Hej!

Jeg skal sætte en Ikea Bestå (120x42x38 cm) op på en betonvæg.
https://www.ikea.com/se/sv/p/besta-hylla-med-doerrar-vit-lappviken-vit-s79047429/
Uden indhold vejer den omkring 16 kg, og så har man vel lidt ting i den, uden problem 5 kg mere.
Jeg har selvfølgelig brug for at bore og bruge plugs, men hvor store skal skruerne være for at holde?
Hvis den kommer til at have 4 fastgørelsespunkter, vil det være nok?

Ikea sælger også et skrue- og plug-sæt, som jeg tilfældigvis har ved hånden og har brugt før.
(Fixa, https://www.ikea.com/se/sv/p/fixa-skruv-och-pluggset-260-delar-00169249/).
Er skruerne, jeg har brug for, der i?
Indeholder (mål: diam.xlængde):
Skruer med rundt skruehoved; 5x60 mm, 4,5x50 mm, 4x40 mm, 3,5x35 mm, 3,5x30 mm.
Skruer med forsænket skruehoved; 5x60 mm, 4,5x50 mm, 4x40 mm, 3,5x35 mm, 3,5x30 mm.
Universalplug; 8x51 mm, 6x36 mm, 5x31 mm, 20 stk. af hver.

• Hvid Ikea Bestå skab med to låger, dimensioner 120x42x38 cm, til vægmontering på betonvæg.
  • En boks med forskellige skruer og hvide plastpløkker organiseret i rum. Velegnet til montageprojekter som IKEA-møbler.
Nysgerrig på tips til dette! Vi vil også hænge vores stel op på 128cm men Ikea fraråder og anbefaler kun at man hænger 64-stellet op ved hjælp af deres vægskinne.

Sommarstugelivet Sommarstugelivet sagde:
Nysgerrig på tips til dette! Vi vil også hænge vores ramme op på 128 cm, men Ikea fraråder det og anbefaler kun, at man hænger 64-rammen op ved hjælp af deres væggesystem
Väggspela?

Ville gætte på, at det er vægskinne, der henvises til =)

Til trådskaberen, så virker dine 5x60 skruer nok fint til dette projekt, hvis du bruger 4 pr. skab, men det afhænger lidt af, hvor langt skruen går ind i væggen.

Generelt, når jeg sætter skabe og hylder op, bruges der oftest minimum 6mm skruer, da det er bedre at have lidt ekstra marginal i forhold til, hvad en skrue kan klare.

Men som sagt, tror jeg, du kan bruge dine skruer uden problemer, så længe de går ca. 50mm ind i væggen. Der bliver ingen vridninger for skruen, da det er betonvæg, og sidder størstedelen af skruen i væggen, tåler den rigtig meget vægt. Til disse skruer bruger du 8mm plug.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.