Vi bor i en lejlighed, der er bygget i slutningen af 1920'erne. For nogle år siden monterede jeg en lampkrog i loftet og husker, at jeg var lidt forvirret over loftet, men tænkte ikke så meget mere over det, da det føltes som om det sad fast. I en anden del af lejligheden brugte jeg gipsexpander, da der var et mellemrum, hvor den kunne udvide sig, men ikke i dette rum. Da det sad fast, virkede alt fryd og gammen, og nu har lampen siddet der i tre år uden problemer. Nu har vi dog planer om at skifte til en rigtig tung loftlampe, og med lidt efterforskning har jeg indset, at vi sandsynligvis har kloasongloft med rør, en nabo har i hvert fald fundet rør i væggene. Jeg vil se over fastgørelsen for at føle mig tryg og tænkte så kort og godt spørge, om nogen har styr på, hvor tykt rørlaget plejer at være? Det må vel alligevel være sådan, at jeg fandt en bjælke, da jeg lavede den forrige fastgørelse? Der hænger i hvert fald en nogenlunde stor marokkansk lampe af metal der i dag, og jeg kan ikke forestille mig, at den ville have siddet der, hvis skruen kun var fastgjort i rør og mørtel. :) Grunden til, at jeg spørger, er, at jeg befinder mig i udlandet og har kigget på en lampe, der kræver, at det sidder ordentligt. Forhåbentlig er det bare at bytte ud loftkrogen, der sidder i dag, til en længere skrueøje eller lignende. Det kan jo være, at kun en del af krogen sidder i bjælken i dag, og jeg husker ærligt talt ikke, hvor robust det føltes, da jeg satte den op.

Min lejlighed fra 1936 har ca. 25 mm puds og tagrør. Under det 25x100 brædder med ca. 10 mm mellemrum.

• Synes
Kingenkongen
  • Laddar…
Kloasongen var ofte 1 - 1,5 tommer dvs ca 25 - 40 mm

• Synes
Kingenkongen
  • Laddar…
Tak for jeres svar, meget værdsat! Lampen blev købt og er på vej i en stor pakke til Sverige. Selv er jeg tilbage i Sverige og skal afsted og finde en stor skrueøje!

T tergo sagde:
billede af sprækkepanel HN Byggnadsvård på Instagram: "Sprækkepanel med vassmatte i loftet, en enkel men holdbar konstruktion. Og det er muligt at vedligeholde/reparere. Vassmatte kan igen købes…"
Tak og buk! Billedet er virkelig beskrivende!

• Synes
tergo
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.