Hej!
Jeg vil fremover bygge en væg i min stue for at dele den op.
Gulvreglen skruer jeg i gulvet, har jeg tænkt. Ligeså stolperne, der fastgøres til væggen med skruer. Loftet er dog et skråloft, der mødes i en vinkel i midten så at sige, og loftet består af gips. Der hvor væggen skal gå, er der ingen træregler bag gipsen til at fastgøre selve loftreglen i.. min tanke er jo, at loftreglen sidder godt, hvis man fastgør den i loftet med et antal mollyskruer eller lignende. Der bliver jo ingen kræfter at tale om, da der vil sidde stolper mellem syllen og loftreglen, der aflaster loftreglen fra vægt. Den eneste kraft, jeg kan forestille mig, der påvirker den slags fastgørelse, er, hvis man løber i fuld fart ind i væggen..
Tænkte at bruge 45*45 med dobbelte plader, da jeg gerne vil bevare så meget rumareal som muligt. Det er vel nok?
Så hvad tror I? Findes der endda en anden løsning, der er bedre?
Jeg vil fremover bygge en væg i min stue for at dele den op.
Gulvreglen skruer jeg i gulvet, har jeg tænkt. Ligeså stolperne, der fastgøres til væggen med skruer. Loftet er dog et skråloft, der mødes i en vinkel i midten så at sige, og loftet består af gips. Der hvor væggen skal gå, er der ingen træregler bag gipsen til at fastgøre selve loftreglen i.. min tanke er jo, at loftreglen sidder godt, hvis man fastgør den i loftet med et antal mollyskruer eller lignende. Der bliver jo ingen kræfter at tale om, da der vil sidde stolper mellem syllen og loftreglen, der aflaster loftreglen fra vægt. Den eneste kraft, jeg kan forestille mig, der påvirker den slags fastgørelse, er, hvis man løber i fuld fart ind i væggen..
Tænkte at bruge 45*45 med dobbelte plader, da jeg gerne vil bevare så meget rumareal som muligt. Det er vel nok?
Så hvad tror I? Findes der endda en anden løsning, der er bedre?
Senest redigeret:
Ingen der har en idé? Har googlet uden at finde nogen med dette problem..
Medlem
· Blekinge
· 12 320 indlæg
Jeg ville ikke gøre det, for gips holder ikke særlig godt. Sæt en OSB-plade i loftet, som overfører kræfterne til reglen.
Lim takreglen med montagelim, samt et par mollyskruer. Limet fordeler kræfterne jævnere og bedre end skruer. Videre ville jeg have brugt 45x70 i dette tilfælde. 45x45 fungerer ellers til skillevægge, men i dit tilfælde vil man have al den øvrige stabilitet, man kan få.
Altvidende
· Stockholm
· 1 831 indlæg
Sidder ikke gipsen på gles? om ja så har du flere fastgørelsesmuligheder.
Hvor høj bliver væggen? 45x45 burde fungere men ikke højere end typisk 2700 mm så bliver det ustabilt. da ville jeg følge AG A's råd og bruge 45x70.
Hvor høj bliver væggen? 45x45 burde fungere men ikke højere end typisk 2700 mm så bliver det ustabilt. da ville jeg følge AG A's råd og bruge 45x70.
Jo, det sidder måske spredt bagved, det lyder mest rimeligt, men det må jeg jo tjekke først. Ellers bliver det vel lim og lidt molly. Jeg ved ikke rigtigt højden, men skal have dit råd i tankerne!Villa vista sagde:
En anden ting: skråtag som sagt, så skal væggen gå fra den ene ydervæg til den anden, altså langs med tagspærrenes retning. Men så skal jeg også sætte en væg den anden vej, så der bliver et mindre redskabsrum også. Så vil den tagregel sidde skråt så at sige. På den ene side kan man jo kappe reglen langs med så den bliver i linje med de lodrette regler, men på den anden side af tagreglen vil det sådan set blive som et mellemrum mellem tagreglen og gipsen, som senere skal på... Spiller det overhovedet nogen rolle? Man kunne måske bare tage en længere skrue, der rækker op til reglen øverst ved taget, eller behøver man ikke engang skrue gipsen helt oppe øverst?
Haha, føler at dette blev lidt sværforståeligt måske? Eller er I med på, hvad jeg mener? Kan tegne en tegning i morgen ellers!
Mvh
Har du gips i loftet, så sidder det med største sandsynlighed gles - Skal væggen rejses i spærrets retning, så sidder glesen med stor sandsynlighed på tværs, hvilket giver dig en ypperlig mulighed for at finde noget at skrue i. Lidt sværere på den anden væg i vinkel med den første, da du kan, helt simpelt, havne mellem to gles.
Borer du og bruger molly, så er sandsynligheden stor for, at du går igennem dampspærren, hvis huset er af nyere dato.
Byg den store adskillende væg først; beklæd siden mod det kommende depot med overflade, kortlæg ind i væggen eller mål ud og placér en ekstra regel der, hvor den anden væg skal møde den første - Skru derefter en regel fast på den nye væg som grundlag for væg nr. 2 + en regel på ydervæggen - Så skråskruer du overlæggeren i disse to og supplerer med lim mod loftet. Det vil fungere prima.
