Hej,

Vi har en mur i pudset leca. På muren skal vi sætte et hegn. Jeg undrer mig over, om nogen kan hjælpe mig med en smart løsning på, hvordan man bedst fastgør hegnstolpernes byggeslag i lecat? Findes der en hurtig, smart og bekvem løsning?

Jeg overvejer at bruge trykimprægneret stolpe 70x70, som monteres i et byggeslag.

Næste problem er, at dele af muren ikke er vandret, men falder ret kraftigt nedad på grund af højdeforskelle. Hvordan gør man så, at hegnsstolpen bliver lige... findes der en vippebeslag, eller bøjer man beslaget, så det bliver lodret?

Taknemmelig for alle tips!

Nogen form for god expander måske?

Kan du tegne en meget enkel principskitse, måske er det lettere at svare.

Hej,

Tak for at du tager dig tid. Her kommer der lidt flere detaljer om, hvad jeg gerne vil gøre:

1. Jeg vil montere en TT-formstøtte i Lecamuren (se vedhæftet billede). På den bedste måde. Virker hulstensplug og fransk træskrue til at fastgøre dette?

2. Når den er på plads, skal jeg montere hegnsstolperne i beslaget. Hegnet skal være ca. 90 cm højt, og stolperne i trykimprægneret træ 70x70. Virker fransk træskrue til at fastgøre stolperne i beslagene?

3. På visse steder er der højdeforskelle, og hvor muren skråner. Der overvejer jeg at bøje/tilte stolpebeslaget, så det bliver lodret?

På forhånd tak!

Hilsen Christian

• TT-formstøtte i metal med huller til montering, stående på en flad base. Bruges til at fastgøre stolper i murværk.
Er ingen ekspert på dette. Men jeg har forstået, at de professionelle ofte bruger såkaldt "kemankare", hvis det skal fæstne rigtig godt. Det er altså en masse, omtrent som plastic padding.

Går du til lidt mere professionelle byggemarkeder, så findes der lidt forskellige varianter (jeg ville nok spørge, hvilken variant der passer, for det virker til at være en egen videnskab).

Jeg har selv brugt det én gang, da en radiatorbeslag faldt ned i vores kælder. Det var håbløst at få det fast i betonhulsten, som den væg bestod af. Med kemankare kunne man hænge den 50 kg tunge radiator tilbage efter en kort stund.

Som sagt ligner det plastic padding, men det virker dels meget mere holdbart, hærder hurtigere og kommer med et (dyrt) system, der blander det korrekt, samtidig med at man skyder det ind i hullet.

Jeg brugte kemanker til at fastgøre stolpesko i min lecavæg. Det jeg brugte var Sikas variant i en almindelig limtube (sådan en som man sætter i et pistolgreb). Jeg mener, det kostede ca. 300 kr. Der findes også glasampuller, som man stopper ned i hullerne og knuser. De koster måske en femtilap.

Sidder som støbt!;)

boerje.jpg

• Synes
TickyNucker
  • Laddar…
Det var den der sika-varianten jeg brugte også (som jeg syntes var dyr men god). Det er jo ikke en rigtig almindelig limtube, selvom det ser sådan ud. Pipen indeholder en slags labyrint, hvor de 2 komponenter (begge kommer isoleret ud af det samme hul i tuben) blandes.

Glasampullerne fik jeg for mig, at man skulle have en speciel apparat til. Men det var måske bare for at få en nøjagtig knusning af glasset?

Hvad jeg fik forklaret for mig, så skulle det bare være at knuse dem. Det er jo intet problem, når man har et byggbeslag at mose med. Det skal nok røres rundt en del også, da det er to ampuller i glasampullen. Som du siger, så er det et tokomponentprodukt.

/fredrik

Tak for jeres svar og meget flot billede, ser ud til at være rigtig stærkt! :)

Behøver jeg virkelig bruge kemankare? Er det ikke nok med letbetonplug og fransk skrue? Staketpollarna vil være ca. 90 cm høje.

Ja, svigerfaren kunne slippe den, og den stod stadig!:D

Bagdelen, som er muret højere op, er skruet fast med specielle skruer og plugs, som jeg købte hos Beijers til formålet. De var også vanvittigt dyre, kan jeg sige, jeg kan ikke huske, hvor meget de kostede, men det var flere hundrede kroner for det lille lager. Det blev ikke lige så stabilt som kemankre.

Hvis det er en høj mur, ville jeg definitivt bruge kemankre og stolpesko, tænk hvis nogen læner sig mod hegnet, og det giver efter? Leca er jo ret porøst, så det kan måske være et problem at få noget andet til at hæfte. Kemankre i lecamur bliver meget stift, det er som om stolpeskoene skulle være støbt ind i muren.

Det er også relativt lidt arbejde, bor et hul, sprøjt kemankre i, tryk beslagene ned og sørg for, at kemankret fylder ud.

Jeg skal have flere beslag ned i pladen og muren, vil definitivt købe en patron mere!

/fredrik

Tilføjelse:

Det var sådan nogle her jeg brugte:

• En metalbeslag med U-formet top og en ribbet metalstang, bruges til byggeprojekter.
Du har jo selvfølgelig helt ret. Mener du da beslag som findes hos f.eks. Jula med en "gjutpinne"? Hvor kraftig dimension på boret er nødvendig? Hvor dybt skal jeg så bore? Hvor lang tid tager det for at det skal tørre?

Funkybase sagde:
Du har jo selvfølgelig helt ret. Mener du da beslag som findes på f.eks. Jula med en "gjutpinne".
Japp, se ovenstående tilføjelse.

Funkybase sagde:
Hvor kraftig dimension på boret behøves?
Jeg brugte 25 mm, det var det jeg havde, kunne måske have fungeret med noget mindre. Det skal tilføjes, at jeg havde stolpesko til grovere stolper (95x95).

Funkybase sagde:
Hvor dybt skal jeg så bore?
Det optimale ville vel være at bore så dybt, at man kan stille dem i bunden, men det er nok svært at bore med så stor præcision. Jeg tror, jeg satte et stykke tape på boret, så jeg kunne se, hvor dybt jeg skulle bore og borede en halv centimeter dybere. Der bliver rigtig meget støv i hullet, så man skulle helst have haft trykluft. Det havde jeg ikke. Massan ville ikke hæfte i våd tilstand mod væggene i hullet på grund af støvet, men det ser ikke ud til at have haft nogen indvirkning på resultatet. Jeg lagde et par lister mellem muren og undersiden på stolpeskoen for at fiksere stolpeskoen i højden.

Funkybase sagde:
Hvor lang tid for at det skal tørre?
Afhænger af varmen. Det går relativt hurtigt. Omkring et døgn med nuværende temperaturer, vil jeg mene (men jeg kan tage fejl). Man kunne bruge den (sikas) ved ret lave temperaturer, så længe man sørgede for, at kemankeret var varmt, når man brugte det.

Hvis der ikke er alt for meget hældning på muren, ville jeg satse på at bore lige ned i stedet for at forsøge at knække pindene.

/fredrik

Jeg kom også i tanke om at bore direkte ned i hældningen, ikke en dum idé...

25 mm, ikke dårlige dimensioner, er det ikke svært at bore så tykt. Måske er det smart at for-bore med mindre dimension?

Plejer ikke at være sjovt at bore op hul til større dimension i stenmateriale, synes det bare plejer at hugge og sætte sig fast. Men det letter jo, at man har det rigtige værktøj, kunne låne en fed atlas-copco fra farsans firma, men på den anden side er leca ret sprødt.

/fredrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.