Hej, første post og ikke en rutineret hjemmebygger. Jeg er for nylig flyttet ind i en ny lejlighed, og indervæggen mellem stuen og soveværelset er ifølge kvarterværten puds og halm. Først påstod han, at det var spånplader, enkle eller dobbelte, men efter at jeg borede et prøvehul, kom der først kun hvidt pulver og derefter mørkegråt pulver ud. Jeg spurgte ham igen, og da ændrede han sig til puds og halm. Indervæggen er ca. 8 cm tyk. Jeg har skabshylder, som jeg vil fastgøre på denne væg. De vejer lidt over 30 kg stykket og har 3-4 fastgørelsepunkter hver. Indholdet kommer også til at veje en smule, sikkert det dobbelte. Hvad jeg nu undrer mig over, er, hvordan jeg skal gå frem, eller om det er dødfødt? Når man banker på væggen, lyder den hul, men da jeg prøvede at bore, syntes boret ikke at nå et tomt rum i væggen. I modsætning til en anden puds og halmvæg, som jeg tidligere er stødt på, smuldrer denne væg ikke.
 
Velkommen til byggahus :)
Kunne det ikke være letbetonvægge, du har?
 
Ja du, lidt svært at afgøre uden erfaring. De skal tapetsere om her, så jeg skrabede lidt på overfladen af en lignende væg. Væg nummer to i soveværelset, som adskiller hallen og soveværelset. Udenpå lå der et hvidt lag, ca. 2-3 mm tykt, under det kommer dette materiale, som er meget mørkt, smuldrer "let". Den erfaring jeg har med puds og halm (en væg) var, at det som var selve pudset, ikke smuldrede i små korn, men mere som mørtel, at når det går i stykker, bliver det til store klumper. Her bliver det næsten som et pulver. Skal letbeton virkelig være sådan, er det ikke lige så stumt som almindelig beton?
 
Det lyder lidt vanskeligt med så tunge hylder (30 + 30 kg x X stk?) når der er sådan usikkerhed om hvad væggen er lavet af.

Der er ingen mulighed for at "bygge om" så hylderne står på gulvet?
Jeg tænker mig altså en slags gavle lignende de som lagerhylder har.
F.eks. bygget af "glespanel" 28x70 mm.
 
Tak for jeres svar. Jeg værdsætter virkelig forslagene. Desværre kan jeg ikke bygge nogen form for rammeværk til dem. Tanken var, at de skulle hænge over sofaen med spotlights nedenunder. At have et rammeværk, der skæmmer indretningen, mister pointen med at gøre det overhovedet.
 
Og du er sikker på, at de vejer så meget som 30 kg?
I og for sig så havde jeg 70mm letbeton-indervægge i mit tidligere hus, og overskabene i køkkenet var kun sat op med to klipsøm i hver, slået lidt skråt nedad (80-skabene var faktisk sat op med tre). De blev da siddende, trods masser af tallerkener og glas i, så det holder mere, end man skulle tro.
 
Jeg gætter på, at de tomme vejer 30kg, for det er det, der står på vægten af kolliet fra ikea, og der blev kun lidt bølgepap tilovers, så en dør på det. Væggen føles stabil, men kvartersværten grinede bare ad mig, da jeg sagde tredive kilo, så jeg ved ikke.
 
Hvornår er huset bygget? Jeg bor i et hus fra 1936, hvor indervæggene er lavet af slaggersten med puds på begge sider. Når man borer, kommer der først gråt støv og derefter sort støv.

Lange dybler fungerer ofte til at fæstne ting på væggen, men jeg ved ikke, om jeg ville turde hænge tunge ting op på mine fastgørelser.
 
Ja, så er det jo kun tilbage at finde ud af, hvad væggen virkelig kan belastes med.
Og hvad du skal bruge af fastgørelseselementer.
Der er jo meget at vælge imellem; plug, molly, kemankare...

"Vicevärden" burde kunne give besked, synes man.
Men ellers kunne du måske høre med nogle af naboerne over og under, hvad de har af erfaringer.
 
Hvornår er huset bygget?
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.