Hej,

Vi skal bygge et altantag, og jeg undrer mig over, hvordan man bør gøre fastgørelsen af bærelinjen i facaden for ikke at risikere at ødelægge pudset. Jeg tænker dels på risiko for revnedannelse ved selve fastgørelsen (dvs når man strammer skruerne), og dels eventuelle fremtidige problemer (fx fugt) med at have træ fastgjort direkte mod pudset. Vores murer sagde, at det er godt at have fx metal mellem puds og træ, men har ikke fundet nogen gode beslag/balksko, der minimerer antallet af huller i pudset. Har også overvejet at have andet materiale (plastliste osv.) mellem træ og puds..

Er der nogen, der ved, hvordan man skal gøre for at undgå problemer med pudsfasaden?

Taknemmelig for hurtige svar, tænkte at begynde i weekenden.. :)

Hvad er der bag pudsen?

Det er et gammelt hus (1938) af trækonstruktion, så der sidder træ bag pudset (temmelig kraftigt mener jeg, 3-4 cm tykt), derefter lidt vass og hønsenet imellem.. Er ikke så bekymret for at få det til at sidde fast, mere bekymret for hvad der vil ske med pudset som vi for øvrigt lavede om i efteråret.

Ah ok, så forstår jeg din bekymring, det føles som om pudset er ret følsomt på en sådan facade. Har desværre ingen erfaring med puds på trækonstruktion, så jeg kan ikke svare på dit spørgsmål om revner. På bagsiden af bærelisten havde jeg hæftet syldpapp fast som fugtbeskyttelse.

Her havde du lidt mere info end i din anden tråd i samme emne!

Med den vægkonstruktion kunne du bruge dig af afstandsrør, der forhindrer, at pudset knuses.

tak for svar! syllpapp lyder som et godt alternativ mellem træ og puds.

Er der nogen andre, der har tips til at undgå revnedannelse?

Hej Anaitis, så ikke dit svar, før jeg takkede for tip om syllpapp..

Kan du give lidt mere info om distansrørene? hvilken type og længde i så fald for at bevare god bæreevne i konstruktionen?

Distansrørene indsættes gennem pudsen, så de forhindrer, at denne knuses.
Tilpas diameteren, så den stemmer overens med en tilgængelig hulsav på markedet.
Du fræser derefter med hulsaven ud puds i en sådan grad, at rørstumper kan trykkes ind i pudsen.
Rørene holder derefter dine beslag eller trædetaljer væk fra pudsen, så du kan stramme ordentligt med skruer uden at knuse pudsen.
Materiale til rørene kan være galvaniseret stål, aluminium, rustfrit eller plast.

OK, tak. Fik fat i en fyr på Beijer, der anbefalede omtrent samme løsning, men hvis vi fik problemer med bæreevnen, kunne man sandsynligvis køre med blot pap bag bærelinjen ifølge ham (altså uden afstandsstykker i så fald).

Et andet spørgsmål; skal man virkelig bruge trykimprægneret træ til tagkonstruktionen? kan forstå, hvis man skal have det til stolperne, men ikke rigtig at det skulle være nødvendigt til spær osv., som sidder lige under plastpladerne (tagbelægningen).. Vi vil male hvidt og vil gerne undgå at vente 2-3 år med malingen.

Ved nogen, hvad der gælder?

Nej jeg havde brugt almindeligt træ til dette og malet alle sider inden opsætning (olieret, grundet og malet første gang) for derefter at gøre sidste strygning, når alt er opsat. Farve og syllpapp på bagsiden giver en fuldgod beskyttelse. Hvis det er kanalplast du skal sætte, så skal desuden (i de fleste tilfælde) træet være malet, hvis det ligger mod plasten, for ellers kan den blive misfarvet.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.