Almindelige glatte fodlister (sokler) skal ind i lejligheden mod dels betonvæg nogle steder og letbeton andre steder.

Det jeg primært er bekymret for er, at væggene er lidt ujævne, især på den længste væg.

Mit spørgsmål er dels, hvordan man nemmest fastgør på de forskellige steder, og frem for alt hvordan man fastgør, når væggene ikke er helt lige?

Sømpløk formentlig, alt bore-pløkke-skrue. Du må nok acceptere, at soklen ikke ligger tæt mod væggen overalt, hvis væggen er så ujævn, som du beskriver. Fyld "hullerne" med latex og mal i samme farve som soklen, så det ikke ses.

hej.
findes der specielle ankarspik til dette.
borrer med 4 mm slagborr, så findes der hvide ankarspik.
dette gælder beton nu.

mv
snickar estwing

estwing sagde:
hej.
finns speciella anker søm for dette.
borrer med 4 mm slagbor, så findes der hvide anker søm.
dette gælder beton nu.

mvh
tømrer estwing
Anker søm kender jeg ikke til overhovedet fra tidligere.
Googled lidt og fandt følgende:
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-22840.aspx

Men for disse antager jeg, at du skal forbore som du skriver, hvilket gør, at det måske bliver besværligt sammenlignet med sømpløkker, som er blevet foreslået?

Anker søm ikke et alternativ når det gælder letbeton?

Lim dem der med noget montagelim eller lignende ellers.

W
findes lister med et spor i af noget presset materiale som er laminerede/finér i forskellige farver som man fastgør ved at bore et hul efter en skabelon og derefter indsætter en rawlplug som fungerer som clips dvs er firkantet i den anden ende som man trykker listen på syntes det var meget smart og der bliver desuden ingen skruehuller, ved dog ikke hvordan det bliver hvis man har meget ujævne vægge, hvor godt clipset holder listen i så fald. findes bl.a. på bauhaus i forskellige farver, måske ikke de billigste gulvpaneler man kan finde koster omkring en hund for 2 meter har jeg for mig, lette at geringsskære hjørner med desuden.

savio sagde:
Ankerpigg kender jeg slet ikke fra tidligere.
Googled lidt og fandt følgende:
[link]

Men for disse antager jeg, at du må forborre som du skriver, hvilket gør, at det måske bliver besværligt sammenlignet med sømplug, som er blevet foreslået?

Ankerpigg ikke et alternativ når det gælder letbeton?
nej nej ikke dem dem er for at montere beslag med.
vi bruger de her på jobbet nu.
nu arbejder jeg ikke før torsdag, så kan kigge da hvad de hedder.
sømplug har vi gået fra.'
men de fungerer også.

med venlig hilsen
snickar estwing

para sagde:
Lim dem fast med noget montagelim eller lignende ellers.
Jeg tænker, at det måske er sværere at lime, når væggene er ujævne? Hvis man skruer dem, presses listerne jo nemmere mod væggen, tænker jeg, har jeg ret?

Jeg skal måske prøve at lime på de steder, det går iøvrigt, fungerer pl 400 i dette tilfælde eller?

De hedder "Sockelspik" producent Gunnebo industrer.

helt korrekt, kunne bare ikke huske navnet.
thnx!!!

vh
snickar estwing

savio sagde:
Jeg skal måske prøve at lime de steder det går iof, virker pl 400 i så fald eller?
Ja, det virker fremragende.
Jeg limede alle sokler i en tidligere lejlighed med PL400.
Selvom væggene var meget buebøjede, så gik det at få det perfekt med hjælp af stave/pinde/kæppe som jeg spændte mod den modsatte væg.

Gabbe1 sagde:
Ja det fungerer fint.
Jeg limede alle sokler i en tidligere lejlighed med PL400.
Selvom væggene var meget bølgete, gik det at få perfekt med hjælp af stænger/pinde/kæppe, som jeg spændte mod den modsatte væg.
Interessant!

At spænde dem lyder dog lidt besværligt :o
Hvordan spændte du, mener du?
Havde du stænger, der var præcis lige så lange som til den modsatte væg og spændte dermed?

Skal kigge op sokkelspik (Gunnebo) som også nævnes i tråden.
Nogen der ved hvor man køber disse?

Disse anvendes kun i beton? Ikke i letbeton?

bare i btg.
tjek med beijer først.
med venlig hilsen
snickar estwing

Jeg har limet mod en pudset væg. Jeg fastgjorde en regel mod gulvet med dobbeltsidet tape. Og spændte med kiler mod reglen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.