Hej!

Skal montere en Fresh intellivent 2.0. Kanalen i skorstenen er for stor til blæseren. En gammel jernramme sidder rundt om kanalåbningen. Har købt en dækkplade, der passer ret perfekt på jernrammen, som man kan montere blæseren på. MEN, det er ikke muligt at skrue dækkpladen fast i jernrammen, da mørtlen, der holder rammen på plads, risikerer at revne hvis jeg skruer i den. Derfor har jeg tænkt mig at lime dækkpladen på jernrammen. Problemet er bare, at sporene på dækkpladen, der ligger mod jernrammen, ikke er mere end måske 2 mm brede. Er det muligt at lime dækkpladen fast på så smalle spor med pl400, så det holder til blæseren? Er ikke hjemme, så kan ikke veje den, og kan ikke finde info på nettet, men den vejer jo ikke meget, måske nogle hundrede gram?

Dækkpladen:
https://www.hornbach.se/shop/FRESH-Tackplatta-Intellivent-vit/8494646/artikel-detaljer.html

Blæseren:
https://www.hornbach.se/shop/FRESH-Badrumsflakt-Intellivent-2-0-vit/5548677/artikel-detaljer.html

"Feta" plasttyper plejer ikke at lime særlig godt, men jeg ved ikke, hvordan PL400 fungerer. Hvis limet kun hæfter på plasten, burde det vel virke.

Ellers kan du måske lave en egen (alternativt bede nogen om at lave en) dækselplade i passende materiale, bare malla den af i den plast, du har, så kan du også fjerne sporene og få en større anlægsflade at lime mod.

• Synes
frihopper
  • Laddar…
Lexington Lexington sagde:
"Feta" plasttyper plejer ikke at lime så godt, ved dog ikke hvordan PL400 fungerer. Hvis limet kun fæster på plasten, burde det vel fungere.

Ellers kan du måske lave en egen (alternativt bede nogen lave en) dækkaplate i passende materiale, bare kopier den i plast du har, så kan du også fjerne sporene og få en større anlægsflade at lime mod.
Hvordan ved jeg, at dette er en "fed" plast?

Har købt en limtræsplade, som jeg kan lime fast, hvis det ikke skulle fungere med dækkaplate.

Da dette skal oppe på væggen, bliver det svært at presse det fast med tvinger. Hvor længe skal jeg presse dækkaplate eller limtræspladen, før jeg kan slippe?

Stickan56
Har jeg tolket problemet rigtigt, at hullet i metalrammen stort set er lige så stort som dækskiven (-nogle mm)? I så fald burde der vel være god plads i hullet til at lime nogle "reglar" fast i hullet for at sætte pladen i. (Reglar inden for citationstegn, da jeg selv ville undgå træ, hvis det er fugtig badeværelses-luft, der skal blæses ud, kan noget uorganisk materiale nok være mere passende.)

Så kan du jo have ret store anliggningsflader til limningen.

• Synes
Stickan56
  • Laddar…
Rummet er køkkenet, altså ingen fugtig badeværelsesluft. Skal bare bruge emhætten til grundventilation.
Måske er det nemmere med billeder =) :

Åbning i murværk til ventilation i køkkenet, med en sort ramme markeret omkring hullet. Ventilationsåbning i en murstensvæg med en sort flangepanel, ved siden af et hjørne med hvid væg. Hånden viser skalaen af installationen. En sort ventilationspladeramme, holdt op mod en murstensvæg i et køkken, uden synlig fugt.

• Synes
Lexington
  • Laddar…
F frihopper sagde:
Hvordan ved jeg, at dette er en "fed" plast?

Har købt en limtræplade, som jeg kan lime fast, hvis det ikke skulle fungere med dækpladen.

Eftersom det her sidder oppe på væggen, bliver det svært at presse det fast med tvinger. Hvor længe skal jeg presse dækpladen eller limtræpladen fast, før jeg kan slippe?
Sæt en klat lim på bagsiden af rammen på et passende sted, vent 48 timer og se, om du kan pille limen af med neglen.

