Jeg er i gang med at bygge et Attefallshus, hvor gulvstrøerne hviler på bærende bjælker, der er placeret på sokler, meget lig billedet nedenfor. Huset er ca. 4x6m, gulvstrøerne 45x170, og de bærende bjælker (3 stk.) er 45x95. Skal man fastgøre husets gulvstrøer til de bærende bjælker med f.eks. vinkeljern, eller kan selve huset "ligge helt løst" på de bærende bjælker? Jeg har ingen fornemmelse af, om en storm eller noget andet kan flytte et hus....

Måske plejer man kun at fastgøre strøerne til den midterste bjælke for at undgå, at de svajer i sideretningen, men det burde jo løse sig, når man lægger det indvendige gulv (jeg vil have massivt fyrretræsgulv).

Jeg har googlet en hel del uden at blive klogere. Det ville være meget interessant, hvis nogen ved, hvordan man "skal" gøre eller plejer at gøre. Tak på forhånd.

Gul ramme af et hus under opførelse med gulvregler på bærende bjælker fastgjort på betonfundamenter.

Jeg kørte på balkskor for at kunne have noget højere i lofthøjde. Hvis du stiller dem ovenpå, kan du jo bruge vinkeljern, men tror for så vidt, at det er nok at skrue i et antal skråskruer.

De skal absolut fastgøres. Du kan bruge vinkelbeslag eller såkaldte gaffelankre. Brug ankersøm eller ankreskruer. Nedlæg ikke gulvreglarne mellem bærlinjerne. Så mister du stivhed, som skal kompenseres med højere dimensioner.

• Synes
tobbbias
  • Laddar…
Tak for svaret!
Ok det ser ud til, at de skal fastgøres altså. Gælder det på alle steder, hvor gulvreglerne krydser bærlinjerne, dvs 3x12=36 vinkeljern for mit vedkommende? Eller er det nok med hjørnerne og midten typ? Eller i det mindste hver anden gulvregel?

Fastgør dem ved alle kryds.

Tak for svar igen =) Er der ingen, der har nogen anden synspunkt, så er det bare at køre? Lyder vel drastisk med 36 fastgørelsespunkter synes jeg, men better safe than sorry...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.