Hej, skal sætte en bordplade op, hvor den ene halvdel hviler på skabe, men den anden halvdel skal fastgøres i væggen.

Min tanke var at sætte en 45*45 mm lægte i væggen, som pladen kan hvile på. Lyder det som en god plan?

Min overvejelse er, hvordan jeg fastgør lægten i en gipsvæg. På ét sted kan jeg fastgøre den med en skrue direkte ind i lægten bag gipspladen. Hvor lang bør den skrue være? Type af skrue?
Hvordan fastgør jeg, hvor der ikke er en lægte? Virker det med gipsanker? Hvilken type?

Taknemmelig for tips og råd

• Hvid skænk ved væg med rød markering i luften, der viser hvor en 45x45 mm bjælke skal monteres for at støtte en bænkskive i hjørnet.
Narren666
NiklasLi NiklasLi sagde:
Hej, skal sætte en bordplade op som i den ene halvdel hviler på skabe, men i den anden halvdel skal fastgøres i væggen.

Min tanke var at sætte en 45*45 mm regel i væggen som pladen kan hvile på. Lyder det som en god plan?

Min overvejelse er, hvordan jeg fastgør reglen i en gipsvæg. Et sted kan jeg fastgøre den med en skrue direkte ind i reglen bagved gipspladen. Hvor lang bør den skrue være? Type af skrue?
Hvordan fastgør jeg hvor der ikke er regel? Virker det med gipsanker? Hvilken type?

Taknemmelig for tips og råd
Træskrue til reglen, ca. 90 mm lang.

Læg lim bag ved 45-reglen, som du skal skrue.

Skal der kun være skabe på en del af bordpladen?
Hvad skal der være under den øvrige del, skal det være skjult af noget så kan du jo sætte en støtte mellem reglen og gulvet.

Skal det være åbent under, så er det nok pænere med noget vinkelskinne, som skrues med mollyplugs.

Det skal være åbent, skrivebordsplads. Mener du vinkeljern mellem regel og væg?

tak for svar

Narren666
NiklasLi NiklasLi sagde:
Det skal være åbent, skrivebordsplads. Mener du vinkelbeslag mellem regel og væg?

tak for svar
NiklasLi NiklasLi sagde:
Det skal være åbent, skrivebordsplads. Mener du vinkelbeslag mellem regel og væg?

tak for svar
Nej, tænkte mere at man sætter vinkelbeslag som pladen hviler på.
Skal det være åbent, så ville jeg undlade reglen, og kun bruge vinkelbeslag.

Narren666
NiklasLi NiklasLi sagde:
Aha, skal det være nogle specielle vinkelbeslag? Hvor mange har man brug for, tror du? Hullet er ca. 75 cm bredt og pladen er 63 cm dyb. Det er en Ikea laminatplade.

[link]

Og som du skrev før. Træskrue ind i reglen og mollypløk i gipsen?
Enten køber du beslag, der er ca. 500mm lange, eller alternativt fire små enkle. Det behøver ikke være så avanceret, det vil jo hvile på et skab i den ene ende.

Ja, skru en træskrue i reglen, (behøver dog ikke være 90 lang, hvis du skal sætte vinkelbeslag). Molly i gipsen.

Det vil holde.

Narren666 Narren666 sagde:
Enten køber du jern som er ca 500mm langt
Alternativt fire st små enkle. Behøver ikke være så avanceret, det vil jo hvile på et skab i den ene ende.

Ja, skru en træskrue ind i reglen, (behøver dog ikke være 90 lang hvis du skal sætte vinkeljern.)
Molly i gipsen.

Det vil holde.
Tak for hjælpen

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.