• Synes
Dowser4711
  • Laddar…
Men egentlig har du bare brug for en sort plade i samme størrelse med huller i, som du så kan fastgøre din blæser i?

• Synes
CiaK
  • Laddar…
Lexington Lexington sagde:
Men egentlig har du bare brug for en sort plade i samme størrelse med huller i, som du så kan sætte din ventilator i?
Hvor køber jeg den plade, typisk Hornbach / Bauhaus... hvad er navnet på sådan en plade?

Hullesave igennem den og lime pladen på rammen med PL400?

Stickan56
F frihopper sagde:
Boresav igennem den og lim pladen på rammen med PL400?
Nej ikke PL400 men PL600.

• PL 400 er et lufttørrende opløsningsmiddelbaseret konstruktionslim, der limer både ude og inde og hæfter på de fleste materialer, også kolde, fugtige og olieholdige. Vandfast og frostsikret.

• PL 600 Wmax er et vandbaseret lim med maksimal styrke og øjeblikkelig vedhæftning, som gør det muligt at lime tungere genstande direkte på væggen uden støttefiksering.

/Stickan

Senest redigeret:
  • Synes
frihopper
  • Laddar…
Er lidt tøvende over for pladen, da jeg jo skal klippe den til. Jeg har en enkelt pladesaks, men det er vel ret tvivlsomt, at jeg kan klippe det pænt, som amatør.

Mener du, at du kun ville have lim på "sporet" på dækslet?

Selv ville jeg først dobbelttjekke, at PL400 binder ordentligt på plasten ifølge @Lexington's beskrivelse, hvilket jeg tror, det gør.
Derefter er det bare at fylde op med PL400 i hele rummet bagved, der har mulighed for at ligge an mod rammen.
Maskér med tape udenfor, så du ikke sviner så meget, tryk dækslet på plads, fastgør det med lidt tape, indtil det er hærdet ordentligt. Så bør der ikke være noget problem med fastheden.

• Synes
frihopper og 1 anden
  • Laddar…
F frihopper sagde:
Hvor køber jeg den plade, typisk Hornbach / Bauhaus... hvad er navnet på sådan en plade?

Hulsave gennem den og lime pladen på rammen med PL400?
Jeg ville tage til en pladesmed med plastrammen og bede om en plade med det store hul i midten og de huller, der kræves for at skrue ventilatoren fast, desuden kan de gøre den lige så stor som den firkantede metalramme omkring hullet.
Så ville jeg smide plastrammen væk (eventuelt levere den tilbage til Hornbach), lime pladen over hullet (PL600) og skrue ventilatoren op i pladen! Benyt lejligheden til at male pladen sort, inden du sætter den op.

Dowser4711 Dowser4711 sagde:
Mener du, at du kun ville have lim på "sporet" på dækspladen?

Selv ville jeg først dobbelttjekke, at PL400 hæfter ordentligt på plasten ifølge @Lexington's beskrivelse, hvilket jeg tror, det gør.
Derefter er det bare at fylde op med PL400 i hele rummet bagved, som har mulighed for at ligge an mod rammen.
Maskér med tape udenfor, så du ikke sviner så meget, tryk dækspladen på plads, fastgør den med lidt tape, indtil den er hærdet ordentligt. Så bør der ikke være nogen problemer med styrken.
Jeg mente "sporet", som er yderst på billedet. Det var derfor, jeg var i tvivl om, det ville holde. Men man kan altså bygge PL400 op mellem sporene på dækspladen, dvs. mellem det yderste spor og det, der sidder nogen cm indenfor?

PL400 bygger ret godt, så det bør ikke være noget problem. Dog bliver tørretiden længere jo tykkere du lægger det. Så regn med 3-4 dage for at være på den sikre side. Og som sagt, maskér så det ikke kommer der, hvor du ikke vil have det.

Ellers kan du jo begynde med at "fylde" sporet mellem de to kanter med PL400 eller epoxy, lade det ligge "på ryggen" og hærde i ro og mag, derefter lime det fast på plads med en færdig stor plan overflade.

• Synes
frihopper
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.