21,288 læst ·
28 svar
21k læst
28 svar
Fastgørelse af gulvlister til væggen
Almindelige glatte fodlister (sokler) skal ind i lejligheden mod dels betonvæg nogle steder og letbeton andre steder.
Det jeg primært er bekymret for er, at væggene er lidt ujævne, især på den længste væg.
Mit spørgsmål er dels, hvordan man nemmest fastgør på de forskellige steder, og frem for alt hvordan man fastgør, når væggene ikke er helt lige?
Det jeg primært er bekymret for er, at væggene er lidt ujævne, især på den længste væg.
Mit spørgsmål er dels, hvordan man nemmest fastgør på de forskellige steder, og frem for alt hvordan man fastgør, når væggene ikke er helt lige?
Sømpløk formentlig, alt bore-pløkke-skrue. Du må nok acceptere, at soklen ikke ligger tæt mod væggen overalt, hvis væggen er så ujævn, som du beskriver. Fyld "hullerne" med latex og mal i samme farve som soklen, så det ikke ses.
Anker søm kender jeg ikke til overhovedet fra tidligere.estwing sagde:
Googled lidt og fandt følgende:
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-22840.aspx
Men for disse antager jeg, at du skal forbore som du skriver, hvilket gør, at det måske bliver besværligt sammenlignet med sømpløkker, som er blevet foreslået?
Anker søm ikke et alternativ når det gælder letbeton?
findes lister med et spor i af noget presset materiale som er laminerede/finér i forskellige farver som man fastgør ved at bore et hul efter en skabelon og derefter indsætter en rawlplug som fungerer som clips dvs er firkantet i den anden ende som man trykker listen på syntes det var meget smart og der bliver desuden ingen skruehuller, ved dog ikke hvordan det bliver hvis man har meget ujævne vægge, hvor godt clipset holder listen i så fald. findes bl.a. på bauhaus i forskellige farver, måske ikke de billigste gulvpaneler man kan finde koster omkring en hund for 2 meter har jeg for mig, lette at geringsskære hjørner med desuden.
nej nej ikke dem dem er for at montere beslag med.savio sagde:
vi bruger de her på jobbet nu.
nu arbejder jeg ikke før torsdag, så kan kigge da hvad de hedder.
sømplug har vi gået fra.'
men de fungerer også.
med venlig hilsen
snickar estwing
Jeg tænker, at det måske er sværere at lime, når væggene er ujævne? Hvis man skruer dem, presses listerne jo nemmere mod væggen, tænker jeg, har jeg ret?para sagde:
Jeg skal måske prøve at lime på de steder, det går iøvrigt, fungerer pl 400 i dette tilfælde eller?
Ja, det virker fremragende.savio sagde:
Jeg limede alle sokler i en tidligere lejlighed med PL400.
Selvom væggene var meget buebøjede, så gik det at få det perfekt med hjælp af stave/pinde/kæppe som jeg spændte mod den modsatte væg.
Interessant!Gabbe1 sagde:
At spænde dem lyder dog lidt besværligt
Hvordan spændte du, mener du?
Havde du stænger, der var præcis lige så lange som til den modsatte væg og spændte dermed?
Moderator
· Stockholm
· 57 857 indlæg
Jeg har limet mod en pudset væg. Jeg fastgjorde en regel mod gulvet med dobbeltsidet tape. Og spændte med kiler mod reglen.