Hej. Jeg vil sætte et lag på 50mm leca/letbeton på en slidt massiv murstensvæg dateret før 1900. Dette er indersiden af en ydermur (ikke kælder). Væggen er muret med kalkmørtel og er delvist/for det meste uden puds. Synes tør, men nu er det jo sommer.
Væggen føles for ujævn til lim, men nu tænker jeg, at det kan fungere med gipsmørtel?

Virker dette?

Det er altså for at fylde rummet bag ved reglerne. Denne del af væggen mangler et lag mursten sammenlignet med den tilstødende væg.

• Byggeprojekt på en gammel murstensvæg med træregler og ujævn puds, klar til montering af 50mm letbeton. Fokus på væggens struktur og detaljer.
Senest redigeret:
Tror billede og videre beskrivelse af formålet er nødvendigt

A Alexn72 sagde:
Tror billede og videre beskrivelse af formålet behövs
Opdateret indlægget med billede og formål

Skal træreglerne være tilbage?

A Alexn72 sagde:
Skal træreglarne være tilbage?
Japp. Der er et 7cm hulrum mellem reglarne og teglet.

Så lyder det som en omstændelig løsning.
Skal alt så dækkes med gips?

A Alexn72 sagde:
Då låter det som en omständig løsning.
Ska alt sen dækkes med gips?
Ja det er tanken. Osb + gips. Mener du, at det er unødvendigt? Skal man bare lade det være tomt?

F Fredric Berling sagde:
Ja det är tanken. Osb + gips. Menar du att det är onödigt? Ska man bara lade det være tomt?
Ja, det er bare at skive igen. Stoppe i isolering, hvis du vil.

• Synes
BSOD og 1 anden
  • Laddar…
P petererlandsson1194 sagde:
Ja, det är bara at skive igen. Stoppe i isolering om du vil
O
P petererlandsson1194 sagde:
Ja, det är bara at skive igen. Stoppe i isolering om du vil
Lidt bange for at isolere med almindelig isolering mod væggen, hvis der nu skulle vandre fugt der. Tænkte at letbeton var et mere sikkert alternativ. nervøst at efterisolere væggen indefra uanset. .

Claes Sörmland
Det er vel bare at mure lecan op med mørtel på den gamle væg? Hvis det alligevel skal mures, følg standard tænker jeg.

Claes Sörmland Claes Sörmland sagde:
Det er vel bare at mure lecan op med mørtel på den gamle væg? Hvis der alligevel skal mures, følg standarden tænker jeg.
Problemet med dette er, at jeg da skal bruge kalkpuds/mørtel, fordi man ikke må bruge noget hårdere end det, som det er muret med fra starten (?). Og kalkmørtel hæfter dårligt på leca tilsyneladende. Ifølge kalkmørtel dokumentationen.

F Fredric Berling sagde:
Ja det er tanken. Osb + gips. Mener du, at det er unødvendigt? Skal man bare lade det være tomt?
Hvis du alligevel skal have træ i væggene, så vil jeg sige, at det er ligegyldigt.
Jeg ville tage sten- eller glasfiberisolering og gips på dem.

• Synes
Plutus
  • Laddar…
A Alexn72 sagde:
Hvis du alligevel skal have træ i væggene, så vil jeg sige, at det er ligegyldigt.
Jeg ville tage sten eller glasfiberisolering og gips på dem.
Direkte mod murstenen?

F Fredric Berling sagde:
O

Lite bange for at isolere med almindelig isolering mod væggen, hvis der nu skulle vandre fugt der. Tænkte at letbeton var et mere sikkert alternativ. Nervøst at efterisolere væggen indefra uanset. .
Så ville jeg være mere bekymret for træreglerne i øvrigt...
Er det over jorden, så bare plade igen og glem hullet bagved.
Er det under jorden, så er fejl nr.1 træreglerne.

Stålreglar burde fungere. Træfiber- alt. cellulosaisolering om man vil isolere.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.