Hej der
Kan/man fastgøre taglægter til altantag, som normalt ligger på en indre bærende bjælke mod væggen, direkte mod den eksisterende spærre, parallelt med spærren og skrue lige ind?
Se billede.
Det drejer sig om limtræsbjælke 56x225 med en spændvidde fra spærren til den forreste stolpe på ca. 3100 mm.
Det ville lette enormt, hvis det kunne lade sig gøre, og hvis man må gøre det.
FYI... Det tidligere skærmtag havde vel typisk 45x120 som taglægter, som BARE var fastgjort på den frontbræt, som er fjernet på billedet. Da jeg rev det ned, overvejede jeg lidt, hvordan pokker det har holdt i 25 år. Se gerne billede til sammenligning.
Så er min løsning overkill.
Kan/man fastgøre taglægter til altantag, som normalt ligger på en indre bærende bjælke mod væggen, direkte mod den eksisterende spærre, parallelt med spærren og skrue lige ind?
Se billede.
Det drejer sig om limtræsbjælke 56x225 med en spændvidde fra spærren til den forreste stolpe på ca. 3100 mm.
Det ville lette enormt, hvis det kunne lade sig gøre, og hvis man må gøre det.
FYI... Det tidligere skærmtag havde vel typisk 45x120 som taglægter, som BARE var fastgjort på den frontbræt, som er fjernet på billedet. Da jeg rev det ned, overvejede jeg lidt, hvordan pokker det har holdt i 25 år. Se gerne billede til sammenligning.
Ja, det er jo der man vil have lasterne ned, så det lyder fornuftigt.E EasyCash sagde:Hej der
Kan/man får fastsætte tagregler til altantag, som normalt ligger på en indre bærende linje mod væggen, direkte mod den eksisterende tagspær, parallelt med tagspæren og skrue direkte ind?
Se billede.
Det drejer sig om limtræsbjælke 56x225 med en spændvidde fra tagspæren til forreste stolpe på ca. 3100 mm.
Det ville lette enormt, hvis det kunne lade sig gøre, og hvis man må gøre sådan.
FYI... Tidligere skærmtag havde vel typ 45x120 som tagregler, som KUN sad fast på den frontbræddefjæl, der er fjernet på billedet. Da jeg rev det ned, undrede jeg mig lidt over, hvordan pokker det har holdt i 25 år. Se gerne billede til sammenligning.
Hvis det har holdt i 25 år med en så svag konstruktion, ser det sikkert ud. Du gør ikke taget meget større end tidligere, vel?
Jo det går fra 15 kvm til ca 23. Så skal der være skydedøre nedenfor.Ulltand sagde:
Cc1200 på spær og dermed vil altantaget have det samme.
Årsagen til at jeg vil fastgøre sådan er fordi jeg så slipper for at fjerne tagsten osv. og fastgøre ovenpå.
Jeg har cirka en centimeter i højdemargin for at opretholde 4 graders hældning på taget lige nu.
E EasyCash sagde:Jo det går fra 15 kvm til ca 23. Så skal der være skydedøre forneden.
Cc1200 på spær og således kommer altantaget til at have det samme.
Årsagen til, at jeg vil fastgøre sådan, er, så slipper jeg for at fjerne tagsten osv. og fastgøre ovenfra.
Jeg har cirka en centimeter i højdemargin for at bevare 4 graders hældning på taget lige nu.
Hvor stort er taget på huset? Har I nogen snebelastninger at tænke på, hvor huset står?
Men igen, hvis "brættet" holdt til dette i 25 år, så lyder det sikkert synes jeg.
Jeg synes det også, men ville høre fra nogen, der måske har gjort det på denne måde før. Nej, huset er vel normalstort, 90 kvm grundplan, 1,5 plans med 38 graders taghældning.Ulltand sagde:
Snezone 2.5
Derfor 56x225 tagregel, som jeg har i tankerne.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Skal du have 1200 mm c/c afstand mellem terrassens limtræsdragere? Skal terrassetaget være isoleret? Hvor på spærhøjden tænkte du på at samle limtræsdrageren?
Ja det passer 1200cc. Altantaget vil være 32mm kanalplast. Som det ser ud nu fra Expodul.J justusandersson sagde:
Jeg tænkte at fastgøre altantagets tagregel præcis som på billedet. 4 skruer direkte ind i spæret og med 4 graders hældning.
Det vil blive god holdfasthed. Kan jo øge antallet af fastgørelsespunkter i de eksisterende spær noget - fx fire skruer som du havde tænkt plus to gennemborende bolte med skive og møtrik.
Fire graders hældning er i mindste laget. Det kræver nok en specialplade (under renden) for at tagvandet ikke skal kunne trykke baglæns.
Fire graders hældning er i mindste laget. Det kræver nok en specialplade (under renden) for at tagvandet ikke skal kunne trykke baglæns.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det bliver 5-6 kN (500-600 kg) ekstra last på det aktuelle punkt. Det er ikke ubetydeligt, men burde gå fint i betragtning af, at du sandsynligvis har en ramverkstakstol med støtteben. Tænk på snesikring. Du kan ikke gå på et kanalplasttag og skovle sne.
Tak for svar!S Spikrätaren sagde:Det vil blive god bæreevne. Kan jo øge antallet af fastgørelsespunkter i de eksisterende tagspær noget - fx fire skruer som du har tænkt plus to gennemgående bolte med skive og møtrik.
Fire graders hældning er i underkanten. Det kræver nok en specialplade (under renden) for at tagvandet ikke skal kunne presse bagvejen.
Jo alternativet er at gå ned i skydedørsparti størrelse i højden for at forbedre det eller op på taget. Begge alternativer er ikke sjove.
Godt tip med plade.
S Spikrätaren sagde:Det kommer blive goda bæreevne. Kan jo øge antallet af fastgørelsespunkter i de eksisterende tagspær lidt - fx fire skruer som du har tænkt plus to gennemgående bolte med skive og møtrik.
Fire graders hældning er lige i underkanten. Det kræver nok en specialplade (under renden) for at tagvandet ikke skal kunne presse bagvejen.
Enig. Tagspæret får ingen øget last på noget kritisk sted. Det er, hvordan væggen kan optage den øgede last, og der bør der være god margin.
Det bliver vel omkring 7,5 kN i hvert tagspærsted.
Bliver der sindssygt meget sne, kan man jo skovle
Senest redigeret:
Fremragende, så fortsætter jeg med at skitsere.Ulltand sagde:
Men er jeg ikke ret i, at tagreglen skal gå helt ind til væggen?