Skal montere et indgangstag i glas, vejer ca. 55 kg. Der er 4 beslag, og i 3 af dem kan jeg finde en regel at fastgøre i. Men oppe til venstre er der ingen, altså kun træpanelet. Hvilke muligheder er der for god holdbarhed? Har prøvet med 60mm universalplug, men det virkede ikke, kunne måske have fungeret med 70mm, men svært at finde i varehusene.
Er der nogen, der har haft lignende problem og ved noget, der holder godt?
/Joel
Er der nogen, der har haft lignende problem og ved noget, der holder godt?
/Joel
Selvbygger
· Stockholm
· 10 104 indlæg
Hvorfor pløk, hvis det er træpanel? Bedre at fastgøre brættet ordentligt i de lægter det er sømmet i med en ordentlig skrue og derefter en passende grov skrue i panelet. Absolut ingen pløk i træ!
Magnus E K
Husejer
· Östergötland
· 4 029 indlæg
Magnus E K
Husejer
- Östergötland
- 4,029 indlæg
Angående vægten så må man nok regne på, hvor stor kraft det bliver ved befæstelsen, og også tage højde for snelast (tænk på en drive længst ud mod kanten) og den dynamiske kraft, når en 7 kilos havørn pludseligt lander.
Trodde helt enkelt att det inte skulle räcka att fästa i 22mm panel. Ville att pluggen skulle expandera i hålet och vrida sig bakom panelen så det håller bättre. Jag har skruvat extra på läkterna så panelen ska hålla bättre. Förstår att det inte är optimalt, men det är på 1 av 4 fästen så nån lösning måste jag fixa. Nu är det borrat hål på 10mm också så att endast skruva är svårt...R Robert-san01 sagde:
Medlem
· Blekinge
· 11 701 indlæg
Ingen plug her uden fede træskruer. Hvad har du for skruehuller i de øvre beslag?
Med den lille vinkel, der er mellem glasskiven og stængerne, får du en ret høj trækkraft på de øvre beslag.
Hvis glasset vejer 55 kg, så belastes hvert fastgørelsespunkt med 14 kg uden sne. Hvis jeg regner rigtigt, bliver trækkraften 14/sin30°=28 kg. Med en 8mm træskrue er det ikke noget problem, hvis skruen får ordentlig fat i lad os sige 50 mm træ.
Men hvis du kun har 28 mm panel og spinkle skruer, så ville jeg ikke have købt det.
Med den lille vinkel, der er mellem glasskiven og stængerne, får du en ret høj trækkraft på de øvre beslag.
Hvis glasset vejer 55 kg, så belastes hvert fastgørelsespunkt med 14 kg uden sne. Hvis jeg regner rigtigt, bliver trækkraften 14/sin30°=28 kg. Med en 8mm træskrue er det ikke noget problem, hvis skruen får ordentlig fat i lad os sige 50 mm træ.
Men hvis du kun har 28 mm panel og spinkle skruer, så ville jeg ikke have købt det.
Selvbygger
· Stockholm
· 10 104 indlæg
En grov Molly kan nok klare 30kg lige ud. Spørgsmålet er, om panelet kan holde til det uden at deles.
Selvbygger
· Stockholm
· 10 104 indlæg
En som denne ville jeg prøve.
https://www.hornbach.se/shop/TOX-Sk...=8229630&url=8229631&trackArticleCrossType=vb
https://www.hornbach.se/shop/TOX-Sk...=8229630&url=8229631&trackArticleCrossType=vb
Har også overvejet Molly, men det skal dog være rustfrit. Der er to skruehuller på beslaget, hvis det ikke knækker brættet, skal det holde?R Robert-san01 sagde:
Der er et skruehul på 11 mm. Okay, men nu har jeg ikke andet end facaden at fastgøre i, så 50 mm træ findes ikke...T Thomas_Blekinge sagde:Ingen rawlplug her, men tykke træskruer. Hvad har du for skruehuller i de øverste beslag?
Med den lille vinkel der er mellem glaspladen og stængerne får du en ret høj trækstyrke på de øverste beslag.
Hvis glasset vejer 55 kg, belastes hver fastgørelsespunkt med 14 kg uden sne. Hvis jeg regner rigtigt, bliver trækstyrken 14/sin30°=28 kg. Med en 8mm træskrue er det intet problem, hvis skruen får ordentligt fat i for eksempel 50 mm træ.
Men hvis du kun har 28 mm panel og slappe skruer, ville jeg ikke have købt det.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Fastgøre 45*95 stående, hvordan?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Sauna satu fästa lättbetong/leca
Bastu -
Fästa tungt föremål i vägg med kakel, gips och plywood
Kök -
Fastgøre i betonloft, hvor tungt?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Fastgøre tungt indgangstag i letbetonvæg?
Byggematerialer & Byggeteknologi