene. Hvad er det for materiale i muren. Hvis det er leca, er det svært at få godt greb. Men hvis du gør sådan, burde du kunne sætte støtte på eksisterende. Sula med stolper op mod det nye bjælkelag, for sula stikker vel ud ca. 10 cm muren? Fungerer det ikke, er det nok desværre at mure, der gælder.

Det eksisterende hus er bygget i slutningen af 50'erne, jeg tror, at blokkene er en form for letbeton, men ikke leca. Men det lyder som om, at mure op er den bedste løsning. Et opfølgende spørgsmål, som jeg også har, er om jeg skal forankre den nye krybekælder i den eksisterende med armering (indborede)?

Har du noget underlag at mure på ved siden af muren, eller skal du støbe en ny sokkel der? Nja, jeg tror ikke det er nødvendigt at forankre muren i muren. Men at fæstne det nye bjælkelag i den eksisterende mur ville jeg nok have gjort med passende fastgørelse.

Jeg skal sandsynligvis støbe en ny sokkel i så fald, hvis der skal mures. Ok, du havde altså forankret en regel i muren og fastgjort bjælkelaget i den? Spørgsmålet er bare, hvad støtterne skal bestå af. Jeg antager, at der skal være så lidt træ i krybekælderen som muligt.

Lange balksko som hænger ned fra eksisterende bjælkelag?

Ja, det ville jeg have gjort, så man kan rette reglerne, hvis de er skæve. Støtter af træ behøver du nok ikke at have, hvis du murer. Men det føles som om, man vil forankre det nye i det gamle på en eller anden måde.

Interessant, ja det kunne måske være et godt alternativ, men findes der så lange bjælkesko?

Det har jeg ikke set, at det findes.

Bjælkesko til masonitbjælke findes i 500 mm.

Ok tak for info.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.