Havner du på en gles, er det jo bare at skrue i den...
Brug en regelsøger eller lignende, da du alligevel skal spartle og male, så kan man prøve at skrue dér, hvor væggen skal stå, indtil man finder noget - Er der derimod en dampspærre, ville jeg vælge en regelsøger...
Tænk på, at hvis du skal isolere på nogen måde, så er pladeregel bedre fra et lydperspektiv. Kig også på Piano Lydplade fra Isover for lydisolering.
Du skriver desuden to lag pr. side, og der siger jeg OSB og gips, så du kan hænge noget på den uden at tænke på, hvad du fastgør med.
Bruger du OSB og gips, så tænk på at forskyde samlingerne, dvs. OSB-samlinger laver du ikke på samme regel ind- og yderside væg, dette for den mest stabile væg muligt. Derefter sætter du gipsen forskudt over OSB-samlinger...
Borer du og bruger molly, så er sandsynligheden stor for, at du går igennem dampspærren, hvis huset er af nyere dato.
Byg den store adskillende væg først; beklæd siden mod det kommende depot med overflade, kortlæg ind i væggen eller mål ud og placér en ekstra regel der, hvor den anden væg skal møde den første - Skru derefter en regel fast på den nye væg som grundlag for væg nr. 2 + en regel på ydervæggen - Så skråskruer du overlæggeren i disse to og supplerer med lim mod loftet. Det vil fungere prima.
Havner du på en gles, er det jo bare at skrue i den...
Brug en regelsøger eller lignende, da du alligevel skal spartle og male, så kan man prøve at skrue dér, hvor væggen skal stå, indtil man finder noget - Er der derimod en dampspærre, ville jeg vælge en regelsøger...
Tænk på, at hvis du skal isolere på nogen måde, så er pladeregel bedre fra et lydperspektiv. Kig også på Piano Lydplade fra Isover for lydisolering.
Du skriver desuden to lag pr. side, og der siger jeg OSB og gips, så du kan hænge noget på den uden at tænke på, hvad du fastgør med.
Bruger du OSB og gips, så tænk på at forskyde samlingerne, dvs. OSB-samlinger laver du ikke på samme regel ind- og yderside væg, dette for den mest stabile væg muligt. Derefter sætter du gipsen forskudt over OSB-samlinger...
Huset er fra tidligt 1900 tal.. men totalrenoveret. Ved ikke hvordan et loft plejer at se ud. Men glesen sidder i så fald direkte under gipsen? Og derefter dampspærre mellem gles og spær?slacker sagde:Har du gips i loftet så sidder det med største sandsynlighed gles - Skal væggen rejses i spærretningens retning, så sidder glesen sandsynligvis på tværs, hvilket giver dig en glimrende mulighed for at finde noget at skrue i. Lidt sværere på den anden væg i vinkel med den første, da du kan, ganske enkelt, ende op mellem to gles.
Borer du og bruger molly, er der stor sandsynlighed for, at du går igennem dampspærren, hvis huset er af nyere snit.
Byg den store adskillende væg først og beklæd siden mod det kommende depot med overflade, indram i væggen eller mål ud og sæt en ekstra regel dér, hvor den anden væg skal møde den første - Træk derefter en regel fast på den nye væg som grundlag for væg nr. 2 + en regel på ydervæg - Dernæst skråskruer du overliggeren i disse to og komplementerer med lim mod loftet. Det kommer til at fungere glimrende.
Ender du på en gles, så er det jo bare at skrue i den..
Brug en regelsøger eller noget lignende, med tanke på at du alligevel skal spartle og male, så kan du prøveskrue, hvor væggen skal stå, indtil du finder noget - Er det derimod en dampspærre, ville jeg vælge en regelsøger...
Tænk på, at hvis du skal isolere på nogen måde, så er pladeregel bedre fra et lydperspektiv. Tag også et kig på Piano Lyddæmpningsplade fra Isover til lydisolering. Du skriver desuden to plader per side, og der siger jeg OSB og gips, så du kan hænge noget på den uden at tænke på, hvad du fastgør med.
Hvis du bruger OSB og gips, så husk at forskyde samlingerne, dvs. OSB samler du ikke på samme regel indeni og udenpå væg, dette for en så stabil væg som muligt. Derefter sætter du gipsen forskudt over OSB samlinger...
Okay, så jeg bygger den lange væg først og beklæder den side, som den anden væg kommer i vinkel mod, med OSB og gips. Derefter bare sætte en regel i ydervæg og en mod den beklædte væg?
Hvorfor ikke bygge alle regler og vægge færdige, inden jeg beklæder dem med gips? Spiller det nogen praktisk rolle?
Og den korte væg, der sidder i vinkel mod den lange væg, vil have en loftsregel, der sidder i skråloftet, skal man da købe en bredere loftsregel, så man kan save den, så det bliver, så at sige, 90 grader i forhold til gulvet? Bliver måske lidt tricky længere oppe på loftsreglen, når man skal fastgøre gipsen ellers? Måske spiller det ikke nogen rolle i hvert fald
Klik her for at svare